View : 562 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author李瑞姬.-
dc.creator李瑞姬.-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:23Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:23Z-
dc.date.issued1975-
dc.identifier.otherOAK-000000032588-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/200710-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000032588-
dc.description.abstract인간은 누구나 자신을 늘 새롭게 형성할 수 있고, 발전할 수 있는 가능성을 가진 存在이다. 교육의 목적이 이 가능성을 일깨워 바람직한 방향으로 성장 발달시켜 조화로운 인간을 형성하는데 있다면, 미술교육의 목적도 이러한 방향에서 미술을 통한, 「인간성의 開發과 育成」에 있어야겠고, 評價 또한 이러한 觀點에서 시행되어야 할 것이다. 本 硏究의 목적은 현재 국민학교에 在職중인 국민학교 교사들을 대상으로 하여 미술 학습지도와 評價에 대한 실태조사를 통해 미술학습의 정상적인 운영에 대한 害沮要因과 評價上의 문제점을 糾明하는 동시에 미술 학습평가의 보다 바람직한 방향을 摸索하려는데 있다. 따라서 本 硏究는 먼저 文獻 硏究에 의하여 아동 발달단계에 따른 학습지도와 각 領域別 評價의 내용 및 방법 그리고 評價의 觀點에 대해 고찰하고, 그 이론에 입각하여 現場 實態調査 결과를 分析, 종합 하는데 중점을 두었다. 대상으로는 서울시내 국민학교에서 7학교 교사 74명과, 읍 소재지 남원의 3학교 교사 96명으로 미술 학습지도 방향과 評價에 대한 의견을 질문지를 통해 알아 보았으며, 이를 교사 배경 즉, 性別, 출신교별, 교직경력별등으로 나누어 처리하였다. 이에 따라 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 국민학교 교사들은 아동의 발달단계를 인식하고 創造性을 伸張 시키는 일에 주목하면서 학습을 진행하고 있는 편이지만 일부는 아직도 지도목표에 대한 인식이 부족하다. 둘째, 지도능력에 대한 자신감의 부족, 세밀한 지도에의 결여, 부족한 시설등은 국민학교 미술과 수업에 많은 문제점이 되고 있다. 특히 농촌의 경우는 아동들의 실기 교재준비의 미흡함이 크므로 여기에 대처할 수 있는 수업방안의 연구가 뒷받침 되어야 겠다. 셋째, 미술 학습평가는 지도내용 및 학습방법과 유리됨이 없이 아동 개개인의 발전도와 학습과정을 중시하는 절대평가의 방향으로 止揚되어야 겠고 또한 교사 단독으로 一回로써 끝내는 주관적 평가방법을 止揚하여야 겠다. 이상의 결과에서 우리 나라 국민학교 미술교육은 교사의 資質向上과 재교육을 통해 발전을 꾀하는 노력이 있어야 겠고, 아동 개개인의 발전도를 알 수 있는 絶對評價를 할 수 있도록 行政的인 뒷받침이 필요하다고 본다. 또한 교사 相互의 작품평가에 대한 共同硏究의 기회를 가짐으로써 客觀的인 評價가 가능할 것이고 보다 바람직한 학습평가의 한 방법이 될 것이다.;Human beings are the creatures possessing the inherent ability to reform and cultivate themselves continuously. As the objectives in education is to lead human being toward a desirable direction by stimulating the said ability and to make himself a harmonious whole, the objectives in art education should also be to cultivate and upbrain humanity through art. Evaluation on art or work of art should be made in consequently, these concerns. The purpose of this study is to research more desirable direction for evaluation on art education as well as to point out the elements affecting sound management of art education and to examine closely the present problems in the evaluation through researches on the actual conditions of art education and evaluation on it made by contemporary teachers at elementary schools. Accordingly, method of this study is firstly to review the contents of art education in accordance with every developmental stage of children concerned together with contants, methods and points of view of the evaluation on art education by fields, and secondly it is focused on the analysis and synthesis of these researches an actual educational conditions basing on the theory inferred from the above review. 74 teachers from 5 primary schools in Seoul and 96 teachers from 3 primary schools in small village named "Namwon" were chosen for this research. Questionaire asking their opinions on the direction and evaluation for art education were given to these teachers and answers were classified into several groups according to the background, sex, alma mate, teaching period and localities. Followings are indicated from this; First, teachers are generally considered to try to improve children's creative power in their course of art education recognizing every stage of their growth, but thry should make more efforts to provide methods of education so that the difficulties caused by lacks of training studies and the insufficiency of teaching materials can be surmounted. Second, in order that teachers may be confident of their teaching ability, it is recommandable to give them opportunities of learning and practising the methods of the evaluation on education. Moreover, it is desirable to employ specialists in art educations at all elementary schools. Third, evaluation in art education should be led to the direction of absolute one which stresses on the lectural course and developmental process of each child without being isolated from the contents and methods of education. Furthermore, it should be an objective one in order to raise the reliability rather than a subjective one by one teacher. In conclusion, there must be continuous efforts to streng then and develop the teachers' abilities through re-education of teachers for the general art education in elementary-schools. Also administrative supports for absolute evaluation which indicates the individual process of development should be provided. Mutual evaluation of teachers' products and general review on them will be helpful for absolute evaluation and then it will become one of desirable methods of evaluation.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 Ⅰ. 緖論 = 1 Ⅱ. 理論的 背景 = 4 A. 美術敎育의 意義 및 敎育現況 = 4 1. 現代 美術敎育의 本質 = 4 2. 人間形成과 美術敎育 = 7 3. 美術敎育의 史的 考察과 現況 = 9 B. 美術 學習評價 = 15 1. 兒童의 學習心理 = 15 2. 學習評價上의 문제점 = 18 3. 美術 學習評價의 목표 및 실천 = 20 4. 작품의 處理 및 活用 = 42 Ⅲ. 硏究對象 및 方法 = 43 A. 道具 = 43 B. 標集 = 43 C. 方法 및 制限点 = 43 Ⅳ. 結果 및 解釋 = 45 A. 美術敎育의 指導에 따른 학습방향 分析 = 45 B. 資料 및 施設, 行事 = 61 C. 學習評價 방향에 대한 分析 = 64 D. 美術界의 동향에 대한 관심도 = 71 Ⅴ. 結論 및 提言 = 73 參考文獻 = 76 附錄 = 78 ABSTRACT = 84-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2906440 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject국민학교-
dc.subject미술학습평가-
dc.subject교육과정-
dc.title國民學校 美術學習評價에 관한 一硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.page86 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공교육과정분야-
dc.date.awarded1976. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육과정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE