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創造社 前,後期 文學思想의 繼承과 轉變

Title
創造社 前,後期 文學思想의 繼承과 轉變
Authors
진미수
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 중어중문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 中國現代文學史에서 신문학발전에 크게 공헌한 문학단체 創造社에 대한 연구로, 그 前期와 後期 문학사상에 대해 '繼承'과 '轉變'이라는 관점을 가지고, 전체적 맥락 속에서 전ㆍ후기 관계를 고찰해 보는 것을 목적으로 한다. 中國現代文學史上, 前期 浪漫主義에서 後期 革命文學으로의 轉變이라는 특이한 문화현상을 낳은 創造社는, '5.4 신문학운동'이 진행되면서 탄생된 수많은 文學社團 중 가장 큰 영향력을 발휘하면서 '文學硏究會'와 함께 중국문단을 선도하였다. 郭沫若, 郁達夫, 成방吾로 대표되는 전기의 작가들은 대부분 일본에서 청년의 시기를 보낸 자들로 당시 일본에서 유행하던 낭만주의에 심취하였으므로, 창작 활동에 있어 작가의 주관과 감정을 중시하였고 문학의 아름다움을 강조하는 낭만주의 문학사상을 주장하였다. 이러한 낭만주의는 郭沫若의 《女神》에서는 분방한 정서와 격정으로 나타났고, 郁達夫의 《沈淪》에서는 퇴폐적 정서와 감상주의로 나타났다. 또한 이들은 창작 작품 속에 당시 반식민지하 중국의 비참한 현실을 반영하여 구중국의 가치에 반항하고 제국주의의 횡포에 저항하는 시대정신을 발휘하기도 하였다. 그러나 이들은 점차 浪漫主義가 시대의 격변을 전부 담아 낼 수 없다는 한계상황에 직면케 되면서 革命文學으로 문학사상의 방향을 바꾸게 된다. 이들의 혁명문학에로의 轉變은 대체로 '4.12 政變'이라는 정치적 요인과, 일본의 사회주의 이론중의 하나인 '福本主義'라는 사상적 요인 및 主將 郭沫若의 사상전환과 공산당의 체계적인 문예지원 그리고, 동인들의 마르크스주의의 성공적인 실현에 대한 기대등이 요인으로 작용하였다. 이같은 創造社의 浪漫主義 文學思想으로부터 革命文學으로의 轉變은, 당시 중국문단에서는 납득하기 힘든 상황이었으므로 이들의 轉變은 '劇變'이라고까지 불리웠다. 또한 지금까지 創造社에 대해 진행된 연구의 논점 역시, 創造社 前期와 後期는 문학사상의 내용면에서 볼 때 본질상 성격을 달리한다는 관점을 기초로 하고 있다. 그러나 이러한 관점을 시정해야 하는 것이 후기 문학사상에 대한 면밀한 연구를 통해 분명히 알 수 있다. 이는 後期 革命文學思想 속에서 여전히 前期 浪漫主義가 繼承되고 있다는 의미로서, 구체적으로 그 내용은 '문학의 효용성 강조', '낭만적 감수성', '작가의 시대적 책임' 그리고, '자아표현의 확대'로 요약될 수 있다. 이러한 내용들은 前期의 浪漫主義 文學思想에서 이미 존재하였던 것으로 後期에 들어와 좀 더 강조되거나 부각되어 나타남으로써, 創造社 後期의 文學思想은 이처럼 前期와의 긴밀한 연관관계 속에서 轉變되어 간 것임을 알 수 있다. 즉 후기에서의 轉變은 결코 前期의 文學思想을 전면적으로 부인하고 극적인 變化를 이루어 낸 것이 아니며, 後期 革命文學은 바로 前期 浪漫主義에서 淵源하고 있는 것이다.;This paper is the study of the literary group, Chuangzaoshe(創造社) which rendered great service to new literary development in Chinese modern history of literature, thereof the purpose of this study is to consider the connection with the earlier period and the later period in the overall interrelationships and literary thought of Chuangzaoshe in the earlier and later period from the viewpoint of 'succession' and 'conversion'. In Chinese modern history of literature, Chuangzaoshe which had given rise to distinctive phenomenon, that is, conversion the earlier romanticism to the later revolutionary literature had been leading the Chinese literary circles with 'Wenxueyanjiuhui 文學硏究會' having a greatest influence among a large number of literary groups born under '5.4 new literary movement'. The earlier period authors represented by Guo moluo (郭沫若), Yu dafu (郁達夫), Cheng fangwu (成방吾) took a serious view of author's subjectivity and sentiment in creative literary activities and advocated romanticism to accentuate beauty of literature as a thought of literature since most of them spent their youth in Japan thereby they have been infatuated with romanticism which had currently been popular in Japan. This romanticism was appeared wild emotion and passion in 《Nu¨shen 女神》 of Guo moluo (郭沫若), and decadency and sentimentalism in 《Chenlun 沈淪》of Yu dafu (郁達夫). Besides they opposed values of the old-China and showed the spirit of the times against oppression of imperialism as well by reflecting the realities of miserable life in China under the state of half-colonized in their creative works. However they by degrees faced the limitation that romanticism could not put the upheaval of the times into, so they converted the direction of their literature toward revolutionary literature. Conversion to revolutionary literature of them was caused generally by political factor of '4.12 a coup d'e tat' an ideological factor of 'Fukumoto 福本主義', one of Japanese socialism theories, idea diversion of leader Guo moluo (郭沫若), the systematic support of the communist party in art and literature and an anticipation of successful actualization Marxism of their associates. Such a conversion romanticism to revolutionary literature was called 'dramatic conversion' in its days since it was very hard for Chinese literary circles to comprehend. Likewise the points at researches into Chuangzaoshe been studied up to the present, also have been based on the viewpoint that the earlier period and the later period of Chuangzaoshe had basically different characteristics according to substance of their thought of literature. However romanticism in the earlier period had been succeeded to the theme of revolutionary literature in the later period in accordance with elaborate study of the idea of literature the later period and that would be summarized 'emphasis of utility in literature', 'sensibility on romanticism', 'author's responsibility of the times' and 'expansion of ego expression' in a concrete way. I suggest that the literary thought of later Chuangzaoshe had been converted in close relation to that of early times on the ground that the later thought be similar as that of early times or more stressed form as I have stated just above. In other words, it comes out that conversion in the later period was not to deny the earlier romanticism and not to make a dramatic conversion by no means. Therefore revolutionary literature in the later period was originated in romanticism in the earlier period.
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