View : 665 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author강경래-
dc.creator강경래-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:16Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:16Z-
dc.date.issued2003-
dc.identifier.otherOAK-000000033302-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/200634-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000033302-
dc.description.abstractThis study is to find out the methods of the poems learning and teaching using Information & Communication Technology (ICT- I、d like to abridge it into 'ICT' in convenience afterwards) to elevate the interests in the poems and improve the ability to appreciate the poems. While the students are learning analytically annotated poems in schools, they are losing the interests in poems and come to think that the poems are the most difficult parts. So I used the ICT materials in learning and teaching process to elevate the interests in poems. Because nowadays students spend much more time in ICT materials and use them more frequently and easily than the papers. If we dont consider the students material environment, genuine learner-centered teaching is impossible. The learning and teaching method of using ICT in poems corresponds to the 7th Education Process that emphasizes the learner-centered teaching and learning. The 7th Education Process in Korean focuses on the ICT using methods as a means to elevate the ability of listening, speaking, reading, and writing which are the parts of Korean learning and teaching. This discuss about the necessities of ICT using methods in literature is vital, but there dont nearly exist the methods using ICT in poems which can be usefully applied in the classroom. So this study is to make learner and process centered ICT using methods and to prove the efficiency after actually applying to the students in the classroom. The following are the hypothesis about the studying points in the ICT using learning and teaching methods in poems. 1. Will the students studying ability be improved by using the ICT materials in poems? 2. Will the ICT using methods bring about the changes in the learning attitudes like the positive thinking of studying poems, elevation of learning desire and motivation. This thesis is systematically composed of following chapters to solve these problems Chapter 2. This chapter studies the relation between poem education and the ICT and works out the poem learning and teaching methods using the ICT. Chapter 3. This chapter explains the teaching and learning process in detail that is applied to the 10th graders in the classroom. Chapter 4. This chapter analyzes the results of this method. This study comes to know that the introduction of the ICT using methods in poem teaching not only creates the interests but makes learners understand poems more easily. The methods are very useful to teach poems and helpful to minimize the rejection symptoms to the poems, and we can see the students learning achievements improved. Its a little difficult to apply these methods in the classroom for a short time because they are strange to the students. But we can expect the better results than this one if we continue to study more and suggest that we take a drastic step to introduce these methods. The study has to be continued whether or not ICT using teaching methods will get a high learning achievement in other learning areas as well as literatures including poems Until now ICT education usually biased to the knowledge(소양) education or matched ICT methods to the Korean objectives simply. This study gives you a chance to overcome the absence of general objectives. This study suggests that we make and develop the optimal ICT materials continuously and struggles to show the chances of the ICT methods. ;이 연구는 학습자의 시에 대한 흥미도와 시 감상 능력의 향상을 위해 정보 통신 기술(ICT-이하 ICT라 한다.)을 활용한 시 교수 학습 방법을 모색한 것이다. 학교에서 분석적인 주석 달기 식의 시 교수 학습이 이루어지는 동안 학습자는 점점 시에 대해 흥미를 잃게 되고 시를 가장 어려운 단원으로 생각하기에까지 이르렀다. 이에 본 연구자는 시에 대한 흥미도를 높이는 방안으로, 학습자들이 인쇄매체보다 더 많은 시간을 보내고 있는 정보 통신 기술을 활용한 매체를 학습 과정에 활용하였다. 학습자의 매체 환경을 고려하지 않고서는 진정한 학습자 중심의 수업은 불가능하다. ICT 활용 시 교수 학습 방법의 구안은 학습자 중심의 교수 학습을 중시하는 7차 교육과정의 방향과도 일치한다. 7차 국어과 교육 과정에서도 국어과의 교수 학습 영역인 말하기, 듣기, 읽기, 쓰기의 효과를 높이기 위한 수단으로서 정보 통신 기술 활용에 중점을 두고 있다. 문학 수업에서의 ICT 활용 필요성에 대한 논의는 활발하게 이루어지고 있으나 교실 수업에서 유용하게 적용할 수 있는 시 수업에서의 ICT 활용 방법 구안은 거의 없는 실정이다. 이에 본 연구에서는 학습자 중심, 과정 중심의 ICT 활용 방법을 구안하고, 학생들에게 실제로 적용하여 그 효용성을 검증하고자 했다. ICT를 활용한 시 교수 학습 방법에서 다룬 연구 문제에 관한 가설은 다음과 같다. 첫째, 시 수업에 ICT 자료를 활용함으로써 학생들의 학력이 신장될 것인가? 둘째, ICT 자료를 활용하여 수업함으로써 학습자들의 시 학습에 대한 긍정적 의식 변화, 학습 의욕 향상, 학습 동기 유발 등 학습 태도에 대한 변화를 가져올 것인가? 이러한 연구 문제를 해결하기 위하여 본고의 각 장들은 다음과 같은 내용으로 체계화되어 있다. Ⅱ장에서는 국어과에서의 정보 통신 기술 활용 가능성을 탐색하고, 정보 통신 기술을 활용한 시 수업 방안을 구안하였다. Ⅲ장에서는 앞장에서 구안한 교수 학습 방법을 실제 고등학교 1학년 학생을 대상으로 적용하여 교수-학습 과정을 상세히 기술하였다. Ⅳ장에서는 연구 결과를 분석하였다. 본 연구 결과 ICT자료를 활용한 새로운 시 교육 학습방법의 도입은 학생들에게 흥미를 유발할 뿐 아니라 학습 과제를 더욱 쉽게 이해시킨다는 것을 알 수 있었다. 시 단원을 지도하는데 효과적이어서 학생들에게 시에 대한 거부감을 최소화시키는데 많은 도움을 줄 수 있었고, 학생들의 학업성취도 역시 신장되는 것을 알 수 있었다. 본 연구에서 ICT자료를 활용한 시 수업이 학습자들에게 생소한 감이 있어 짧은 연구기간에 적용하기가 어려웠지만, 이와 같은 학습을 계속한다면 본 연구의 결과보다도 높은 학습 성취 효과를 기대할 수 있다고 생각된다. 또한 이와 같은 정보 통신 기술을 활용한 학습 방법을 과감하게 도입할 것을 권유한다. 시를 포함한 문학 영역뿐만 아니라 다른 영역에서도 ICT자료를 활용한 수업을 할 경우 높은 학습 성취 효과를 얻을 것인지의 여부는 계속 연구를 해야 할 것이다. 또한 지금까지의 ICT교육이 소양 교육에 치우치거나 국어과 목표에 ICT 방법을 단순 대응시키는 것으로 인한 목표 의식의 부재를 벗어날 수 있는 계기가 되어야 하며, 앞으로 최적의 ICT자료를 개발 활용하도록 연구가 지속되어야 할 것이며, 본고는 그 가능성의 일면을 보여 주고자 노력하였다.-
dc.description.tableofcontents<논문개요> = vii Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 선행 연구의 고찰 = 4 1. 정책과 개발 = 4 2. 선행 연구 = 5 C. 연구 방법 = 5 1. 연구 과제 = 5 2. 연구의 제한점 = 6 3. 연구의 가설 = 7 Ⅱ. 이론적 배경 = 8 A. 국어과에서의 정보 통신 기술(ICT) 활용 가능성 = 8 1. 정보 통신 기술(ICT)의 개념 = 8 2. 정보 통신 기술(ICT) 활용 교육의 필요성 = 9 3. 정보 통신 기술 활용 교수-학습 유형 = 12 가. 기본 방향과 활동유형 = 12 나. 활동 유형별 특징과 국어과 수업 적용 = 13 B. 시 수업의 방향 = 28 1. 7차 교육과정의 시 교육의 목표 = 28 2. 정보 통신 기술을 활용한 시 수업 방안 = 31 가. 시 수업을 위한 기본 전제 = 31 나. 학생 활동 중심의 시 수업 = 33 다. 정보 통신 기술 활용을 통한 시 수업 = 34 Ⅲ. 정보 통신 기술을 활용한 시 수업의 실제 = 42 A. 연구 대상 및 연구 방법 = 42 B. 연구를 위한 실태 분석 = 42 1. 국어 교과 설문 분석 = 42 2. 컴퓨터 활용 학습에 대한 설문 분석 = 45 3. 시 단원에 대한 학생들의 의식 구조 및 태도 = 47 C. 표본의 선정 및 검사 도구 = 48 D. 정보 통신 기술을 활용한 소단원 '진달래꽃' 교수-학습의 실제 = 51 1. 연구 단원의 개관 및 목표 = 51 가. 대단원 개관 = 52 나. 대단원 학습 목표 = 53 다. 지도상의 유의점 = 54 2. 소단원 '진달래꽃' 교수-학습의 실제 = 55 가. 비교반의 교수-학습 과정안 및 수업의 실제 = 55 나. 연구반의 교수-학습 과정안 및 수업의 실제 = 58 Ⅳ. 연구 결과의 분석 및 가설 검증 = 80 A. 성취도 검사의 결과 분석 = 80 B. ICT 자료 활용 학습 후 설문지 분석 = 81 Ⅴ. 결론 = 87 <참고문헌> = 91 부록 1. □설문지(I)□ = 98 부록 2. □설문지(II)□ = 100 부록 3. □평가문제□ = 102 부록 4. □국어 교과 관련 인터넷 사이트□ = 107 Abstract = 111-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1281635 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title정보통신기술을 활용한 시 수업이 학업 성취도에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pageviii, 113 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 국어교육전공-
dc.date.awarded2004. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE