View : 502 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author안연진-
dc.creator안연진-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:15Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:15Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.otherOAK-000000034217-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/200618-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000034217-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 결과지식 제시빈도유형이 골프퍼팅 기술습득에 미치는 영향을 실험적으로 구명(究明)하는 데 있다. 이러한 목적에 의해서 피험자는 E여자대학교 재학생 30명을 대상으로 하였으며 결과지식 제시빈도를 단계적으로 달리한 3집단(점증적 집단, 점감적 집단, 균일적 집단)에 각각 10명씩 무선배정 하였다. 실험과제는 골프퍼팅으로 하였고, 기자재는 이소남(2002)에 의해 개발된 시각정보차단기를 보완하여 제작하였다. 시각정보차단기는 공의 위치를 감지하는 센서가 장착된 케이스, 시각정보를 차단하기 위해 중앙에 솔레노이드가 부착된 검정색 아크릴 판(가로17cm × 세로10cm), 그리고 머리에 고정할 수 있는 헤드밴드로 이루어져있다. 검정아크릴판은 효과적인 시각정보를 차단하기 위해서 왼쪽 부분을 ‘ㄱ'자 모양으로 5cm 꺽었고, 퍼팅시 공은 케이스 앞에 위치시켰다. 퍼팅시 케이스 안에 설치된 센서의 작동으로 공의 움직임을 감지되면, 솔레노이드의 용수철이 튕겨지는 동시에 위쪽의 아크릴 판이 아래로 내려와 공이 진행하는 방향의 시각을 차단하도록 하였다. 습득단계에서 결과지식을 제공해야 하는 시행 시, 아크릴 차단판이 아래로 내려오면 결과지식의 제시가 차단되므로 케이스의 위치를 반대쪽으로 돌려서 센서에 공이 감지되지 못하도록 설계하였다. 습득단계의 무 결과지식 시행과 파지단계에서는 센서 앞에 공을 둠으로써 퍼팅시 센서가 공을 감지하는 순간 아크릴 판이 아래로 내려와 시각정보를 차단하도록 하였다. 통계분석은 SPSS 11.0 통계패키지 프로그램을 사용했으며, 습득단계는 3집단별로 12회의 시행을 1분단으로 60회 반복측정하는 3(점증적 집단, 점감적 집단, 균일적 집단)×5(연습시행분단)요인설계하에 이원변량분석을 실시하였고(two-way ANOVA with repeated measures on the last factor), 파지단계는 24시간 후 무 결과지식 조건에서 3(점증적 집단, 점감적 집단, 균일적 집단)×10회 시행했으며, 일원변량분석 후 Scheffe' 검사로 사후검증을 하였다. 모든 단계에서 측정한 오차는 절대오차로 산출하였다. 따라서 본 연구의 결과를 분석하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 습득단계에서 결과지식 제시빈도유형의 집단간 주효과는 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 않았으나 습득단계의 시행 분단에 따라서는 기술습득에 유의한 차이가 나타났고, 집단과 분단간의 상호작용효과도 유의한 결과가 나타났다. 학습효과에 있어서 일원변량분석에 의한 파지단계는 결과지식 제시빈도유형의 집단에 따른 주효과는 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다. 따라서 본 연구의 결과를 종합해보면, 점증적 집단은 분단이 진행됨에 따라 거리오차의 줄어드는 정도가 가장 크고, 그 다음으로 균일적 집단인 것으로 나타났다. 점감적 집단은 3분단까지는 거리오차가 줄어들다가 4분단과 5분단에서 오히려 증가하는 것으로 나타났다. 그러나 점감적 집단이 습득단계의 집단수행에 있어서 다른 두 집단에 비해 거리오차의 평균이 낮은 것으로 나타나 습득단계의 초기에(1분단) 결과지식 제시빈도를 100%로 제공하고 연습후기 0%의 결과지식을 제공함으로써 점점 상대빈도를 단계적으로 감소시켜 결과지식을 제시한 집단(점감적 집단)일수록 학습에 효과적인 것으로 나타났다. 그러므로 초보자에게 골프퍼팅 동작에 대해 높은 빈도의 결과지식을 제시하고 단계적으로 결과지식의 제시빈도를 감소시킨 상태에서 제공되어야 효율적인 학습이 이루어질 것이다. 또한 다양한 피험자와 과제를 대상으로 한 설계에도 일반화 될 수 있도록 심도 깊은 후속 연구가 필요하며 이러한 연구 결과에 근거한 학습이론이 골프퍼팅교수 현장에서 효과적이고 체계적인 교육을 위해 활용되어야 할 것이다. ;The purpose of this study is to investigate the effect of KR presentation ratio on the acquisition of golf putting skill. Due to this aim, a testee randomly allocated KR present frequently to three different groups(gradual increasing group, gradual decreasing group, uniform group) to ten people each group in E Women's University. The experiment thesis was golf putting, and the instrument was developed and made by upgrading the visual information circuit breaker by Lee-So Nam(2002). Visual information circuit breaker consists of a case that can sensor the ball's location, a black acryl plate(length 17cm x width 10cm) in the middle of solenoid to intercept the visual information, and a head band to tie to the head. To intercept visual information effectively, the black acryl plate's left side was 5cm right angled like the letter 'ㄱ', and the ball was located in front of the case when putting. When the sensors installed in the case sensors the movement of the ball when putted, the solenoid spring bounces and at the same time, the upper part of the acryl plate drops to intercept the destination of the ball. When providing the KR in the acquisition stage, the acryl intercepting plate falls down and KR present gets intercepted, so the case's location was designed revolved to prevent the ball to be sensed. The no-KR and the retention stage in the acquisition phase, the ball was put in front of the sensor. Therefore, when putting, the moment the sensor detects the ball's movement, the acryl plate falls down to block the eyesight information. Statical data was one-way(ANOVA) by SPSS 11.0 statistic package. The practice phase was accomplished by measuring the operation repeatedly sixty times per minute twelve times per three groups by independent variables repeatedly(step-up group, step-down group, uniform group) x 5 carrying out practice division by two-way ANOVA with repeated measures on the last factor. In the retention stage it was executed ten time after 24 hours with no-KR condition to three groups(step-up group, step-down group, uniform group), and after measuring the one-way ANOVA with repeated measure on the last factor, it was compared with the Scheffe's posterior test. Measured errors in all phases was calculated to absolute error. Therefore the experiment's results was concluded as follows. it was found that there was no significant difference between during excercise among three groups, but that there was a significant difference at acquisition stage statistically, showing that the interaction between the groups and divisions have significant results. In the one-way ANOVA with repeated measures on the last factor's retention stage, the major effect of KR present frequency style by group statistically showed significant difference. As a result looking at the experiment synthetically, it showed that the step-up group division's distance error degree was the biggest, and then was the uniform group. Step-down group's degree was decreasing till the third division, increased in the fourth and the fifth division. But it was found more effective to the learning when it is closer to the step-down group because the average distance error of step-down group in acquisition stage was lower compared to others. In the intial stage(first division) of the acquisition stage, the presentation frequency of KR was 100% provided and after excercise KR was provided 0% to gradually decrease the KR. Therefore, for novice players, it is effective to provide high frequency of KR on the golf putting motion and gradually decrease the phase. In addition, the design for various testee and assignment needs to be studied for generalization. Also, the study theory based on this experiment result should be applied for systemized and effective education by the golf putting professor.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 5 C. 연구가설 = 5 D. 용어의 정의 = 6 Ⅱ. 이론적 배경 = 7 A. 운동학습의 개념 = 7 B. 피드백과 운동학습 = 12 1. 피드백의 개념과 분류 = 12 2. 피드백의 기능 = 14 1) 정보제공의 기능 = 15 2) 강화의 기능 = 18 3) 지도 기능 = 19 4) 동기유발 기능 = 20 5) 주의집중 기능 = 22 3. 결과지식(knowlege of result)(KR)의 정의와 기능 = 22 C. 결과지식과 제시형태 = 23 D. 결과지식의 제공빈도 = 25 1. 절대빈도(absolute frequency)와 상대빈도(relative frequency) = 25 2. 결과지식 적정량 = 27 3. 결과지식 제시빈도유형 = 29 1) 점증결과지식 = 28 2) 점감결과지식 = 29 3) 균일결과지식 = 30 Ⅲ. 연구방법 = 31 A. 피험자 = 31 B. 실험과제 및 도구 = 31 C. 실험설계 = 34 D. 실험절차 = 36 E. 자료처리 및 분석 = 37 Ⅳ. 결과 = 38 A. 결과지식 제시빈도유형에 따른 습득단계에서의 수행결과 분석 = 38 B. 결과지식 제시빈도유형에 따른 파지단계에서의 수행결과 분석 = 46 Ⅴ. 논의 및 결론 = 49 참고문헌 = 53 ABSTRACT = 59-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1005184 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title결과지식 제시빈도유형이 골프퍼팅 기술습득에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagevi, 61 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 체육교육전공-
dc.date.awarded2004. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE