View : 511 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author정석지-
dc.creator정석지-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:12Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:12Z-
dc.date.issued2003-
dc.identifier.otherOAK-000000033936-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/200586-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000033936-
dc.description.abstractAs globalization and internationalization become an universal reality, many domestic and foreign dance critics have continued to emphasize the need to prove and classify Korea's creative dances as independent "modern dances". In particular, in order to be recognized as independent dances on the world stages, the Korean dances should be creative, having a national identity and a methodological system different from preceding dances. Since long ago, the Korean creative dances have developed, while conflicting with Western dances introduced in terms of dance aesthetics and methods, and therefore, it may be necessary to research into Korean creative dances by using the Western aesthetics and expression methods as aesthetic scales. The minimalism, or a methodology of post-modernism, has served to sharpen the boundary between traditional aesthetics and their negations and thereby, have led the "modern dance" to a direction different from preceding dances by using such techniques or analytical methodologies as negation, reduction or removal of movements. In this study, the minimalism with such an approach and attempt was used as a scale to determine the aesthetics of Korean creative dances and at the same time, find some minimalism tendencies in the Korean creative dances. The purpose of this study is to review the Korean creative dances showing some minimalism tendencies and thereupon, identify new methodologies of movement and thereby, determine the unique minimalism inherent in the Korean creative dances, and thus, provide for a ground for Korean creative dances to be recognized as Korean "modern" dances on the globalized stages in the world. In order to understand the basics of minimalism, literature about other genres of art was reviewed to determine concept, characteristics and background of minimalism and implications of minimalism for the post-modern dances. In particular, the process whereby minimalism has been introduced into this soil since mid 80's to present was reviewed. In addition, in order to research into the minimalism shown in Korean creative dances, three creative choreographers were sampled to survey the concepts and characteristics of their methods, and thereupon, their works were examined for minimal tendencies in terms of themes and expressions. As a result, it could be confirmed that the minimalism shown in Korean creative dances is similar to Western minimalism in terms of expressions of movements and aesthetics of dances, but that the minimalism of Korean creative dances is different from Western one in terms of themes. After all, uniqueness of Korean creative dances could be isolated. The minimal Korean creative dances show some subjective spirit and unique movements. They adopt our tradition but show some minimal characteristics in terms of methods. Thus, the Korean creative dances accommodate minimalism by controlling and reducing it. Accordingly, creative choreographers seem to have accommodated foreign dance trends subjectively and thereby, established their own methodological system of movements. All in all, such a subjective accommodation seems to have established our creative dances as a genre of "modern dance" on the world stage by "characterizing" them and providing for some firm ground for development of our creative dances as a new genre. ;세계화ㆍ국제화가 보편적인 현실에서 한국창작춤이 국내외 현장에서 독자적 한국의 "현대춤"으로 입증되고 분류되어야하는 필요성이 계속해서 제기 되어왔다. 특히 한국의 창작춤이 세계무대에서 독자적인 춤의 양식으로 인정받기 위해서는 민족적 정체성을 가진 창의적인 춤이여야 하고, "현대춤"으로써 이전의 춤과는 다른 움직임의 방법적 체계가 있어야한다. 한국창작춤은 과거에서부터 현재에 이르기까지 서구의 춤의 미학과 방법 등에서 계속적인 대립, 수용의 측면과 더불어 발전되어왔고, 그 과정에서 서구의 미학과 표현방법 등의 성향을 창작춤 속에서 연구하는 것은 한국창작춤의 미적규명을 하기 위한 잣대로써 작용하기도 한다. 포스트모더니즘의 방법론인 미니멀리즘은 전통적 미학과 그것의 부정사이의 경계영역을 첨예화시키고자 움직임에 대한 부정, 축소, 제거의 기법과 분석적인 방법론을 가지고, 포스트모던댄스를 이전의 것과는 다른 "현대춤"으로 이끌고 갔다. 이러한 접근과 시도의 성향을 가진 미니멀리즘을 한국창작춤의 미적규명을 하기 위한 하나의 잣대로써 보고, 미니멀리즘적 성향을 한국창작춤 속에서 찾고자 한다. 본 연구의 목적은 미니멀리즘적 성향이 나타나는 한국창작작품의 안무성향을 통하여 한국창작춤만의 새로운 움직임의 방법론을 발굴하고자 하며, 한국창작춤의 미니멀적인 특성을 제시하고자 하였다. 그리고 한국창작춤이 세계화의 무대에서 독자적인 한국 "현대춤"으로써 인정받을 수 있는 토대를 마련하는 필요성과 기초적인 자료를 제공하는데 있다. 본 연구는 이러한 목적에 도달하기 위해서 연구의 방법으로써 문헌의 분석방법을 적용하였다. 즉, 문헌 자료를 통해서 미니멀의 개념 및 특성, 배경을 살펴보았다. 미니멀리즘이 한국춤에 수용된 배경으로는 포스트모더니즘이 수용되기 시작했던 80년대 중반에서 현재에 이르기까지의 분위기를 살펴보았고, 미니멀리즘의 수용배경에 따르는 한국창작춤의 특수성을 제시하였다. 한국창작춤에서 나타난 미니멀리즘의 성향에 관한 연구에 있어서는 창작안무가 3명의 창작작품들 중 하나씩을 선정하여 주제, 움직임, 표현양식의 세 측면으로 미니멀리즘적인 안무성향을 살펴보았다. 그 결과 포스트모던댄스의 미니멀리즘이 한국창작춤에서 나타난 성향으로는 주제에 있어 내용의 측면은 다른 양상을 보였다. 서구의 정치적 주제, 행위위주의 상황적 주제와는 달리 전통적 심미안을 토대로 내면의 심리 및 자아, 자연으로의 회귀, 제의적 성향을 표현하였고 주제를 표현하고자하는 기법에선 미니멀적인 의도를 전개한다. 움직임의 측면에서 가장 뚜렷한 미니멀리즘적 성향이 나타났는데, 미니멀리즘의 축소, 제거를 통한 분석적이고 절제적인 기법과 그 특성인 환원성, 반복성 등을 작품 속에서 활용하였다. 표현양식적 측면에서는 장식성을 벗어나 단순함을 통해서 춤의 움직임과 조화를 이루는 효과를 잘 살리지만 각 양식마다의 속성은 완전한 미니멀리즘적 성향으로는 표현되지 않았다. 이러한 결과는 한국창작춤의 특수성과 창작안무가들의 미니멀리즘의 주체적인 수용으로 인한 것으로써 미니멀리즘적 한국창작춤은 주제의식에 의한 것과 움직임의 특질은 우리 것을 취하는 태도를 가지면서 움직임의 기법 면에서는 서구의 미니멀리즘적 방법을 수용하였다. 이는 새로운 춤의 형식과 춤의 언어로써 세계의 무대에서도 "현대춤"의 한 장르로써 우리 것을 '특징화'할 수 있는 단단한 춤구조적인 기본적 토대를 마련하고 있다는 의의를 도출할 수 있었다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구의 방법 = 3 C. 연구의 제한점 = 4 Ⅱ. 미니멀리즘의 개념과 배경 = 6 A. 미니멀리즘의 개념 및 특성 = 6 B. 미니멀리즘의 역사적 배경 = 14 Ⅲ. 한국창작춤의 미니멀리즘의 수용 = 28 A. 미니멀리즘의 수용배경 = 28 B. 한국창작춤의 특수성 = 36 Ⅳ. 한국창작작품에 나타난 미니멀리즘적 안무성향 = 40 A. 김매자의「하늘의 눈」 = 42 1. 주제적 측면 = 42 2. 움직임의 측면 = 43 3. 표현양식적 측면 = 46 B. 김현자의「바다」 = 46 1. 주제적 측면 = 47 2. 움직임의 측면 = 48 3. 표현양식적 측면 = 51 C. 김영희의「달아」 = 52 1. 주제적 측면 = 52 2. 움직임의 측면 = 54 3. 표현양식적 측면 = 57 D. 한국창작춤에 나타난 미니멀리즘적 특성 = 58 1. 주제적 측면 = 58 2. 움직임의 측면 = 59 3. 표현양식적 측면 = 61 Ⅴ. 결론 = 63 참고문헌 = 67 ABSTRACT = 71-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent672021 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title한국창작춤에 나타난 미니멀리즘 성향에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagevii, 73 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 체육학부무용전공-
dc.date.awarded2004. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE