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현대인의 생활형태와 감성을 반영하는 Character 표현연구

Title
현대인의 생활형태와 감성을 반영하는 Character 표현연구
Authors
김선명
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 21세기를 살아가는 현대인의 생활형태와 감성을 대변하고 커뮤니케이션 할 수 있는 캐릭터 개발에서 시작되었다. 오늘날 현대인은 과도한 물질문명과 자본주의의 발달, 규제되고 획일화된 조직 생활 속에서의 부작용으로 물질만능주의나 공동체주의, 지나친 개인주의속에 팽배해 있다. 이러한 문제점들로 인해 개인은 집단에 강요당하고 획일화되어 본연의 감성과 정서를 잃어가고 있는 것이다. 현 세대를 살아가는 우리의 모습은 진정 어떤 것인가? 우리가 분출하고픈 본성은 무엇인가? 오늘날 급속하게 발전, 변화하고 있는 정보 기술의 가속도는 현대사회를 고도의 정보화 사회라는 21세기적 구호의 당위성을 가능하게 했다. 이와 같은 정보, 의사소통, 기술의 발전은 오늘날 인간의 커뮤니케이션 방법에 큰 변화를 가져오고 있다. 특히 TV나 영화, 애니메이션 같은 영상매체의 발달과 디지털 매체의 발달은 문자시대에서 이미지 시대로의 전환을 가져왔으며 그 시각적 결과물들이 큰 비중과 의미를 차지하게 되었다. 새로운 커뮤니케이션의 수단으로 대중 문화에 접근하기 쉬운 이데올로기적 의사소통의 기구인 미디어와 인간의 커뮤니케이션의 변화는 인류가 커뮤니케이션의 방법에 있어서 어려운 문자보다는 알기 쉽고 재미있는 그림을 선호하는 추세를 형성하고 있다. 더욱이 복잡한 현대 사회에서 대중은 수많은 자극에 무감각해져 있다. 또한 전 세계가 단일 네트웍 안에 있는 현 사회에서 특정 대상으로 시선을 끌고 감성을 자극하기에는 과거의 시각적 요소만으로는 부족하며 특정한 충격요소가 필요하게 되었다. 따라서 캐릭터는 특유의 감성적인 측면으로 대상의 이미지를 선명히 부각시킨다는 특징이 있어 현대사회에서 대중의 시선을 집중시킬 수 있는 시각적 요소에 적합한 수단으로 인식되고 있다. 오늘날 캐릭터는 자본주의가 발달하고 대중매체가 널리 보급됨에 따라 부가가치를 지닌 하나의 상품으로 대두되기 시작했다. 자본주의 경제체제에서 자본가들이 투자하여 상품가치를 높이는 스타로서 그 가치를 재창조 해내기에 이르렀다. 따라서 캐릭터는 철저하게 스타를 원하는 사람들의 대리만족을 위한 감성적 욕구로 받아들여지고 있다. 많은 사람들이 캐릭터를 선호하는 것은 바로 인간에게 내재된 새로운 것에 대한 호기심과 동경이다. 그러므로 가장 근본적이면서도 인간의 변하지 않는 본질의 하나인 새로움에 대한 욕망을 바탕으로 캐릭터는 인간의 감정과 감성을 공유한‘제2의 나’로서 인식하게 된다는 것이다. 따라서 본 연구자는 캐릭터를 현대인의 억제된 정서와 감성을 대변하는 커뮤니케이션의 한 방법으로 인식하고, 위축되고 획일화된 현대인들의 숨겨진 정서와 감성을 불러일으키는 캐릭터를 개발하고자 한다. 이를 위해서 먼저 현대인에게 내재된 정서와 감성의 축을 정하고 이와 소통할 수 있는 맥락을 구축하여, 이미지 영역을 설정해야한다. 또한 캐릭터의 역사와 배경을 통해서 현대사회에서 요구되어지는 캐릭터의 나아가야 할 방향을 모색해본다면 보다 현대인의 감성적 욕구를 충족시킬수 있는 친근하고 순수한 캐릭터가 탄생할 것이다. ; The research started from character illustration development that can speak for and communicate with moderners' immanent sentiment and emotion in the 21st century. Today people suffer excessive materailsim, communalism and individualism that are all ill effects of materialistic civilization, development of capitalism and restricted and unified organizational life. In other words, individuals are pressed and unified under the pressure of groups and losing their indegenous sentiment and emotion. What is the true picture of ourselves living in this generation? What are our true characters we want to express? The accleration of rapidly changing and developing information technology has vested rightful cause in the fashion statement of the 21st century - modern soceity as advanced information society. Development of information, communication and technology is changing the way human commnuicate with each other. Especially, development of visual media such as TV, film and animation film and development of digital media have triggered the transition from the age of letters to the age of image, and visual outputs have become ever more significant. Media, a new communication means and ideological communication tool that has easy access to popular culture, along with change in human communication contributes to a general trend that people prefer easily understandble and fun images rather than difficult letters. Furthermore, moderners are insensitive to numerous stimuli as they live in more than complicated and sophisticated society. Thus, to draw their attention to a certain object and stimulate their emotion in the world as an enourmous single network, visauls factors in the past alone are not enough to make a strong appeal, so a special impact factor is in need. In this sense, character illustration is considered appropriate means as a visual factor that catch moderners' eyes due to their characteristic of spotlighting a target image with their indegenous property of emotion. Thesedays character illustration has emerged as a product, as capitalism flourishes and mass media is widely spread. In capitalistic economy, capitalists invest in character illustration as a major means to increase product values and to reproduce new values. Hence, character illustration is basically interpreted as an emtional desire to go for vicarious satisfaction in people in pusrsuit of stars. The underlying longing and curiosity in human account for rhe reason so many people like character illustration. Thus, on this very fundamental human characteristic of the desire for something new, character illustration is perceived as 'a second self' that shares human emtions and feelings. Therefore, from the undetstanding of character illustration as a communication method that speak for suppressed sentiment and emotion of moderners, the research aims to contribute to development of the character illustraions that successfully provoke underlying dwarfed and unified sentiment and emtion of moderners. For this purpose, moderners' immanent sentiment and emtion should be determined, the context to communicate with them should be established, and the reralm of image matter should be set up. A truly intimate and genuine character that can perfectly meet moderners' emtional needs will come into being in pursuit of a right direction character illustration should follow in modern society in the light of history and backgorund of character illustraion.
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