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우리나라 中學校 科學科 敎育課程의 變遷에 對한 硏究

Title
우리나라 中學校 科學科 敎育課程의 變遷에 對한 硏究
Other Titles
(A) STUDY ON THE TRANSITION OF THE CURRICULUM OF SCIENCE IN MIDDLE SCHOOLS OF THE KOREA
Authors
金喜淑.
Issue Date
1975
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육과정분야
Keywords
우리나라중학교과학과교육과정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this research lies in making suggestions against the future utilization of the curriculum in science by examining the transition of the curriculum in middle schools, that has drastically been amended over two times in 1963 and 1973 since constituted in 1954, and by searching for the theoretical basis in comparison with the transitional contents in the curriculum of science in middle schools as to the purpose, the contents of guidance and the noteworthy guiding points. The method of this research consists in bibliographical study and personal interview. The summary of the study outcome is as follows : 1. The reformation movement of modern curriculum is generally much influenced by discipline-centered curriculum. 2. In general purpose of the composition of the entire curriculum, the followings are the particulars; newly introduced anti-communism and ethics in the Second Curriculum, and emphasis not only on selfrealization, but on formation of national democratic value for realizing an ideology of the National Education Charter. 3. As to the purpose of the curriculum of science, it emphasizes understanding of scientific principles and rules in the First Curriculum, upbringing of scientific skills and attitudes through experiments and observations in the Second Curriculum, and understanding the organized scientific basic conception. 4. The First and Second Curriculum show similar contents in the curriculum of science but the third one emphasizes an organized knowledge which is well chosen and introduced with the basic conception. 5. Noteworthy points for guidance in the curriculum of science have all been changed along with their purposes respectively. Especially the Third Curriculum emphasizes to guide students for obtaining the basic conception through scientific self-research against the phenomena of natural objects. 6. Hence, as to the theoretical grounds in the curriculum of science against a transitional process, it has comparatively much been influenced by an empiricism-centered curriculum in the First and Second Curriculum, and it has much been influenced by a discipline-centered curriculum in the Third Curriculum, that emphasizes basic conception and research process.;本 硏究에서는 1954년(제1차)에 제정되어서 1963년(제2차)과 1973년(제3차) 2차에 걸쳐 대폭적으로 개정된 中學校 敎育課程의 變遷 內容을 檢討하고, 또 中學校 科學과 敎育課程의 目標, 指導內容, 指導上의 留意點 등의 變遷 內容을 비교하여 그 이론적 근거를 찾고 앞으로의 科學敎育課程 운영에 대한 提言을 하려는데 있다. 本 硏究는 문헌연구와 면접법을 사용했다. 第Ⅱ章과 第Ⅲ章에 이론적 배경으로 현대 敎育課程의 강조점, 科學敎育課程의 改革動向 및 우리나라 敎育課程의 變遷을 槪括하고 3次에 걸친 敎育課程의 基本方針과 一般目標의 變遷을 비교하고 第Ⅳ章에서는 中學校 科學科 敎育課程의 變遷 內容을 比較 分析하였다. 이와같은 硏究 結果를 要約하면 다음과 같다. 첫째, 現代 敎育課程의 改革動向은 一般的으로 J.S.Bruner가 主張한 學問 中心的 敎育課程의 影響을 많이 받고 있는 趨勢이다. 둘째, 全體 敎育課程 構成의 一般目標는 제2차, 제3차 敎育課程에서 모두 우리 사회에서 요청되는 인간상의 정립과 구현을 위한 基本方針을 目標로 하고 있으나 제2차 敎育課程에서는 反共·道德 敎育을 새로 제시한 점과 제3차 敎育課程에서는 國民 敎育 憲章의 이념 구현을 위해서 自我實現 뿐 아니라 國家 國民的 價値觀 형성에 역점을 둔 점이 특이 하다. 셋째, 科學科 敎育課程 目標는 제1차 敎育課程에서는 科學的 原理·法則의 理解, 제2차 敎育課程에서는 實驗·觀察을 통한 科學的 技能과 態度의 육성, 제3차 敎育課程에서는 구조화된 科學的 基本槪念의 理解를 강조하고 있다. 넷째, 科學科 敎育課程의 指導內容은 제1차, 제2차 敎育課程에서는 비슷하나, 제3차 敎育課程에서는 基本的 槪念으로 정선 제시됨으로써 구조화된 知識을 강조하고 있다. 다섯째, 科學敎育課程의 指導上의 留意點은 모두 그 目標에 따라 달라 졌으며 특히 제3차 敎育課程에서는 自然事物 現象에 대하여 학생 스스로 科學的 探究過程을 통하여 基本的 槪念을 얻도록 指導함을 강조하고 있다. 여섯째, 이상 科學科 敎育課程의 變遷過程에 대한 이론적 근거로서 제1차, 제2차 敎育課程은 경험주의 敎育課程의 영향을 받으면서도 실제는 廣域型 敎科 中心 形態를 취하고 있었으나, 제3차 敎育課程은 學問 中心 敎育課程의 영향을 받아 敎育內容과 方法의 현대화로서 基本槪念과 探究過程을 중시한 것을 알 수 있다. 이상과 같은 硏究에서 다음과 같이 몇 개의 提言을 한다. 첫째, 科學敎育의 소기의 목적을 달성하려면 특히 一線 敎師는 현행 科學敎育課程의 目標와 指導內容에 대한 올바른 인식이 있어야겠다. 둘째, 敎育 現代化에 따른 學習指導法의 개선에 대하여 一線 敎師들의 보다 철저한 再敎育을 실시하여야 할 것이다. 셋째, 探究方法을 통한 學習을 철저히 하려면 이에 필요한 實驗·實習 設備가 충분히 마련되어야 할 것이다. 넷째, 科學敎育課程의 개선을 위해서 과학자, 과학교육 전문가는 물론 과학교육을 달성하는 一線 敎師들에 의해서 끊임없이 검토되고 개선되어야 할 것이다.
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