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dc.contributor.author박주범-
dc.creator박주범-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:07Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:07Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.otherOAK-000000034256-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/200532-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000034256-
dc.description.abstract본 연구는 지식검색서비스 이용자의 정보요구와 이용행태 등 지식검색서비스 이용과 관련된 제반 사항들을 조사, 분석함으로써 이용자들의 요구를 보다 충족시킬 수 있는 지식검색서비스 방안을 제시하기 위한 목적으로 수행되었다. 본 연구에 필요한 자료는 계층과 연령에 관계없이 지식검색서비스를 이용해 본 경험이 있는 모든 일반인을 대상으로 국내 대표적인 세 개의 지식검색서비스인 네이버 지식iN, 엠파스 지식거래소, 야후!코리아 지식검색에 일주일간 자체 제작한 설문지를 게시하여 그 응답을 수집하였다. 설문지는 총 34문항으로 이용자의 일반적 배경, 정보요구, 이용행태, 이용만족도 등에 관한 내용으로 구성되었으며, 수집된 253개의 설문지는 통계패키지 SPSS 11.0으로 분석되었다. 수집된 자료의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 지식검색서비스 이용자들의 주된 정보이용의 목적은 취미나 흥미와 관련된 정보요구를 충족시키기 위한 것이며, 주로 이용하는 지식의 내용별 · 형태별 종류로는 생활상식에 관련된 안내성 지식과 전문적 지식이 대부분이었다. 둘째, 지식검색서비스의 이용빈도는 1주일에 3-4회로 나타났으며, 2개 이상의 사이트를 이용해 본 경험이 있는 이용자가 가장 많았다. 또한 이용성향은 질문을 등록하거나 답변을 제공하기보다는 주로 지식을 검색하는 편인 것으로 조사되었으며, 질문을 등록한 경우에는 보통 하루 이내에 답변을 받았다. 셋째, 지식검색서비스 이용자들이 가장 선호하는 국내 포탈사이트의 지식검색서비스는 네이버의 지식iN으로 그 이유는 습관적 이용인 것으로 나타났다. 이용자들은 지식검색서비스를 통한 검색 및 답변 결과에 대해서 대체로 만족스러워 했으며, 특히 간단한 사실관계를 확인할 때 가장 만족스럽다고 답했다. 또한 불만족스러운 부분에 대해서는 지식의 양이나 유용성을 지적했다. 넷째, 이용자들은 지식검색서비스가 정보요구 해결방안으로서 비교적 중요하다고 느끼고 있었으며, 지식검색서비스의 등장으로 정보요구 해결방식에서의 변화가 크다고 답했다. 이에 따라 소원해진 정보요구 해결방식은 도서관/서점의 이용인 것으로 나타났다. 또한 지식검색서비스가 인터넷 일반검색보다 효과적이며, 정보매체로서의 효용성도 높다고 응답했다. 다섯째, 이용자들이 생각하는 지식검색서비스의 가장 큰 장점은 사용의 편리성이었으며, 단점으로는 전문지식보다 신변잡기적 지식이 많다는 점이 지적되었다. 이에 따라 지식검색서비스 이용자들은 향후 서비스 이용의 가장 중요한 판단기준으로 답변인의 전문성을 선택했다. 본 연구에서 분석된 바를 기초로 하여 이용자들의 요구를 보다 충족시킬 수 있는 지식검색서비스 개선 방안을 지식의 효과성과 검색서비스의 효율성을 강화할 수 있는 요소의 측면에서 다음과 같이 제시할 수 있다. 첫째, 지식자체의 효과성을 강화시키기 위해서는 답변의 전문성, 정확성, 주제의 특성 및 다양성을 향상시켜야 하고, 이에 대한 구체적 방안으로 전문가의 서비스를 통해 답변인을 제한하는 것과 검증된 자료에 기초하거나 전문 편집그룹의 심사를 통해 답변내용을 제한하는 것, 그리고 이용자나 전문가들로 하여금 지식자체의 가치를 정하게 하는 방법을 제안한다. 둘째, 검색서비스의 효율성을 강화시키기 위해 쌍방향성, 즉시성, 편리성의 측면을 강화시켜야 하며, 이에 대한 구체적 방안으로 커뮤니케이션 수단의 확대와 질문처리과정 확인 기능, 질문자나 답변자의 로그온 상태 표시, 지능형 검색 방식의 도입 등을 제안한다.;The purpose of this study is to analyze the information needs and use behavior of a web-based question-answer service for a more efficient question-answer service plan. For the empirical survey, the resulting 253 users' responses were collected by posting the formulated questionnaire to three major question-answer services in Korea and measured utilizing the SPSS statistical package version 11.0. The study finds out the following: First, users typically use question-answer services primarily for pleasure and interest purposes(30.1%), while the type of information they use the most is related to living(36.0%) and expertise(30.4%). Second, the use frequency of question-answer service is three to four times a week(31.6%), and most users have experience with two different services(36.0%). The disposition of use is mainly in the order of searching for information in the DB(92.5%), whereas the amount of posted questions(3.6%) and answered questions(1.6%) is much less. Users receive answers within a day after their initial questioning(32.0%). Third, the most popular question-answer service in Korea is the KIN of N aver(68.8%) with habit being the primary reason (32.0%). Users feel mostly satisfied (50.2%) with the results of retrieved information and answers excepting insufficiency(17.6%) and inappropriateness(16.4%) of results. Forth, most users have more or less changed the solution method of information needed due to the question-answer services(37.9%) and they are unlikely to go to libraries/bookstores(39.1%) afterwards. Users regard question-answer services to be a little more efficient than internet search engines(52.6%) and they believe usefulness of question-answer services to be a comparatively higher information medium(53.0%). Fifth, the merit of using question-answer services is convenience and facility(43.1%), and the demerit is responses lacking in expertise(46.6%) and correctness(30.0%). For this reason, users would think the answerer's qualification(49.8%) as the most important factor in choosing these services. On the basis of the findings, this study suggests the following for the question-answer service in respect of reinforcing the effectiveness of information itself and the efficiency of question-answer services. First, the speciality, accuracy, and specificity including the variety of themes should be improved for more effective information by screening participants or checking answers and setting payment for services rendered. Specifically, they could hire experts of various fields or train qualified researchers for answering questions. Also, they could provide answers based on verified resources only, or constitute own special editing team for evaluating general users' responses, which should help users choose the better answers. Second, interactivity, readiness, and convenience should be improved for a more efficient service by expanding communication channels, verifying the answering process, displaying users' log-on conditions, using an intelligent retrieval method, and providing experts profiles in detail. Even though many different styles of question-answer services in Korea have not been dealt with due to a low number of users, the results and proposals of this study would be helpful for providing more efficient question-answer services.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 범위와 방법 = 4 C. 선행연구 = 5 Ⅱ. 지식검색서비스의 의의 = 12 A. 지식검색의 개념 = 12 B. 지식검색서비스의 특성 = 17 Ⅲ. 지식검색서비스의 정보이용행태 = 32 A. 지식검색서비스의 현황과 내용 = 32 B. 지식검색서비스 이용행태 분석 = 44 Ⅳ. 지식검색서비스 개선 방안 = 80 A. 기본 개념 = 80 B. 요소별 강화 방안 = 81 Ⅴ. 결론 및 제언 = 91 참고문헌 = 96 부록1. 성능실험용 문답 목록 = 99 부록2. 설문지 = 104 ABSTRACT = 115-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1092890 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title지식검색서비스에 관한 이용연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagevii, 117 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 문헌정보학과-
dc.date.awarded2004. 8-
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일반대학원 > 문헌정보학과 > Theses_Master
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