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임진의 Two Movements for Orchestra 및 분석

Title
임진의 Two Movements for Orchestra 및 분석
Authors
임진
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
임 진의 Two Movements for Orchestra 및 분석에 관한 논문은 2부로 구성되어 있으며, 제1부는 분석 부분으로, 제2부는 Two Movements for Orchestra 악보로 되어 있다. 제1부는 한국 음악에 있어서의 악의 개념과 음의 구조에 관하여 서술한 부분과 Two Movements for Orchestra의 분석 부분으로 나누어진다. 제2부는 2악장으로 된 2관 편성의 관현악 곡으로 연주시간은 약 25분 정도이다. Two Movements for Orchestra는 한국의 전통 음악에 바탕을 두고 쓰여진 작품이다. 한국의 전통 음악에서 나타나는 음계들 중 E♭ 3음 계면조(E♭-A♭-B♭)와 C 평조 음계(C-D-F-G-A)를 음 재료로 하였다. 이 3음 계면조와 평조 음계를 구성하고 있는 각 음들을 중심 음으로 하는 이조 방법, 그리고 이조 하여 추출된 음들의 결합에서 나타나는 5음 구성 음계와 이 음들을 구성하고 있는 모든 음들을 중심음으로 하는 이조 방법에서 얻어지는 8음 구성, 9음 구성 음들을 복합 음계로 하여 만들어진 작품이다. 이와 관련된 모든 연구는 한국의 전통 음악에 관한 이해 없이는 불가능한 일이었으므로 이를 위해, 우선 「악학궤범」 제1권의 음악이론에 관한 분야로부터 시작하게 되었다. 「악학궤범」에 따르면, 한국의 전통 음악에서 음계의 산출방법은 삼분손익법(三分損益法)에 의존하고 있으며, 이것은 위로 완전 5도(2/3) 삼분손일(三分損一)하여 음을 얻고 그 음을 아래로 완전 4도(4/3) 삼분익일(三分益一)하여 음을 얻는 방법을 활용하였고 이를 거듭하면 12律을 모두 얻게 된다. 반음 사이가 각각 100 cent로 균등하게 구분된 서양의 평균율에 비하여 삼분손익법에 의해 얻어진 음들은 114 cent와 90 cent의 음정간격으로 균등하지 않게 이루어져 있으므로 평균율과는 그 음높이가 동일할 수가 없는 것이다. 이런 이유로 인해 오늘날까지 한국 음악에서 사용되고 있는 음계는 서양 음악의 그것과 동일하게 12음 체계로 이루어져 있으나, 오선 위의 12반음과 한국 음악의 12律들의 음고(音高, pitch)는 동일하지 않다. Two Movements for Orchestra에서는 한국 음악의 12律에 얽매이기보다는 그것을 바탕으로 하여 한국인의 기본적인 思考의 한 단면을 표출해 내도록 하였다. Two Movements for Orchestra는 두 개의 악장의 서로 다른 음악적 idea로 구성되었다. 제1악장은 봄, 여름, 가을, 겨울의 의미를 독립된 네 부분으로 구성하여 자연의 4계절과 네 단계로 구분된 인간의 생(生)의 구조를 서로 동일선상에 놓은 반면에, 제2악장은 한국 음의 대표작으로 손꼽히는 수제천(壽齊天)의 장고 리듬을 이용하여 생(生), 노(老), 병(病), 사(死)라는 거역할 수 없는 자연적인 현상들을 부정적인 시각이 아니라 긍정적인 시각으로 관조하면서, 수제천(壽齊天)의 장고 리듬처럼 불규칙한 장단의 결합이 생, 노, 병, 사라는 운명적인 상황들이 하나의 둥그런 틀 안에 맞물려 돌아가며 발생하고 있음을 세 부분으로 구성해 놓았다. 이 작품은 한국 음악의 전통적인 음계에서 추출한 음들로 형성되었으면서도, 결코 한국 음악의 음높이를 고수하려고 한 것은 아니고 서양 악기로 연주되는 한국적인 색채를 표현하려는데 주안점을 둔 작품이다. ;This thesis by Jin Lim on "Two Movements for Orchestra and its Analysis" consists of two parts: the former illustrates the analysis; and the latter the score of "Two Movements for Orchestra." Part 1 explains about the concept and about the construction of the tonal in elements Korean Traditional Music, and later analyzes the work "Two Movements for Orchestra" Part 2 is the score of the work, which is for two wind-instrument structure. Performance time is about 25 minutes. This work was composed based on Korean traditional music. E♭ 3 eum Kyemyeonjo (E♭-A♭-B♭) and C Pongjo (C-D-F-G-A) out of normal scales in Korean traditional music are the main tones. This work has been written by transposition of the notes of trichord and C septachord, and constituted with 8-tone structure and nonachord structure transported by pentachord organization scale and octachord structure and nonachord structure. As research in this regard has not been possible without a full understanding of Korean traditional music, the first step was taken by studying the musical theory of, An Illustrated Text on Traditional Music (Akhak kwebom), Book 1. According to An Illustrated Text on Traditional Music, Korean traditional music depends on "sambunsonikbeop" which attains the upper notes by perfect 5ths (2/3), (sambunsonik) and the lower notes by perfect 4ths (4/3) sambunikil to get all the 12 yul finally by repeating them. Compared to the western equal temperament, in which the scale is separated equally by 100 cent of the scale b chromatic tones, the notes obtained by sambunsonikbeop are irregularly positioned by 114 cent and 90 cent, so that note pitch cannot be equal to equal temperament. For this reason, although the tone scale used in Korean music up to this date is 12 tone just like that of western music, the note pitch of the 12 chromatic notes on the stave and the 12 yul of Korean music are not the same. "Two Movements for Orchestra" was based on the organization of the fundamental way of Korean thinking rather than on the restrictions by 12 yul. The second movement of this work is constitute by different musical ideas. While the first movement was divided into 4 meaningful parts, spring, summer, autumn and winter, in order to put the 4 natural phenomena of human life on the same line, the second movement was grounded on the changgo rhythms of Sujecheon, which is the representative masterwork of Korean music positively illustrating the irresistible natural flow, birth, aging, sickness, and death. This work contains 3 parts portraying the unchangeable phenomenon of birth, aging, sickness and death harmonized in a round form by irregular combinations of Korean rhythmic patterns. It is true that this work has been composed by notes extracted from Korean traditional music. However, it at no time followed only the pitch of Korean tones but concentrated on presenting Korean colors, even though it is performed with western instruments.
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