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여자소년원생의 자기개념 향상을 위한 심리극 집단프로그램 효과성 연구

Title
여자소년원생의 자기개념 향상을 위한 심리극 집단프로그램 효과성 연구
Authors
주혜연
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
최근 여자비행청소년은 지속적인 증가추세에 있으며 점차 폭력화, 남성화되어가고 있다. 특히 여성비행은 성범죄와 윤락 등과 같은 또 다른 사회문제와 연관되어 있어 시급한 개입의 대상이나, 실제적인 개입은 이루어지지 못하고 있다. 여자비행청소년은 전반적으로 낮은 자기개념과 우울 및 불안의 불안정한 정서상태를 가지며, 특히 낮은 자기개념은 사회 부적응 행동과 비행의 개입을 촉진시키는 주원인이 되기 때문에 이를 향상시키는 전문적 프로그램 개입이 요구된다고 할 수 있다. 따라서 본 연구는 여자비행청소년의 특징인 낮은 자기개념을 긍정적 수준으로 향상시키기 위한 방법으로 심리극 집단프로그램을 실시하여 그 변화를 보고자하며, 진행과정에서 주요하게 작용하는 치료요인을 분석함으로써 효과성을 검증하고자 하였다. 본 연구의 목적을 위해 유사실험설계 디자인을 선택하여 실험집단을 대상으로 집단프로그램을 실시하고 이를 통제집단과 비교하였다. 연구대상은 J여자정보산업학교에 재학중인 여자소년원생 20명으로 실험집단 10명과 통제집단 10명으로 구성하였다. 심리극 프로그램은 2003년 9월부터 11월까지 주1회 총 10회동안 진행하였으며, 총 3회의 개별상담을 실시하였다. 프로그램의 효과성 검증을 위해 양적 분석과 과정 평가를 병행하였다. 양적 분석방법으로 자기개념과 관련된 연구질문에 대해서는 비모수적 통계방법을 활용하여 그 결과를 분석하였으며, 치료요인에 대해서는 빈도 분석하였다. 과정 평가는 구체적 문장을 중심으로 집단의 진행과정을 제시하고, 집단 과정에서 변화된 내용을 비교하기 위해 개별목표 달성 결과를 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 전반적 자기개념에서 프로그램 실시 후 실험집단의 점수는 47점에서 57.9점으로 상승한 반면, 통제집단의 점수는 46.4점에서 46.9점으로 점수변화가 거의 없었다. 실험집단의 사전·사후 자기개념 변화량이 통제집단의 사전·사후 변화량에 비해 더 크다는 것이 통계적으로 유의미하게 나타났다. 이는 본 프로그램이 실험집단의 전반적 자기개념 향상에 효과가 있었음을 보여주는 결과이다. 자기개념의 하위영역별 분석결과를 보다 구체적으로 살펴보면 다음과 같다. 자기개념의 하위영역인‘자기존중감’,‘대인관계능력’,‘문제해결능력’,‘대인신뢰감’에서는 실험집단의 사전·사후 변화량이 통제집단의 사전·사후 변화량에 비해 더 크다는 것이 통계적으로 유의미하게 나타났다. 그러나,‘정서안정성’영역에서 실험집단의 사전·사후 점수변화는 있었으나, 실험집단의 사전·사후 변화량과 통제집단의 사전·사후 변화량이 통계적으로 유의미하게 나타나지 않아 프로그램으로 인한 실험집단의 변화가 입증되지 않았다. 둘째, 전과정에서 주요하게 작용한 치료요인으로 살펴본 결과, 상위요인으로 실존적 요인, 치료자와의 동일시, 보편성, 일차가족의 교정적 감정경험 등이 나타났다. 발달단계에 따른 치료요인의 결과, 초기단계(1-4회)에는 치료자와의 동일시, 실존적 요인, 보편성, 집단응집력 등, 중기단계(5-7회)에는 실존적 요인, 정화, 치료와의 동일시, 일차가족의 교정적 감정경험 등, 말기단계(8-10회)는 실존적 요인, 보편성, 정화, 사회화기술의 발달 등이 상위순위로 나타났다. 셋째, 프로그램 전 과정에 대한 종결 평가와 개별목표 평가를 반영한 결과에 의하면, 프로그램에 대한 총 평가는 기준 점수인 10점의 9.6점으로 긍정적 평가를 받았다. 또한 집단원들은 프로그램과 관련된 개별목표를 설정하고 이를 10점 척도로 초기·중기·말기에 평가하였는데, 그 결과 각 집단원들은 초기에서 중기, 말기로 갈수록 전반적 개별목표 점수가 상승하는 것으로 나타났다. 따라서 본 심리극 집단프로그램이 여자소년원들의 욕구에 부응하여 실제적 도움을 줄 수 있음을 알 수 있다. 이상의 결과를 근거로 본 연구에서는 여자비행청소년을 대상으로 한 심리극 집단프로그램의 실천적 함의와 활용방안을 제시하고자 하였다. ;Recently, female juvenile delinquent has increased and been getting more violent and virilized. They need an immediate remedy for their delinquent because they are involved in more serious problems such as sexual crime and prostitution. However, there has been no actual intervention for their delinquents. Usually female juvenile delinquent results from low self-concept, depression and mentally unstable state. Above all, low self-concept is the primary reason for their delinquent and lack of sociality and that is why female juvenile delinquent needs a special intervention strategy. Thereby, this study adopted psychodrama group program as a means of improving to the positive level of self-concept shown by almost every female juvenile delinquent into an positive level and then surveyed its impact and revealed therapeutic factors to prove its effectiveness. For the purpose of this study, the changes in the experimental groups after the program were compared with those in the control group. The target of the study was composed of 20 female juvenile delinquents who were imprisoned in the J female juvenile reformatory. The members of this groups were divided into two: experimental group and control group. Each group was composed of 10 students and the program was executed 10 times for 2 hours once a week from Sep. 2003 to Nov. 2003. In addition there were private interviews for three times each. To evaluate the effectiveness of the program, both quantitative analysis and process estimation were carried out. The investigative questionnaires on self-concept were analyzed by using the non-parametric statistical test and the questionnaires on therapeutic factors were analyzed by the Frequency. Process estimation provided those groups' progress with concrete sentences and analyzed the results of achieving individual goals to compare changes. Results of this study were revealed as followed. First, the self-concept in experimental group was increased from an average of 47 to 57.9 after the program. But, in control group it was rarely changed, showing a small increase from an average result of 46.4 at post-test to 46.9 after the intervention of program. In experimental groups composed with control group was proved by pre-post test with statistical significancy level. The results proved the effectiveness of the psychodrama group program on improving their self-concept. Self-concept consists of 5 sub-concepts ; self-esteem, emotional stability, interpersonal-relationship capacity, problem solving capacity and interpersonal trust. The result is as follows : It was proved that experimental groups improved in self-esteem, interpersonal-relationship capacity, problem solving capacity and interpersonal trust after psychodrama group program, while control group did not. In 4 sub-concept, improvement in experimental groups compared with control group was proved by pre-post test with statistical significancy. But, In emotional stability, although amount of experimental groups change was bigger than control groups, it was not proved statistically. Second, throughout the program, curative factors consistently appeared in group process. Those were existential factor, identification with therapists, universality, family recapitulation, identification with members, catharsis, group cohesiveness, interpersonal learning, guidance of therapists, instillation of hope, altruism, socializing techniques and guidance of member. Third, According to the result of the final and individual accomplishment evaluation of the entire progress, this program achieved 9.6 point out of 10 which is a relatively positive result. Moreover those group members set up their individual goals and executed the process of accomplishments into 3 parts ; beginning in the middle and final. The results provided members' grades were improved from to the final level. Therefore, members can be developed their desires to the positive evaluation with this program. Accordingly this study wants to provide practical usaged of psychodrama group program among female juvenile delinquents.
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