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예술작품에서의 시간성

Title
예술작품에서의 시간성
Authors
박정민
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 미술학부회화·판화전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Does time travel in front of us or behind us? We speak of finishing the job in the weeks ahead of us, of months left behind, of "tuning back to the days of my childhood". We also talk about 'the following us, coming from behind, not from in front. So the future is behind of us? Nowadays, we are all children of a clock civilization, but we are still sometimes remarkably imprecise in how we measure time. Not all experience time in the same way. Obviously, there are a number of phenomena in nature- such as waxing and waning of the moon, the succession of day and night, the regular rising and setting of the stars and the pattern of season. That supports a view of time as essentially cyclical in nature. But there are vice versa. Such as physical decay and the ageing process, that tends to argue in favor of time as being not only linear. In every day life, the increasing rapidity of change-technological, industrial, social, economics, political to be anticipated single lifetime. These developments posed influence for the visual arts. As turn of the twentieth century, there were a number of radical changes in the waythe universe could be explained that affected the relationship between experience and the visual arts. To begin with, time itself was shattered into different components. Einstein's general theory of relativity, Freud's work on memory and on dreams, Henri Bergson's philosophical attempts to relate consciousness to the material world in the notions of dure and intuition, or Marx's use of time to analyse labor and production in capitalism- each world view proposed a different scale for measuring time. Whereas new media and hitherto atrange to art, have emerged in the twentieth century, many of which are directly inspired by ideas about 'time' and 'tempo'. Whereas artists have sought for ages to describe the effects of time's passing, it really is only with the invention of photography that we are able to document the minutest external effects of time on man and his environment. Owing to its largely non selective eye, photography captures the pervasiveness of the change. Time divided into three parts: the past, the present and the future. Each of these three faces of time is seen as inherently different; however, they each partake of manifest the same essence: 'the medium of time'. Because we have conceptualized time itself is seen as being able to impart a structure- some form of inherent rationality- on the events which occur within it. From the historical point of view, we might argue that something is 'true' because it occurred within of time. For the present, something that exists does so 'in time'. The natural and rational extension to these understanding is that the future also exists in time. Also, it is as 'real' as the past or the present and is subject to the same natural laws as everything else exists 'in time'. From the survey the cultures, It is seen to deify or personify time in any sort of permanent way. The Greco-Roman tradition which, during the Middle-Ages, develops into the well known figure of 'Father Time'. Within this thesis, I am emphasizing that time is considered as a thread or line that link past and present through three chapters, which are consisted of interpretation, memory and value of time. A closer examination of the history of art, reveal varied and flexible relationship between the visual arts, diverse attitudes towards the roles that time might play in the pictorial visual arts. That reflects the works of arts of mine. My pictorial language is designed to evoke a sense of time, dream and imagination. I intended remote times and spaces that offered an imaginative escape from the arrow of time. The work of art no longer appealed to a shared canon of values that united the aesthetic with the ethical. Instead, it treated the experience of the painting as something timeless. It appeal was now individual and private; every viewer was now invited to explore it in their own subjective time. ;시간의 흐름을 인식한다는 것은 과거와 현재와 미래의 존재를 깨달았다는 뜻이다. 그래서 문학이, 역사가, 종교가, 예술이 태어났다. 그것은 화살 같은 시간을 붙들어, 기원을 알아보고, 측정하고, 체험하고, 해석하며, 기억하며, 가치나 의미의 변화의 흐름을 탐구하고 마지막으로 시간의 끝까지 상상해보려는 과정이라고 할 수 있다. 이 논문은 한마디로 시간의 세 양상- 과거, 현재, 그리고 미래에 대한 탐구이다. 시간의 이 세 양상은 본질적으로 다르게 여겨지지만, 모두 시간의 매체라는 공통된 성격을 갖고 있다. 우리는 어떤 일이 시간의 매체 안에 일어나면 그것을 '진실'이라고 인식한다. 현재를 기준으로 보면, 지금 존재하는 것은 '시간 속에' 존재한다. 그렇다면 미래도 역시 시간 속에 존재하는 결론에 이른다. 본인은 작품은 시간의 세 양상- 과거, 현재, 그리고 미래에 대한 관계에 대해 생각하는 과정을 보여주고 있다. 시간은 과거와 현재를 잇는 선이기도 하며, 끊임없이 되풀이되는 순환적 궤도이기도 하다는 두 가지 성질의 상호 작용이라는 답을 얻고자 한다. 1. 시간의 해석에서는 # 계단, # 편지, # 야화, # 리듬, # 화살이라는 5개의 소제목으로 구성되어 있다. 각각의 소제목을 통해 순환성, 기념일, 점성술, 초상화, 시간의 종말이라는-일반적인 시간의 관점에서 바라본 현상에 대한 일반적인 문제를 다룬 작품들로 전개하였다. 반면 2. 시간의 기억은 움직이는 시간에 대해 경험적인 방법으로 전(before)과 후(after)에 대한 자연계에 나타난 입체적인 문제를 제시한다. ♭. 전/후, ♭. 이동, ♭. 변화, ♭. 요-요, ♭. 음악, ♭. 하늘이라는 소제목들로 전개된다. 해돋이, 움직임, 자연계, 요요마와 요세미티, 인터랙티브 악기, 날씨를 통해 시간의 변화를 다룬다. 이 장에서 사진 작업과 설치 작업이 주류를 이룬다. 이러한 방법을 통해 시간이 인간과 환경에 미치는 미세한 외적 영향들을 효과적으로 살펴볼 수 있었기 때문이다. '시간'에 대한 포괄적인 주제로 시작한 이 논문은 시간을 이해하고 측정하고 반응하는 것에 대한 일반적인 연구에서 출발하여 예술작품에서 해석되는 시간적 요소에 초점을 맞추어 나가고 있다. 예술작업은 '지금 현재' 일수도 있지만 시계는 똑딱거리며 움직이고 있다. 본인은 작품을 통해서 시간의 두 개념, 영원히 되풀이되는 '궤도'로 인식하는 순환적 개념과 과거와 현재를 잇는 '선'이기도 하는 직선적 개념을 미완료적인 체험을 통하여 유기적으로 관계를 맺어가고자 한다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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