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역사수업자료로서의 시사만화연구

Title
역사수업자료로서의 시사만화연구
Authors
박영신
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
만화는 학생들에게 친숙한 매체이나 아동의 흥밋거리라는 인식이 강하여 아직 교육과 학습에 적절하게 활용되지 못하였다. 이에 만화를 교육적으로 활용하려는 연구가 진행되어 왔다. 역사교육에서는 시사만화를 참고자료로 하여 미술교육에서 이루어지는 '만화 그리기 활동'을 수업에 적용한 예는 있으나 시사만화를 사회를 반영하는 사료(史料)로서 수업에 활용한 예는 아직 없다. 시사만화는 발행 당시 과거의 사회의 모습을 반영된 사료이면서 재미있는 그림과 구어체 문장으로 학생들에게 친숙하고 흥미롭게 느껴지고 이해와 기억에 가장 효과적이라고 검증된 그림과 문자의 '복합매체'로 학생들이 이해하기에도 용이하여 기존사료의 문제점을 보완한다. 따라서 이를 사료로 활용한 수업모형을 개발한다면 학생들의 역사수업에 대한 흥미와 역사적 능력을 향상시킬 수 있을 것이다. 그러나 시사만화가 기존 사료의 문제점을 보완한다는 잠재력이 있는 반면에 시사만화 자체가 가지는 어려움도 있다. 시사만화가 가지는 어려움이란 다음과 같다. 첫째, 과장, 왜곡, 상징, 아이러니, 캐리커처 등 시사만화 특유의 기법의 사용, 둘째, 시사만화 발행 당시의 사회구조 반영, 마지막으로 그림과 문자가 혼합된 매체상의 복합성이 바로 그것이다. 따라서 시사만화를 사료로 활용한 수업모형에는 만화가 가지는 어려움을 고려한 다음 과정들이 제공되어야 한다. 첫째, 시사만화의 특유의 '기법'에 대한 소개 둘째, 시사만화가 발행되는데 영향의 미친 당시 사회구조에 대한 '배경지식'에 대한 설명이 필요하다. 다음으로 언어와 그림이 혼합된 복합매체로서의 특성을 고려한 '단계적 접근법'으로 구성된 별도의 고유한 '시사만화분석지'가 필요하다. 따라서 본 연구자는 시사만화의 기법과 배경지식의 제공, 그리고 단계형 시사만화분석지 마련에 중점을 두어 고등학교 세계사 교육과정中 미국史를 주제로 실제 수업현장에서 사용할 수 있는 시사만화를 활용한 수업모형을 개발하였다. 그리고 개발한 수업모형의 효과성을 검증하기 위하여 이를 실제 교육현장에 적용하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 시사만화를 사료로 활용한 수업은 학생들의 역사수업에 대한 흥미와 관심을 유도하는데 효과적이었다. 둘째, 시사만화를 사료로 활용한 수업 학생들의 역사적 능력함양에 도움이 되었다. 셋째, 시사만화를 활용한 수업은 학생들로 하여금 사료에 대한 인식을 바꾸어 주었다. 넷째, 학생들이 작성한 분석지와 설문을 분석한 결과 학생들이 기법과 배경지식, 분석지의 도움을 많이 받은 것으로 나타나 수업에 있어 꼭 필요한 과정임을 알 수 있었다. 본 연구를 통해 본 연구자는 시사만화를 사료로 활용한 수업이 역사수업에 대한 학생들의 흥미와 관심을 유도하는 데 가능성이 큰 수업임을 알 수 있었다. 그리고 역사교육의 목표인 역사적 능력의 향상에 있어서도 유용한 교과 교육 방안이 될 수 있음을 확인하였다.;A cartoon known to be a familiar media between learners has not been educationally used in the classroom with the fixed idea that a cartoon is a exclusive possession of young children. A search about the educational application of cartoon has been under way, most of them are searches about application cartoon to the korean and art teaching. In history education, there is a search about history teaching using cartoon, taking notice of the art education using cartoon. However, a search on the political cartoon as historical source does not receive careful study yet. Political cartoon that is placed in the daily newspaper can stimulate learner's gaze with the exiting picture and conversational form of language and can be understood easily with the complexity of ‘picture’ and ‘letter’ known to be most effective linkage for better understanding and memorization. Therefore the history instruction using political cartoon overcoming the problems that previous historical source has is able to promote learner's interest on history class and improve the historical ability. However, because of the difficulties that political cartoon has, there must be explanations about skills and background knowledge and offer of the political cartoon analysis worksheet to help learner's understanding. Therefore, the author developed the history instruction using political cartoon as historical source especially focusing on the offer of explanation about skill that political cartoon uses and background knowledge and analysis worksheet, then applied this ti the 35 high schoolers to verify the effectiveness of history teaching that author made using political cartoon. The findings are follows: Firstly, The history teaching using political cartoon as historical source could improve learner's interest and historical ability. Secondly, the history teaching using political cartoon changed learner's opinion about historical source from a negative point of view that historical source is boring and uninteresting and difficult to understand a affirmative point of view. Thirdly, the author suggested that explanation about skills and background knowledge of political cartoon and offer of analysis worksheet in the history teaching model, with the investigation worksheets and questionnaires that leaners filled out, it is known that these three thing are essential elements in the instruction. In this paper, The author found that history teaching using political cartoon as historical source has affirmative possibility in promoting learner's interest into the history class and in improving learner's historical ability.
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