View : 21 Download: 0

집단미술치료가 정신지체아의 적응수준 향상에 미치는 효과

Title
집단미술치료가 정신지체아의 적응수준 향상에 미치는 효과
Authors
한송이
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 정신지체아의 적응수준 향상에 긍정적인 영향을 미치리라고 예상되는 집단미술치료를 실시하여 그 효과를 검증하고, 이를 바탕으로 정신지체 아의 적응적 행동에 도움이 되는 프로그램을 후속적으로 개발할 발판을 마련하는 데에 그 목적이 있다. 연구 대상은 경기도 S시 소재 공립 초등학교의 특수학급 아동들로 실험집단과 비교집단을 선정하였고, 각 집단은 8세∼12세의 남·녀 정신지체아 6명씩으로 구성하었다. 실험집단은 총 12회기의 집단미술치료에 참가하였으며, 비교집단은 다른 처치를 가하지 않고 하교하도록 하였다. 집단미술치료 실시 전·후에는 아동의 특수학급 담임교사가 사전-사후검사를 하여 아동의 적응행동을 평가하였고, 아동의 세부적인 변화를 살펴보기 위해 실험집단만을 대상으로 자유화 검사를 사전, 사후에 실시하였다. 연구 문제는 집단미술치료가 정신지체아의 적응수준 및 그 하위영역에 어떠한 영향을 미치는가 하는 것으로, 집단미술치료에 참가한 집단은 사회적·개인적 적응 점수가 높아질 것이라는 가설을 설정하여 그 결과를 검증하였다. 적응행동검사(K-ABS)를 검사도구로 사용하여 사전-사후의 두 집단 검사결과를 분석한 결과, 집단미술치료를 받은 실험집단은 '사회적 적응' 부분에서 유의미한 통계적 차이를 나타내어 본 연구에서 실시한 미술치료가 정신지체아의 사회적 적응에 긍정적인 효과를 준다는 사실을 검증하였고, 반면 '개인적 적응' 부분에서는 실험집단과 비교집단간에 유의미한 차이를 보이지 않아, 직접적인 영향을 주지 않는 것으로 나타났다. 또한 부적응행동의 하위 영역에서는 집단미술치료 프로그램이 사회적 부적응 항목 가운데서도 특히 '반항'과 '위축', '증후적 행동' 영역에 효과가 있는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과에서 집단미술치료가 정신지체아동의 사회적 적응수준의 향상에 기여한다고 볼 수 있으며, 이것은 적합한 수준의 프로그램을 제공함으로서 상호교류의 기회를 열어주는 것이 정신지체아의 사회성 발달에 큰 도움이 되리라는 점을 시사한다. ;The purpose of this study is to analyze the effects of the Group Art Therapy that makes mentally retarded children improve their standards of adaptation, and to develop more programs that would help their adaptive behaviors continuously. The subjects of this study were mentally retarded boys and girls in age of 8 to 12 from a special class of a public elementary school in S city, Gyeonggi-do. 6 children from them were selected for the experimental group, and another 6 children for the comparative group. Children from the experimental group participated total 12 programs of Group Art Therapy but children from the comparative group were not taken any action. Just before and after every program of the Group Art Therapy, the special teacher in charge of the class evaluated adaptive behaviors of the children with preliminary and post examinations. After that, the teacher examined the preliminary and post tests of a free drawing on the experimental group only to get detailed changes of children. The subjects of the study was to find out the influences of the Group Art Therapy on the standards of adaptation of mentally retarded children. The hypothesis of the study was that the social and individual adaptive marks of the experimental group would be improved. The results of preliminary and post examinations for each group were analyzed by Test for Adaptive Behavior Scale(K-ABS). The result of study was following: The first, the experimental group dealt with the Group Art Therapy showed statistically significant differences on 'social adaptation', which verified positive influences of the Group Art Therapy progressed in this study. On the other hand, the experimental group didn't show statistically significant differences on 'individual adaptation' in comparison with the comparative group, which means the Group Art Therapy did not directly affect on 'individual adaptation' of the children. Furthermore, it showed that this Group Art Therapy was specially effective on 'rebellious behavior', 'withdrawal' and 'self abusive' among other social maladjustment items. The results of the study shows the Group Art Therapy contributes the improvements of the standards of adaptation for mentally retarded children. It also suggests the proper programs providing mutual interchanges help the social nature of mentally retarded children improve significantly.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 상담심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE