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입체의 절단면을 통한 도자조형 연구

Title
입체의 절단면을 통한 도자조형 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE FORMATION OF CERAMICS THROUGH THE CUTTING OF 3 DIMENSIONAL FORMS
Authors
송윤선
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 도예과
Keywords
입체절단면도자조형
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
예술은 언제나 그 시대의 정신적 상황을 대변하여 왔으며, 시공을 초월한 산 증인이다. 따라서, 예술은 시대에 따라 변모되어 왔고, 현대에 살고 있는 우리들은 현대의 모습을 현대의 조형 언어로써 표현해야 할 사명이 있는 것이다. 현대의 예술은 자신의 강렬한 표현 욕구 충동을 충족시키기 위해서 내면 세계를 표출한 것이다. 또한 일체의 기존체제를 부정하여 기존의 미학을 일변시키고 미술의 존재 방식조차 재고하게 하였다. 따라서 추상과 구상의 대립을 비롯한 수 많은 이념과 양식이 공존하게 되었다. 본 연구에서는 현대의 대립되고 복잡한 구조 속에서 좀 더 단순한 형태인 기하학적 형태의 입체를 표현 소재로 하여 적재·반복 등의 다양한 변형을 통해 조형화하고자 하였다. 본론에서는 기하학적 입체의 일반적인 개념과 입체를 절단한 형태에서의 변형에 대해 알아보고 아울러 입체를 절단했을 때 나타나게 되는 조형성에 대하여 고찰하였다. 직선이나 곡선을 이용한 입체의 절단이 단지 절단하는 행위에 그치는 것이 아니라 절단된 형태에 조형미를 부여하기 위해서는 변형의 단계가 필요하며, 절단을 통한 입체의 단위형태들이 이상적인 질서에 의해 변형되는 경우에 진정한 미적 가치가 생겨나게 되는 것이다. 조형의 요소가 총합되어 형성되기 까지는 공통의 원리가 있게 마련이다. 따라서, 절단면의 표현을 반복·대비·조화·통일의 조형원리로 설명하였다. 작품제작 방법에 있어서는 절단선의 움직임을 보다 간결하고 매끈하게, 선과 면을 통해 보여주기 위해서 석고형을 이용한 이장주입기법(泥裝注入技法)을 사용하였다. 그리고 태토로는 백색도가 높은 고려도토의 백점토와 요업개발의 자기토를 사용하였으며, 작품 6과 작품 10을 제외한 모든 작품에 투명유를 분무법으로 시유하였다. 1차소성은 석유를 연로로 하는 0.7㎥가마에서 9시간에 걸쳐 900℃까지 소성 온도를 올렸으며, 2차소성은 가스를 연료로 하는 1.5㎥가마에서 1시간동안 산화소성하여 1,240℃에서 마무리 하였다. 기하학적 대상인 입체를 통해 현대의 예술가들이 얼마나 다양한 표현욕구를 시도할 수 있는지 알게되었고, 하나의 입체에서 직선·곡선의 절단 과정으로 또 다른 입체를 표현하는데 있어 무한히 많은 형태의 변화가 존재한다는 것을 깨닫게 되었다. 또한, 반복, 대비, 조화, 통일의 조형원리를 기본으로 작업에 임하게 될 때 더 큰 효과를 거두게 되는 것이다. 이러한 과정을 통해 본 연구자는 절단의 과정이 처음 입체의 형태를 보다 조형성 있게 변형시키게 되며 기하학적 형태의 변형이 객관적인 단순화가 아니고 조형성의 재창조임을 이 연구를 대하는 사람들에게 인식시키고자 하였다.;The arts have constantly and historically represented the emotional state of the times, and to this day are transcending time and space in witnessing history. Therefore, the arts experience change adapting to the era, and thus, contemporary man must be dedicated to expressing the present time with the modern formative language. The modern arts are results of an exposed inner-world, satisfying the motivational and passionate need to express oneself. Also, modern art aims to defy in absolute terms the existing system and bring about change in the existing field of esthetics, re-evaluating even the very mode of existence of art itself. Accordingly, innumerable theories of art and modes of art, including the contrast between abstract and construct, have come to exist in unity. In a conflicting and complex modern world structure, this study purports to introduce 3 dimeusional geometric forms, which are more rational and simplified, as expressional tools and to format them by applying vaciations such as repeating through loading. In order that cutting 3 dimensional form with strait and curved lines does not only mean the cutting itself but also put the beauty of formation to the cut 3 dimensional form, the stage of modifying format is required and the ture value of beauty comes in case that 3 dimensional unit form through cutting being modified by ideal system. Common principles are always being existed in the formation element's coming together and being shaped. Thecefore, I explained expression of cut face as formation principle of repetition, comparison, harmony and reunion. In the main discussion, the study examines the general coucept of 3 dimensional forms by cutting with straight and curved lines, and the organized formation resulting from such divisions. As for the method applied in manufacturing the pieces of work, the slip casting method using gypsum was chosen in order to display in clarified and smooth lines and surfaces the impact of the cut lines. As for the clay body, the white clay of Koryo Doto ceramics company and the ceramic clay of Yo'op Development company was chosen for the high degree of white coloring and except for No. 10 work, all were glazed by the speclding method. The primary firing process was carried out in a 0.7㎥ kiln using gas fuel, the temperature was raised to 900℃. The secondary firing was done in a 1.5㎥ lciln using gas fuel, the temperature reached 1,240℃ in an oxidated firing and finishing process. I have been known that modern artists can try various expressional desire through 3 dimensional of geometric structure and realized that there are innumerable modification of forms in t he process of cutting strait and curved lines from a unit of 3 dimensional form and to express other forms. Also, I can have bether results when I have worked in the basis of repetition comparison, harmony and reunion. This researcher applying the mentioned methodological process, found that by implementing the cutting process, the original 3 dimensional form underwent a more formative change and the variations of geometive forms presumed a renewed creativity as opposed to an objective simplification, and the study aims to re-evaluate the values of such findings.
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