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Igor Mitoraj 彫刻作品의 造形的 特性 硏究

Title
Igor Mitoraj 彫刻作品의 造形的 特性 硏究
Other Titles
(A) Study on Formative Characters of Igor Mitoraj's Sculptures
Authors
姜勝珠
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 조소과
Keywords
Igor Mitoraj조각작품조소
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The nowadays popular inclinds to international artistic works as phases of the times change redically requires more studies on the sculptors and their sculptures. There appeared unaffectedly a sculptor as the thiories related to avant garde disappear one by one when the modernism history in the 1970s that we had believed as real avant-garde, has graduaily been declined on. He is Igor Mitrraj, a Polish exile to France who has been fooused by the contemporary critics and mass media, by means of his artistic characteristics in emphasis of human life and humanism. In this study, the artistic meaning of Igor Mitoraj's works and their formulative peculiars are to be concentratingly pursued. The purpose of this study, therefore, is to review and search by means of serial analysis of formuative peculiars thrgough his works. The contents of the present study are as follows: In Chapter Ⅱ, in order to clarify the plastic characteritics appeared in Igor Mitoraj's Works, I. Mitoraj's works were analytically studied with special reference to the relevancy of his classicalistic tendency, which is likely to be a plastic characteristic, to modern fine arts works. In Chapter Ⅲ, Igor Mitoraj's works were analyzed in terms of his mythological nature and symbolic characteristic. The process of this study has been traced depending mainly upon documontray records through which the background of the theories has been reviewed. On the other hand, some precedent studies over bibliographies, catalogues, art magazines, other sculptors and their works which are relative to Igor Mitoraj, etc. have also been studied. The results of this study are as follows. Frist, it appears that his works are characterized by mythological Though the mythology may stand in favour of classicism trend, it may be a clue nowadays through which human value reflected can be researched. Second, there is a symbolic characteristic, which appears in order that the imagination of the unknown world as interna language be recovered and the basis of the self existence appeared in modern civilization be found. There appear both classical and modern aspects in I.Mitoraj's Works; this dual characteristic, which is represented by a symbolic plot adds modern sense. The third is the incompleteness. The inner incompleteness contained within comalluding infinite potentiality in his complete works can be captured. It appears that the imcomplete pieces in the works through with I. Mitoraj wanted to show something seem to be more active and animated than those completed onse. The conclusion on the above results' ground are as follows. By a close review of the mythological traits, symbolic characteristics, and imcomplete nature which appear in his works, the formative characteristics he intends can be understood. I. Mitoraj had striven to create something new to incarnate the humanity that have been in agony injuries in this complex age. The humanity throughout the time sequences of past, present and future, can be sculptured by means of its immortal fightings not throught it death but its incompleteness which is evokable for contemporary lookers as well his works.;우리가 아방가르드라고 믿었던 1970년대의 모더니즘 역사가 점점 빛을 바래가고 아방가르드에 관계되는 이론이 하나하나 약화되어가는 것을 목격하면서 자연스럽게 나타난 作家가 있다. 그는 人間의 生命, 人間 휴머니즘의 特性을 나타내면서 現代의 비평가, 대중매체의 관심을 불러 일으킨 폴란드 태생의 프랑스 망명작가 Igor Mitoraj 이다. I. Mitoraj의 작품의 예술적 의미와 그 조형적 特徵을 硏究分析하는데 그 意義를 두겠다. 本 硏究의 目的은 I. Mitoraj의 彫刻作品에 나타난 造形的 特性을 규명하는데 있다. 本 硏究의 內容은 I. Mitoraj 作品에 나타나는 造形的 特性을 규명하기 위해 Ⅱ章에서는 그의 作品에 나타난 造形的 特性인 古典主義的 경향과, 양식이나 내용면에 있어서 현대미술 작품과의 연관성에 중점을 두고 분석하였다. Ⅲ章에서는 I. Mitorgj 作品에 나타난 신화성, 기호적 특성, 미완성의 특징으로 나누어 分析하였다. 本 硏究의 方法은 문헌을 基本中心으로 하였으며, 문헌자료를 통해 理論的 背景을 硏究하였다. 硏究의 目的과 內容에 따른 方法으로 참고문헌, 카다로그, 미술잡지 等의 先行硏究와 I. Mitoraj와 관련된 作家의 作品 37점과 I. Mitoraj의 作品 31점을 目的標準하여 分析하였다. 本 硏究의 結果는 다음과 같다. 첫째, 그의 作品에서 보여지는 신화성이다. 神話는 고전주의적 경향을 띄지만 현대에 와서는 신화의 진실성을 파악하면서 인간에 대한 가치있는 요소들을 발견할 수 있는 중요한 도구로써 인식된다. 둘째, 그의 作品에서 나타나고 있는 기호적 특성이다. 내면적 언어로써 미지세계의 상상력 회복과 현대문명에 나타난 '나'의 존재의 근거를 찾기위해 상징적 기호로 나타냈다 I. Mitoraj 作品에 나타난 古典的인 면과 현대적인 면의 이중적 특징을 기호적 구상으로 나타내므로써 현대적 감각을 더욱 발전시켰다. 세째, 미완성의 완성체 作品이다. 완전한 形態에서 보여지는 현실내부의 불완전한 면을 미완성적인 형태로 만들어 완전성을 意味하는 것으로 나타내며, 또한 갇혀있지 않는 무한한 잠재적 특성이 있는듯이 인간의 본질적인 면을 드러낸다. I. Mitoraj 작품의 미완성적 단편들을 완전한 형태일때 보다도 더 생기가 넘쳐 흐르며 생동감있게 보인다. 이러한 결과로서 얻어진 結論은 다음과 같다. 그의 작품에 나타난 신화성, 기호적 특성, 미완성을 살펴봄으로써 그가 시도하려고 하는 조형상의 特徵들이 이해되어진다. I. Mitoraj가 現代의 고통받고 상처입은 人間性을 진실된 인간체로 끌어들이려 하는 노력이 作品特性에 반영되어 제작되어졌다. 과거와 현재를 가로질러 나타나는 인간의 강인한 영원불멸의 투쟁을 죽음으로써가 아닌 미완성으로써의 創作過程을 보여준다. 옛날의 회상보다는 새로운 시작을 향한 미래지향적 요소를 創造해 냄으로써 과거, 현재, 미래를 나타내고 있다. I. Mitoraj 作品은 그의 作品을 보게되는 관객에게 현대를 살아가는 올바른 가치와 공감대를 일깨워주는 것이다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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