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陶藝에 의한 山의 Image 表現 硏究

Title
陶藝에 의한 山의 Image 表現 硏究
Other Titles
(A) Study on Image Expression of Mountain Through Ceramic Arts
Authors
盧賢淑 .
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 도예과
Keywords
도예산수문표현방식산이미지
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
人間은 自然의 生成과 成長, 소멸의 순환속에서 많은 영향을 받으며 자신의 체험과 감동을 表現하고자 하는 意志로 多樣한 藝術世界를 이루어 왔다. 自然은 人間精神에 의하여 무한한 形으로 發展되었고 특히 오늘의 藝術은 인간의 情緖·感情을 크게 강조, 점차 그 이미지(image)로써 형상화하려는 造形的 活動이 끊임없이 시도되고 있다. 거의 生活 속에서 의식되어 오던 陶藝에서도 時代精神과 가치관의 변천에 따라 그 表現樣式, 방법 및 수단 등 다각적이고 광범위한 硏究가 進行되고 있으며 점차 깊은 관심속에서 독특한 創造作業과 개성적인 造形世界를 구축해 나가고 있다. 특히 本 硏究에서는 기능적인 면보다 造形性에 중점을 두어 제작하였으며 대자연 속에서 山을 주제로 하여 자연적인 山의 형상과 계절로 인한 山의 視覺的 印象을 근거로, 체험을 통하여 받아들여진 주관적인 감동과 내적인 心像的 이미지를 연결시켜 造形化하였다. 한정된 이론의 논리적 전개라기 보다는 自然속에 존재하는 山을 구체적인 대상으로 그 이미지를 陶藝로써 표현하는 藝術作業의 과정을 연구의 과제로 삼고 理論的 背景으로써 山의 소재에 관하여 고찰하기 위해 먼저 山의 생성과 지형적 특성을 分析하고 人間과의 밀접한 관계속에서 山의 信仰的 측면과 藝術的 측면을 살펴보았다. 또한 山의 이미지 表現過程에서 이론적인 이미지 전개와 표현을 서술하였다. 작품제작에 있어서는 山의 자연스런 형태속에서 주로 부드러운 우리나라 山의 능선을 강조하였으며 계절로 인한 心像的 이미지를 주관적으로 해석하여 새로운 造形表現을 하였고 작품의 형태에 따라 타렴成形, 물레成形, 平版成形, 模型製作方法이 複合的으로 使用되었다. 本 硏究는 이러한 作品製作을 통하여 다음과 같은 結論을 얻었다. 첫째, 山이 갖는 아름다운 형태와 계절로 인한 이미지는 作品의 생명감과 생동감을 주는 대상으로 적절한 素材이며 이를 주제로한 表現은 時代, 地域, 個人에 따라 각기 다른 表現方法을 가지고 있다. 둘째, 인간의 自然에 대한 造形意志는 끊임없는 視覺世界의 摸索과 造形實驗으로 같은 素材라 할지라도 개성적인 自身의 이미지를 표현할 수 있으며, 이미지(image)의 참다운 추구가 藝術의 근원적 의지로써 무한한 창조적인 形을 발견할 수 있고 표현의 수단으로서가 아니라 이미지(image) 그 자체가 하나의 藝術的 存在라는 의미로 이해하게 되었다. 세째, 주로 會畵的 측면에서 다루어 오던 自然의 山水·風景의 이미지를 陶藝에 도입시킴으로써 점토의 특성과 함께 材質感과 造形性의 새로운 합치점을 체험할 수 있었다.;Through the natural circulation of creation, growth, and extinction, human beings have been affected and formed various worlds of art with the strong will to express their experiences and impressions. Nature has been developed to the extent of infinite forms toward man's spirit, expecially, contemporary art emphasizing the sentiment and feelings of Man has been continuously tried to make formation the art as the certain image. The ceramic arts, being considered in general ways of living, has been required the extensive and versatile study of its expressional form, method and materials according to changes from the view of value and the spirit of times, and gradually has established the unique creation work and characteristic formation world under the intense concern. This study has tried to produce ceramic artistic works put emphasis more on formation rather than its function. And it has been also noted to form the internal metal image connected with the subjective impression accepted through experiences which are based on visual impression of the seasonal changing mountains and natural mountain, though the subject of this is the Nature, the core subject of the study. The theme of the study is the process of art working which express the image of existing mountain in Nature as the concrete subject rather than as logical explanation of limited theory through ceramic arts. In order to investigate the materials of mountain as the theoretical background, first of all, the creation or topographical characteristics of mountain was analyzed, and artistic and religious views was examined through the intimate relationship between mountain and human beings. In the process of image expression, to state the theory and to express image were described. It was emphasized of Korean soft ridgelines the natural formation of mountain, and was interpreted to express subjectically the mental images varied from each seasons. The united methods of work such as coiling, moulding and plating were used according to the forms of works. As the finishing, the proper glazing and firing were done to complete. This study have reached the following conclusions through those working process: first, the mountain image varied from seasons and fine forming is regarded as the proper material which gives the vitality and vigour to artistic work. The expression subjected to this has different ways of expression according to generation, area, and individuals: second, Man's forming will toward Nature has been able to express his own characteristic image through the continuous exploration of visual world and experimentation of form, even though the materials are still the same; third, the fresh harmony between the quality of material with the characteristics of clay and forming was experienced through the tryal of the landscape image of Nature which has been usually dealt with pictorial techniques to Ceramic Arts.
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