View : 376 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author李明純-
dc.creator李明純-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:39Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:39Z-
dc.date.issued1985-
dc.identifier.otherOAK-000000031692-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/200246-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000031692-
dc.description.abstract高麗末에 象嵌靑磁가 衰退하면서 象嵌技法의 餘脈이 朝鮮朝 粉靑沙器에 나타난다. 이 粉靑沙器 中 15세기 後半에 最盛期를 맞아 세련된 剝地技法과 彫花技法은 서로 技法上의 특징과 線과 面의 表現 차이가 있다. 또한 무늬면에서 材料와 器物이 造和를 이루어 만들어 낸 美가 아닌 자연적으로 낳아진 美를 창출해냈다. 즉 胎土의 灰色과 化粧土의 白色에 의한 色의 배치와 자연에서 얻은 무늬의 독특한 미와 도공의 솜씨로 한데 어울린 것이다. 주로 施文된 무늬의 종류는 牧丹紋·蓮花紋·菊花紋·魚紋·抽象紋등이 있으며 다양한 表現樣式을 볼 수 있다. 粉靑沙器는 어느 民族에서도 볼 수 없는 자발적이며 융통성 있는 창조성과 소재성이 있다. 이에 따라 粉靑沙器의 時代的 背景과 特性등 일반적 개념을 알아보고, 粉靑沙器의 여러 技法 中 많은 量이 施文된 剝地技法과 彫花技法을 개별적 특성 및 무늬·器形別로 고찰한 뒤에 비교하는 형식으로 두 技法의 공통정과 차이점을 분석하였다.;With the decay of Celadon Inlay at the end of Koryo Period, the techniqus of celadon Inlay was transferred to Punchong Porcelain in Chosun Dynasty. Of the techniques of Punchong Porcelain, Pakgi and Chohwa techniques which were flourished at the end of 15th century, were the most popular and graceful. Each of them had their own specific qualities in techniques and also shared differences in expression. In regard of designs, they expressed a specific beauty which was created by being in harmony with materials and shape. We could find various types of expression such as the tree peony, Lotus, chrysanthemum, and fish. Punchong Porcelain has been showed us its own originality, creativity, and specific in materials, which coulc not be found in any other peoples in the world. In this respect, first, I would like to discuss its historical background and characteristics. Then, I will study Pakgi and Chohwa techniques respectively, in terms of their characteristics, designs, and shapes. Finally, I would like to find out their familiarities and differences through comparison of the two techniques.-
dc.description.tableofcontents圖目次 = ⅳ 論文槪要 = ⅹ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究의 目的 = 1 B. 硏究의 方法 및 範圍 = 1 Ⅱ. 粉靑沙器의 背景과 裝飾技法 = 3 A. 時代的 背景 = 3 1. 粉靑沙器의 發生 = 3 2. 粉靑沙器의 特性 = 6 B. 裝飾技法 = 8 Ⅲ. 粉靑沙器 剝地技法의 特性 = 11 A. 剝地技法의 特性 = 11 B. 剝地技法 무늬의 分類 = 12 Ⅳ. 粉靑沙器 彫花技法의 特性 = 27 A. 彫花技法의 特性 = 27 B. 彫花技法무늬의 分類 = 28 Ⅴ. 粉靑沙器 剝地 · 彫花技法무늬의 比較 = 53 Ⅵ. 結論 = 57 參考文獻 = 78 ABSTRACT = 80-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent13135287 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject조선조-
dc.subject분장기법-
dc.subject박지기법-
dc.subject조화기법-
dc.title朝鮮朝 紛粧技法에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle剝地.彫花技法을 中心으로-
dc.title.translated(A) STUDY OF THE DESIGNS ON WHITE CLAY OF THE PUNCHONG PORCELAIN-
dc.format.page81 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 도예과-
dc.date.awarded1985. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE