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프랑스 왕립 아카데미들이 17세기 예술계 흐름에 미친 영향

Title
프랑스 왕립 아카데미들이 17세기 예술계 흐름에 미친 영향
Other Titles
(The) Effect that Franch Royal Academies had to the World art in 1600's : Emphasis on
Authors
沈廷玟
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
프랑스 왕립 아카데미예술계무용학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
In Europe, France had an important effect upon the World of Art in 1600's. At that time she had taken the leadership in Europe and began to found Royals Academies under the idealism of strong Absolutism. They included <Acade´mie Franc¸aise>, <Acae´mie Royale de Picture et Sculpture>, <Acade´mie Royale de Danse>, <Acade´mie Roale de Musique>. To inquire into the effect and meaning about these Academies in that time is this thesis' purpose. They intended to develope the Art with the previlege given by royal court. Especially <Acade´mie Royale de Musique> contributed to complete the Art asfixed the practical standard of Ballet and improved the quality of dance education. Since <Acade´mie Royale de Musique> open the offices to the talanted and settles the Ballet Company's and Dance School's systematic organization, it became the model of Ballet Companys and Dance Schools of a whole Europe. In conclusion the effect of these Academies of the Word of Art in 1600's contributed to the development of higher state of Art under strong systems, Academies. It was possible by completing and practicing the systemalied theories and educations. This trend of the World of Art had an effect to Modern Art throug 18-19 centuries. But the structure of Academies were so closure that it drived the minority monoplization and caused an result that hinden the pure Art creations. Although Royal Academies led the World of Art and contributed the development of Art theories and education, they left few work.;17세기에 이르러 프랑스는 유럽 전역의 패권(覇權)을 장악하고 있었다. 태양왕이라 불리는 루이 14세 때에는 정치면에서 절대 왕정주의(絶對 王政主義)가 절정에 달했고, 경제면에서는 체계적인 중상주의(重商主義)로 막강한 부를 축적(蓄積)하였다. 이러한 상황 속에서 프랑스를 중심으로 학문, 과학, 예술에 관한 아카데미들이 생겨나기 시작했고, 특히 예술의 중심지가 된 파리에서 여러 예술 분야의 왕립 아카데미들이 설립되었다. 이러한 왕립 아카데미들이 예술계에 갖는 의미는 무엇이며, 당시 예술계의 흐름에 어떠한 영향을 미쳤는지 알아보고자 하는 것이 본 논문의 목적이다. 이 아카데미들이 그 당시 예술계 흐름을 주도(主導)했었고, 그 분야의 원리(原理)와 실제적 측면, 그리고 이론적 체계화를 주도하였음에도 불구하고 예술성이 뛰어난 작품이나 인물들을 배출(輩出)하지 못했던 이유는 살펴 볼 만하다. 17세기 프랑스의 대표적인 왕립 아카데미들로는 <프랑스 아카데미(Acade´mie Franc¸aise)>, <왕립 회화 및 조각 아카데미(Acade´mie Royale de Picture et Sculpture)>, <왕립 무용 아카데미(Acade´mie Royale de Danse)>, <왕립 음악 아카데미(Acade´mie Royale de Musique)>를 들 수 있다. 이 왕립 아카데미들은 왕실로부터 부여받은 절대적인 특권(特權)을 바탕으로, 예술을 좀 더 체계적으로 발전시키려는 의도를 가지고 있었다. 이와 같은 일련의 목적을 가지고, 왕립 아카데미들은 강력한 조직 체제 아래에서 체계적인 이론과 교육을 완성하고 실시함으로써, 좀 더 수준 높은 예술을 완성시켰다. 특히 <왕립 음악 아카데미>는 이전의 아마추어 유흥에 불과했던 발레를 전문적인 예술 형태로 발전시켰다. <왕립 음악 아카데미>가 비록 다른 아카데미들과 같이 '이론적 체계의 완성'은 이루지 못했다고 하더라도, 그 실재적인 활동에 있어서는 발레 예술의 양성(養成)과 정착이라는 무용사에 길이 남을 성과를 거두었다. 이 <왕립 음악 아카데미>는 후에 <오페라좌>로 그 명칭이 바뀌었고 현재까지 존재하고 있다. 결론적으로 17세기의 프랑스 왕립 아카데미들은 기법적 체계(體系)의 완성과 예술 분야의 이론화, 교육화라는 점에서, 예술 분야의 수준을 한 단계 높인 동시에 이후에 대두되는 근대 예술의 흐름에 영향을 주었다. 그러나 반면에 아카데미의 폐쇄적인 독점(獨占) 체제는 예술가에게 너무 형식성과 규격화(規格化)를 강조한 나머지, 상상력이 풍부한 진정한 예술로의 지향(指向)에는 실패하는 결과를 초래(招來)하였다.
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일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
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