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유기적 형태를 통한 생명표현연구

Title
유기적 형태를 통한 생명표현연구
Authors
이나승
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 공예학부섬유예술전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 과학의 발달은 우리의 상상을 초월할 만큼 급속도로 이루어지고 있다. 특히 자연과학은 생명 현상에 대하여 상당한 부분을 밝혀냈지만 과학적인 시각은 오히려 인간이 직관적으로 감각하는 많은 교감들을 '불확실성'이라는 범주로 외면하게 만들었다. 인간이 만들어 낸 질서 안에 우주의 생명적 질서를 대입하려고 하는 현대과학의 인식논리는 오히려 인간의 시각과 사고를 한계 짓는다. 그러므로 본 연구자는 과학적 사고가 아닌 직관적 사유에 의한 생명주의적 관점에서 생명의 본질을 고찰하고 유기적 형태를 통해 비가시적인 생명의 본질을 형상화하는 것을 목적으로 한다. 베르그송이 말하는 생명이란 전체성을 유지하며 항상 지속하는 성질의 것으로써, 지속은 하나의 흐름이고, 연속이며, 변화를 의미한다고 했다. 이는 순환적 자연관과도 일맥상통하는 것으로, 결국 생명은 생성, 성장, 소멸의 동적인 과정을 통해 변화하는 존재이며, 본 연구자는 변화하는 자연, 인간 즉 우주 만물의 근원을 생명의 본질에서 찾고자 했다. Ⅱ장에서는 베르그송의 생명철학과, 동양적 전통철학에서의 생명의 개념 및 근원적 본질을 고찰하였다. 또한 예술에 있어서 생명의 본질을 지각하고, 이를 형상화하는 국내외 작가들의 작품을 비교 분석하였다. Ⅲ장에서는 생명의 본질이 형상화되는 외형적 양식으로서, 유기적 형태의 개념 및 특성을 살펴보고 '유기적'이란 단어가 의미하는 전체성과 자연과의 관계성, 그리고 자연 속에서 형태들이 맺고 있는 필연적 관계를 모색하였다. 또한 유기적 형태를 통해 생명을 조형화 함에 있어 생물형태적 미술과 유기이미지 미술의 표현방식을 근거로 유기적 형태에 내재한 생명성을 연구하였다. 유기적 생명을 탐구하는 작가들의 작품을 비교, 분석함으로써 예술에서의 유기적 형태의 표현방식을 모색하였다. 이를 바탕으로 생명의 본질의 형상화를 위하여 작품 제작에 있어서는 이중직 및 평직 기법을 이용하여 제직하였으며, 원형, 변형된 유선형, 불규칙한 곡선들의 유기적 형태를 통하여 생명의 움직임, 변화, 지속성을 표현하였다. 이러한 과정으로 제작한 5점의 작품을 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 생명의 표현에 있어서, 눈으로 보이는 대상을 있는 그대로 재현하기보다는 직관적 통찰을 통해 같은 대상으로부터 연상되는 2차적 형상을 표현함으로써 본 연구자의 생명에 대한 경험적인 관점이나 감성을 제시할 수 있었다. 둘째, 생명의 본질을 형상화하기 위해 재료로 사용한 동선, 레이온사, 모노필라멘트사는 형태변형 용이하고 유연한 성질로 인하여 유기적 형태의 곡선적이고 가변적인 특성을 자유롭게 표현할 수 있었다. 셋째, 동선은 빛을 받아 반사되면서 동선 고유의 색에 빛이 더해져 의도하지 않은 제 3의 색을 드러내었고, 레이온사는 독특한 광택과 유연한 특성이 있어 낮은 밀도로 제직 하였을 때, 흘러내리는 듯한 효과로 유기적 곡선을 드러냈다. 이러한 재료의 특성으로 인한 우연적 효과는 생명의 특성을 조형화 하는데 효과적으로 작용하였다. 넷째, 이중직의 원통직 기법으로 제직된 직물은 입체로서의 표현이 가능하며, 여러 피스(piece)로 제작한 섬유 조형물을 공간 속에서 재구성함으로써 새로운 형태의 창출이 가능하며, 여러 피스들이 하나의 입체를 이룰 때 더욱 강한 이미지를 전달할 수 있었다. 이와 같은 표현방법은 재료의 활용과 섬유미술에서의 표현영역을 넓혀주는 계기가 되었으며, 다양한 표현의 가능성을 제시하여 주었다. ;The progress of today science has being made at the phenomenal speed. Indeed, natural science has unveiled the significant parts of life phenamena. on the other hand, The very logical view which has contributed to the scientific advances put human being's intuitive power into no perspective on the ground of its uncertainty. Our view and thought could be limited by the sientific view that forces natural order of the cosmos to conforming to established rules. In that respect, The thesis is to exemine the essence of life with vitalism perspective based on intuition, rather than scientific view and to materialize the invisible essence of life into an organic form. According to Henri Bergson, life holds the quality to continuously develop, symbolizing change and progress. His theory also applies to the natural cycle, and the birth-growth-death as a part of transformation. Such theories led to my proposal to examine the essence of life to discover the foundation of living organisms. All living organisms possess organic makeup in countless combinations of patterns and formations. Such organized structural makeup of organisms effectively illustrates the fundamentals of life. It is only fitting to attempt to portray life through the organic patterns of living beings. Chapter two examines basic makeup of life through the philosophy of Henri Bergson, ancient Asian philosophy, scientific perspectives, and the comparison and contrast between Korean artists that portrayed life. Chapter three handles conceptual organic structure and the symbiotic relationships that exist between organisms in the process to materialize elements of life into a visual form. Furthermore, the evidence of life was examined in detail combining the forms of life with the artistic portrayal to display the characteristics of organic life. The basic structural makeup of life expressed by artists were also compared and contrasted. To express the organic makeup of living organisms, double and plain weave techniques were utilized. The basic forms of spheres, altered streamlines, and irregular curves were implemented to illustrate the movement, transformation, and continuity of life. The process of composing five pieces has led to the following findings. First, rather than just limiting observation to what is visible on the surface, delving into the two-dimensional formation that lies internally heightens the expression of life's essence, and also greatly aids in becoming a vehicle for expressing experiences, perspectives, and emotions of life. Second, the use of the double weave method enables expressions in solid forms. It also combines different pieces of textile models into a completely new bold creation. Next, the use of malleable copper wire with textile materials like rayon and monofilament offered great freedom in producing curves and variable characteristics. The final realization came through the actual use of the materials. The addition of copper in the pieces resulted in the inadvertant but pleasant surprise of the unique hue produced by the metal. The shimmering texture and the flexibility of low-density woven rayon helped to portray an illusion of fluidity. Such special qualities in the materials were maximized to arrange and display the organic structure of life. The arrangements utilizing wide use of materials became an opportunity to push the limits of textile art, and showed a glimpse of the potential avenues available for expression. The study attempted to find the basics of life in the midst of a changing world, and utilized materials with organic characteristics to express the basic elements of living organisms. The actual form of life created combined "organic" and "living beings," allowing wide degree of interpretation, and came to take on an incomplete, irregular patterned and living form.
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