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조류의 이미지를 응용한 도자조형 주전자 연구

Title
조류의 이미지를 응용한 도자조형 주전자 연구
Authors
송민정
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 공예학부도자예술전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
인류가 지구상에 존재하면서부터 동물과의 관계는 시작되었다. 동물은 인간과 태고로부터 현재까지 서로 공존하면서 동경과 호기심의 대상이 되어왔다. 이러한 인간과 동물과의 필연성은 조형활동에 무한한 소재를 제공해 주고 있다. 동물의 형태 및 그 특성을 꾸준히 관찰함으로써 조형사고의 방법을 얻을 수 있는 것이다. 일상에서 흔히 지나치는 조류들도 항상 변화하는 생물체의 하나로서 형상의 조형적 아름다움과 생명력을 느낄 수 있다. 인간과 공존하고 있는 친숙한 조류들의 다양한 모습과 생명력이 충분히 느껴지는 동적인 형태는 조형적인 호기심을 불러 일으키기에 충분하며 조류의 조형적인 특성 또한 다양하게 전개될 수 있는 가능성을 지니고 있다. 본 연구자는 인간이 조류에게서 느껴지는 이미지로 그들만이 갖는 조형적인 이미지와 생물학적 생활방식을 재구성함으로써 사람들에게 조류가 갖고 있는 아름다움과 생명력을 일깨워주고, 조류의 이미지를 현대적 시각으로 재해석하여 주전자의 조형성을 도자예술로 표현하는데 목적이 있다. 주전자는 인간의 생활과 밀접한 생활 용기 중의 하나로써 유기적인 구성요소를 가지고 있어 시각적으로는 주위와 흥미를 끄는 대상이며, 다양한 이미지 변화의 가능성이 있기에 본인이 표현하고자 하는 조형 주전자의 이미지와 부합된다. 이에 본 연구에서는 조류의 조형적 특성과 생물학적 특성을 살펴보고, 이에 대한 일반적 고찰과 동시에 주전자에 관해 구조적 특징과 조형성에 대해 살펴보았다. 또한 기존 작품들 중 본 연구자의 주관에 의해 선택한 조류의 이미지를 표현한 조형작품과 조형 주전자 작품의 자료 사진을 통하여 그 조형성을 살펴보고 작품제작 연구에 참고하였다. 작품의 조형과정에서는 주전자의 유기적인 조형적 특성을 기본으로 하여 그 위에 조류의 생물학적 특성을 단순화하고, 형태적 특성을 재구성하여 장식적인 요소로 표현함으로써 조형성을 강조하였다. 작품제작 방법으로는, 작품의 크기와 형태에 따라 자유로운 형태 표현을 위해 코일링(coiling) 기법을 사용하였으며, 반복 제작을 위해 석고틀을 이용한 가압성형 방법과 캐스팅 기법도 사용하였다. 또한 작품 특성에 따라 판성형, 모델링 기법도 병행하였다. 태토는 성형강도와 점력이 뛰어난 석기질 점토를 주로 사용하였으며, 캐스팅 기법에는 백색도가 높은 실크 화이트(silk white) 점토를 사용하였다. 유약은 조류의 다양한 색감의 특성에 맞게 여러가지 색의 광택유와 무광택유를 실험을 통해 사용하였으며, 작품 분위기에 따라 분무시유 하거나 붓으로 시유하고, 무유처리 하기도 하였다. 소성은 1.5㎥ 도염식 가스가마에서 마침온도 900℃로 8시간 동안 1차 소성하였고, 2차 소성은 1.5㎥ 도염식 가스가마에서 마침온도 1250℃로 10시간 산화염 소성 하였으며, <작품8>은 저온유를 사용하여 0.3㎥ 전기가마에서 마침온도 1050℃로 9시간 산화 소성하였다. 조류의 이미지를 응용해 흙으로 조형 주전자를 표현하는 과정에 있어 조류의 특성에 대해 깊게 이해하게 되었으며, 본 연구자의 내면의식과 감성이 결합된 다양한 작품을 표현할 수 있는 계기가 되었다. 도자예술 분야에 있어 조류에 대한 관찰을 통하여 주전자의 매체를 통한 아름다움을 추구함으로써 보다 적극적인 창작활동과 조형연구가 이루어지기를 기대해 본다. 또한 흙의 다양한 특성을 이용해 표면에 다른 질감을 표현하기 위한 방법의 연구와 개발이 있기를 기대해 본다. ;While mankind did the existence in this earth, the relation with an animal began. An animal has become the object of human adoration and a curiosity while coexisting each other with man from the ancient times so far. An inevitability with these men and animals is providing a limitless material to molding activity. It is to be able to get a way of a molding thoughts with observing a form of an animal and the characteristic steadily. The ordinary birds can feel formal molding a few beautiful thing and vitality as one of the organism which always changes commonly in a daily. The dynamic form that has various figures and a vitality of familiar birds coexisting with man is a good enough to cause a formative curiosity, and molding of image is carrying the possibility of the various development of the situation. The central aim of this research is to enlighten the public about an image of the bird with the beautiful thing and vitality with reconstruction doing an image of molding and a biological lifestyle that only they have by the image that man feels like from the bird. And to express a teapot that is reanalyzed an image of the bird with the optic angle of modern. A teapot which has organic components with one in life vessel to be close to a human life is the object of circumference and an interest visually, and it is coincident with image of the molding teapot which is going to express be me because possibility of various image changes is. So, watched a molding and a biological characteristic of the bird in this study and watched on structural characteristics and molding on a kettle with general consideration about this at the same time. And I watched a properties of molding through data pictures of work of molding kettle and the molding work which was selected an image of the birds by subjectivity of this researcher during the too existing works and referred to a study of manufacture. For its physical formation, emphasis was placed on the expression of simplified biological attribute of birds on the basis of a shape of tea kettle. Techniques used to produce the works were coiling in order to express free shapes according to its own size and shape. For repeating works, the slip-casting was used. the slab-building, modeling were also incorporated according to the attribute of works. For plaster molding techniques, stoneware was used for its strength and resistance to warping. For casting project, silk white was used. The glaze colors used were chosen for their ability to conjure up the images of birds. The glaze was applied with a spray gun or brush, and some parts were treated without glazes All works were bisque fired for 8 hours reaching the highest temperature of 900℃. After glaze was applied, they were fired in an oxidization environment for 10 hours, reaching the highest temperature of 1250℃. According to works, they were fired in an oxidization environment for 9 hours in 0.3㎥ electrical kiln, reaching the highest temperature of 1050℃ using low temperature glaze. There are numerous forms in birds and this study has only looked on a small section of them. This will act as the base for more research work in the future. Nature holds incessant possibilities and opens new boundaries for experimentation. It is the beginnings to an understanding of aesthetics in arts
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