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『성전』에 나타난 허버트의 영국국교주의

Title
『성전』에 나타난 허버트의 영국국교주의
Authors
송혜미
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 영국교회의 형식적인 요소들에 대한 영국국교(The Church of England)와 청교도(the Puritan) 사이의 갈등이라는 종교적 상황에서 조지 허버트(George Herbert)가『성전』(The Temple)을 통해 독자들의 영국국교로의 순응을 촉구하고 있음을 고찰한다. 엘리자베스 시대에 만들어져 17세기까지 지속된 영국의 중도적인 종교정책은 종교적, 정치적 안정을 위한 것이었기에, 교리상으로는 여러 종파의 상이한 요구들을 포괄하는 타협의 성격이 강했다. 이러한 영국국교의 중도적인 노선은 비록 많은 사람들을 포괄할 수는 있었지만 누구도 완전하게 만족시킬 수 없었기 때문에 영국교회와 사회에서 지속적인 갈등의 요인이 되었다. 특히 청교도들은 영국교회가 유지하는 절기, 의식, 교회 건물과 같은 형식적인 요소를 카톨릭적인 잔재로 비난하면서 개인의 내면적 영성을 강조했다. 반면 영국국교는 형식적인 요소들이 내적인 의미와 긴밀하게 결합되어 신앙에 도움을 줄 수 있다고 믿으며, 형식적인 아름다움과 신앙이 조화된 영국교회를 가장 이상적으로 여겼다. 이러한 맥락에서 본 논문은 허버트가 영국국교적인 입장을 바탕으로『성전』에서 절기, 의식, 교회건축물과 같은 교회의 형식적인 요소들을 다루는 시들에서 형식과 내용의 이상적인 조화를 보여주는 것을 통해 독자들을 영적으로 교화하는 방식을 살펴보고자 한다. 본론이 시작되는 2장은 엘리자베스 시대에 확립된 영국국교의 중도적 종교정책과 17세기의 종교적 상황에 대한 고찰을 통해 허버트가 활동하던 시절의 영국교회가 교리보다는 현실에서 부딪히게 되는 실질적인 형식적인 요소들로 갈등을 겪고 있었음을 밝힌다. 그리고 기존의 많은 비평이 허버트를 신교도 혹은 급진적 신교도로까지 해석하는 것과는 달리 허버트는 라틴시 Musae Responsoriae에서 자신을 청교도와 분명히 구분 지으면서 영국국교의 형식적인 요소들을 강하게 옹호하였으며, 이러한 태도는『성전』과『성전으로 가는 목사』(A Priest to the Temple)에서도 일관되게 나타남을 고찰한다. 3장은 앞 장의 논의를 바탕으로 허버트가『성전』안에 당시 공격의 대상이 되고 있었던 영국국교의 형식적인 요소인 절기, 의식, 교회 건축물과 같은 요소들을 제목으로 삼고 있는 시들을 포함시키고 있는 점에 주목한다. 그리고 이러한 시에서 영국국교주의에 대한 옹호를 바탕으로 독자들의 순응을 요구하는 태도를 살펴보기 위해 당시의 예민한 종교적인 문제들을 구체적으로 다루고 있는『성전으로 가는 목사』를 함께 살펴본다. 허버트는 신체적인 순응이 필요한 절기에 관한 시들에서는 권위에 순종할 것을 직접적인 목소리로 강조한다. 또한 신학적으로 가장 민감한 문제였던 의식에 대해서는 논쟁의 쟁점이었던 의식의 과정보다는 결과에 초점을 맞춤으로써 의식이 개인의 내면에 가질 수 있는 영향력을 부각시키고 결과적으로 의식과 영적 성장의 긴밀한 관계를 강조한다. 그리고 교회건물을 다루는 시들에서는 형식을 통해 내면적인 교훈이 도출되는 과정을 보여주면서 형식적인 것들이 내면적 의미와 긴밀하게 연결되어 있음을 증명한다. 모양시를 포함하여 시의 모양적, 시각적인 요소가 강조되는 허버트의 독특한 시 쓰기 역시 이러한 그의 종교관과 같은 맥락에서, 시의 내용과 형식을 조화시키는 것이 가장 아름답고 교훈에 적절하다는 원리가 적용된 것이라 하겠다. 결국 허버트는 형식적인 요소의 적절한 사용을 통해서 카톨릭의 미신(superstition)과 청교도의 추함(slovenliness)의 문제를 극복하려 했던 영국국교의 이상을 회복시킴으로써 개인의 신앙고취와 함께 국가적인 안정을 이룰 수 있다는 신념을 가지고『성전』을 통해 독자들에게 영국국교로의 순응을 촉구한다. ;This thesis examines how George Herbert's The Temple leads the reader to conform to the Church of England. The principle of Via Media of the Church of England, settled during the Elizabethan period, had been kept through the earlier seventeenth-century. The primary aim of the Elizabethan religious settlement was to achieve political as well as religious uniformity and peace. As a result, the settlement was so compromising and vague on the doctrine that it caused ceaseless conflict. On the one hand, the Puritans regarded holy days, rites, and church building as remnants of Roman Catholic and criticized external elements of the Church of England. They insisted that the individual heart should be the core of devotion and demanded the Church of England for further reformation. On the other hand, the Church of England advocated the externals insisting that they could aid the development of individual devotion. Herbert, as a parson of the Church of England, defended the position of the established Church consistently through his works. Chapter II explores first the nature of Elizabethan religious settlement and religious controversies during Herbert's time. The conflicts between the Anglican and the Puritan show that problems of this period were more focused on practices rather than on doctrinal issues. Distancing himself from both the Catholic and the Puritan, Herbert advocated the practices of the Church of England in Musae Responsoriae and The Temple.Chapter III examines The Temple with A Priest to the Temple so as to explore the ways Herbert defended the Church of England. Herbert deliberately used external elements of the Church as the title of his poems and defended the church rites, holy days, and building ornaments which were under the attack of the Puritan. Through those poems, Herbert showed that formal elements are deeply connected with spiritual meaning that they are essential for enhancing the individual faith. Internalizing process of the externals proves the necessity of conforming to the Church of England for the national peace as well as for individual spiritual development. This reconciliation of the external form and the internal meaning is the core of Herbert's poetics as well as his Anglican faith. He believed that a reader could understand spiritual meaning more effectively when he concerned both the form and the content of a poem. In conclusion, Herbert persuaded the reader to conform to the Church of England within the ideal of the Church of England, which intended to overcome defects of both the Catholic and the Puritan by harmonizing the form and the meaning.
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