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M. P. Mussorgsky의 「전람회의 그림」에 관한 분석 연구

Title
M. P. Mussorgsky의 「전람회의 그림」에 관한 분석 연구
Authors
임상미
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
19세기 후반에 러시아에서는 농노해방과 더불어 모든 상업과 교육, 문화가 부흥하였고 사실주의 가 절정에 달하였다. 또한 이 시기에는 낭만주의 음악의 후기로 민족주의 음악 운동이 일어나 슬라브 민족을 중심으로 하는 음악을 건설하려는 기운이 감돌았는데, 그 운동의 중심은 이른바 5인조에 의해 이루어졌다. 러시아에서는 글린카가 국민주의적인 음악의 선구자로 불리고 있으며, 발라키레프, 큐이, 무소르그스키, 림스키코르사코프, 보로딘으로 구성된 5인조가 국민악파의 대표적인 작곡가로 꼽힌다. 무소르그스키(Modest Petrovich Mossorgskij, 1839-1881)는 19세기 중반의 러시아 민족음악에 지대한 공헌을 한 음악가이다. 그는 정식으로 음악공부를 하지 못한 아마추어 작곡가였지만, 유럽의 고전음악의 전통과 낭만주의 음악에 반하여 사실주의를 추구하였다. 특히 러시아 일상 언어의 리듬과 강세, 음높이의 흔들림, 심지어는 몸짓가지 반영하여 사실적으로 음악에 도입하려고 하여 독창적이고 색채감있는 음악을 작곡하였다. 그의 작품을 통해서 사실주의, 인상주의 그리고 표현주의의 경향을 엿볼 수 있으며, 이는 드뷔시를 포함한 후대 작곡가들에게 큰 영향을 끼쳤다. 「전람회의 그림」은 이러한 무소르그스키의 특징이 잘 드러난 작품으로, 회화의 인상을 음악화하여 사실적으로 표현하였다. 이 곡은 친구 하르트만의 죽음을 애도하며 작곡한 곡으로 하르트만의 추모전시회에서 본 유작과 거기에서 받은 인상을 그 소재로 하고 있다. 본 논문에서는「전람회의 그림」을 통하여 나타난 무소르그스키의 작곡기법과 사실주의적인 표현, 그리고 미래지향적인 요소를 알아보고자 하여 이 곡을 형식적, 화성적, 리듬적, 선율적으로 분석하였으며 이 연구를 바탕으로 조성의 모호성, 화성의 탈전통성, 리듬의 복합성, 선법과 민요의 차용 등을 통한 사실적인 묘사와 독창적인 표현, 그리고 후대 작곡가들에게 끼친 영향들을 알아보았다. ;The late 19th century was a revolutionary time for the Russia. Not to mention only the emancipation of slaves, but also there was a big growth in the industrial, education, and the culture as it was in the climax period of the realism. In addition, there was a movement of pursuing the national Slavic music after the Romanticism first led by Glinka and drastically developed by the group of people called The Mighty Handful The five most wel-known composers in Russia in the late 19th century; Cui, Rimsky-Korsakov, Balakirev, Borodin, and Mussorgsky. Modest Petrovich Mussorgsky(1839-1881) was a representative Russian composer in the mid 19th century who devoted himself to the Russian nationalism. Mussorgsky never received any formal musical education during his childhood, but he fell in love with the music after experiencing the European classics and Romantic music. Later, he was influenced by the many Nationalism composers and eventually consolidated his ability to compose music in his strikingly personal style. His style was assimilable to the Impressinism, Expressionism, and the Realism, and it influenced the next generation composers such as Debussy. He was especially acquainted with the Realism; He investigated the Russian language, such as its rhythm, stress, intonation, and even the body language that follows the language. One of Mussorgskys greatest works, Pictures at the Exhibition, shows many of the characters that were mentioned above. It was written with the lamentation toward the death of his friend Victor Hartmann, and was inspired by the paintngs(posthumous works) of Hartmann that he saw in his memorial exhibition. It evinces Mussorgsky's fertile imaginations and is replete with the strikingly original and somewhat exotic melodies, in such a way that shows an affinity with Russian folksongs. This thesis will be based on the Pictures at the Exhibition with three topics to be discussed: Mussorgskys composing technique in this work, his expression of the Realism, and his creativity. Analysis will be performed in many categories to support the topics, such as harmonies, rhythms, and melodies. The discussion will be led to further details such as irrelevance of the composition, the concentionalism of the harmonies, complexion of the rhyth, and the usage of the mode and the folk music. Finally, the discussions will end with three investigations on his Realistic composing style, individualistic expression, and his influence on next generation composers.
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