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바하의 오르간 코랄 BWV 653b와 BWV 686에 관한 연구

Title
바하의 오르간 코랄 BWV 653b와 BWV 686에 관한 연구
Authors
이초롱
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to analyze "An Wasserflu¨ssen Babylon, BWV 653b" and "Aus tiefer Not schrei ich zu dir, BWV 686". The two double pedal organ chorales, among the organ chorales, composed by Johann Sebastian Bach(1685∼1750) who represented the German Baroque music during 18th century, and thereby, promote understanding of his double pedal organ chorales. Bach accommodated conventional forms and chorales composition method. At the same time, he re-created by peculiar forms and techinques fusing European several forms by his method at that time such as Italy and France. He presented new possibilities of organ chorale. The double pedal technique attempted first by S. Scheidt(1957∼1654) would be developed by Bach to be anew and more implicative. Bach is different from previous composers who used double pedal partially or passively. He experimented a higher level of double pedal techniques that take charge role as absolute parts over the work. Chorale work "An Wasserflu¨ssen Babylon" of 5 parts composed in Weimar that is early period of Bach. It is a kind of chorale prelude having an accompaniment part distinguishedby the retornello form. In this work, the double plays the role of completing the homophnic harmony perfectly for the two parts. Another double pedal work BWV 686 composed during his later period is a chorale motet consisting of 6 parts. It features an old style composing technique handing the chorale meldies by pedal participates in imitation of a theme in a way equal to other parts to develop the counterpoint and shows a unique form to maunual parts suggesting the cantus firmus. In order to effectively perform Bach's double pedal works, registrations should be carefully selected to express both parts well. To this end, a balance needs to be struck between the other manual part and compass. Therefore, for BWV 653b, sofr 8'stops should be used for the accompaniment, avoiding the 16'stops, and for BWV 686, it is desirable to use 'plenum' excluding 32'stops. When skilled pedal performance technique is select to correct tone, performer may get genuine comprehension about Bach's double pedal chorale as well as techniques picking up. ;본 연구는 18세기 독일 바로크 음악을 대표하는 작고가인 요한 세바스티안 바하(Johann Sebastian Bach, 1685∼1750)의 오르간 코랄 중에서 이중페달 기법으로 작곡된 단 두 개의 잘품,"바빌론 강가에서"(An Wasserflu¨ssen Babylon,BWV 653b)와 "내가 깊은 고통 중에서 당신께 부르짖나이다"(Aus tiefer Not schrei ich zudir,BWV 686)를 분석함으로써 그의 이중페달 코랄에 대한 이해를 높이는데 목적을 두고 있다. 바하는 기존의 전통적인 형식과 코랄 작법을 수용하는 동시에, 이태리와 프랑스 등 당시 유럽의 여러 양식들을 접하면서 그것들을 자신만의 방법으로 융화시켜 독특한 형식과 기법으로 재창조하여 오르간 코랄의 새로운 가능성들을 제시하였다.샤이트(S.Scheidt,1597∼1654)가 처음 시도하였던 이중페달 기법 또한 바하에 이르러 보다 발전된 새로운 의도와 방법으로 사용되었다. 이중페달을 부분적으로 혹은 소극적으로 사용하였던 이전의 작곡가들과 달리 바하는 작품 전체에 걸쳐 독립된 성부로서의 역할을 담당하는 수준 높은 이중페달 기법을 실현하였다. 5부성부의 코랄 작품"바빌론 강가에서"는 바하의 초기 활동시기인 바이마르 때에 작곡되었으며 리토르넬로 형식을 통해 독립된 구조의 반주성부를 갖춘 코랄 전주곡이다. 이 곡에서 이중페달은 호모포니(homephony)적인 곡의 화성을 완벽하게 채우는 역할을 담당하는 중요한 두 성부로서의 기능을 하였다. 말년에 작곡된 또 하나의 이중페달 작품 "내가 깊은 고통 중에서 당신께 부르짖나이다"는 6성부로 이루어진 코랄 모테트로, 엄격한 대위법을 통해 코랄 선율을 다루는 옛 스타일의 작곡방식이 사용되었다.폴리포니(polyphony)적인 이 작품에서는 이중페달이 다른 성부와 등등하게 주제의 모방에 참여하여 곡을 대위법적으로 발전시키고, 또한 정선율을 제시하는 독자적인 성부의 형태를 보여주었다. 이중페달 작품의 연주에 있어서 음색선택은 신중하게 고려해야 하는 부분으로, 페달의 두 성부가 모두 잘 표현되어야 하며, 다른 손건반 성부와 음역의 균형을 잘 이루어야만 한다. 그러기 위하여, "바빌론 강가에서"는 16' 음전을 포함하지 않는 부드러운 8'음전으로 반주부를 구성해야 하며, 모테트 형식의 "내가 깊은 고통중에서 당신께 부르짖나이다" 에서 32'를 제외한 플레눔 음색의 사용이 적절하다. 올바른 음색선택과 더불어 잘 페달연주 기술이 더해질 때에, 연주자는 기술 습득뿐만 아니라 바하의 이중페달 코랄에 대한 진정한 이해를 얻을 수 있을 것이다.
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