View : 659 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이지희-
dc.creator이지희-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:30Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:30Z-
dc.date.issued2003-
dc.identifier.otherOAK-000000033828-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/200148-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000033828-
dc.description.abstractRomantic music has developed, keeping or changing the musical form and musical elements that could be seen in classical music on the basis of composer's subjective and free originality. Polish pianist and composer, Frederic FranCois Chopin(1810-1849) was the representative composer of this romanticism, and specially famous as a genius composer who expressed the whole spirit of romanticism with the only medium, piano. In this thesis,『Fantasie Op.49』, one of his works, was examined from the aspect of formality and impromptu. This study also established the two opposite concepts, and tried to help the understanding about playing. This work can be divided into introduction, exposition, development, reprise and coda. In exposition and reprise, the 1st and 2nd theme are unclosed clearly, and it has similarity with sonata form from the point of view that the relationship between two themes is Dominant especially in exposition, and the 2nd theme is played again in original key in reprise. As the 1st theme in reprise is developed in subdominant key of original key and the final part of development has trio's character, it cannot be said as sonata, but it is obvious that it is based on sonata. The main intervals and rhythm presented in introduction(A, B) are repeated continuously through out the whole music to create unification. The transitory passages connecting each theme is expressed only with the right hand's triplet, in some reason, it can be said that it plays the most important role in fantasia itself by refreshing the tone quality and mood from time to time, even though it can't be said that it is the theme in the formation. Through the analysis of this music, it could be seen that romanticism composers had tried to create new style by adding their romantic character what they had been inherited from classical music, while changing or succeeding it. ;쇼팽(Fre´de´ric FranC¸ois Chopin 1810-1849)은 폴란드 태생으로서 파리를 중심으로 활동한 19새기 낭만주의의 대표적인 작곡가이며 피아노의 대가이다. 평생을 전적으로 피아노 음악의 작곡, 연주에 전념하여 새로운 스타일의 작품 양식과 연주법을 확립하였고, 뛰어난 서정성으로 인해 작품의 인기 또한 매우 높기 때문에 흔히 '피아노의 시인'이라 일컬어진다. 그는 고전음악의 구조적 특징을 바탕으로 하여 낭만주의적 색채를 더한 작곡가이다. 쇼팽의 음악적 특징인 선율의 서정성, 화음의 현대성과 소재의 민족성 등은 전형적인 19세기 낭만주의의 모든 특징을 포괄하며 후대의 작곡가들에게 큰 영향을 끼쳤다. 특히 화음 본래의 기능적 성격에서 벗어난 색채적 사용 등은 훗날 인상주의의 기초가 된, 쇼팽만의 독자적 기법이다. 쇼팽의 작품에는 이렇듯 다양한 음악적 요소들이 조화를 이루고 있기 때문에, 시대를 앞서가는 선구적 역할과 함께 세대와 지역을 초월한 인기 또한 결코 뒤지지 않는다. 본 논문에서는 필자의 졸업연주 곡목인 쇼팽의「환상곡(Fantasie) Op.49」을 분석, 고찰하였다. 쇼팽의 작품「환상곡(Fantasie) Op.49」은 그의 음악적 특징이 잘 표현된 곡으로서, 서주부, 제시부, 전개부, 재현부, 종결부를 지닌, 비교적 자유로운 소나타 형식에 가까운 환상곡이다. 이는 당시의 유행이었던, 환상곡이라는 표제를 이용한 형식의 파괴 및 확장이라는 측면에 잘 부합하는 것이다. 작품의 전개에 있어서도 서정적 선율, 전조의 확장, 템포 루바토와 변화화음의 사용 등 쇼펭의 음악적 특징이 빠짐없이 등장하며, 다양한 주법의 연결을 통해 쇼팽의 음악적 특징을 이해할 수 있는 열쇠가 되어준다. 또한 형식상으로는 서주부에 불과한 첫 부분의 주요 음정과 리듬을 전 작품을 통해 계속해서 반복하여 전체적인 곡의 통일감을 유도하고 있다. 쇼팽의「환상곡(Fantasie)Op.49」은 음악사적 의의와 대중적 인기에 있어서, 그리고 이론적인 부분과 실제 연주에 있어서 어느 한쪽에도 소홀함이 없는 훌륭하고도 중요한 작품이다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 낭만주의와 쇼팽의 생애 = 3 Ⅲ. 쇼팽의 음악양식과 환상곡의 개념 = 11 Ⅳ. 「환상곡(Fantasie) op.49」의 분석 = 20 Ⅴ. 결론 = 38 참고문헌 = 40 ABSTRACT = 43-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1143358 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title쇼팽의 「환상곡(Fantasie), Op.49」에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagev, 44 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2004. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE