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Cesar Franck의 Organ Chorale in E Major, No.1에 관한 분석 연구

Title
Cesar Franck의 Organ Chorale in E Major, No.1에 관한 분석 연구
Authors
이정현
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 19세기 후반기 프랑스 음악계의 지도적인 인물인 프랑크(Ce´sar Auguste Franck, 1822-1890)의 Organ Chorale in E Major, No. 1에 관한 분석 연구를 통하여 그의 오르간 음악을 올바로 이해하는데 궁극적인 목적을 두고 있다. 19세기 프랑스 음악은 오페라와 표제 음악이 성행하고, 진지한 오르간 음악은 침체기에 있었다. 하지만 이러한 상황 속에서 프랑크는 교회를 중심으로 오르간 음악을 작곡하고 연주함으로써 프랑스의 오르간 음악을 다시금 부활 소생시키는데 선두적인 역할을 했다. 그리고 새로운 스타일의 까바이예꼴(Cavaile´-Coll) 오르간이 등장함에 힘입어 오르간 제작의 변화를 맞게 되고 이전과는 다른 오르간 음악을 작곡할 수 있게 되었다. 이 오르간은 낭만적이고, 교향악적인 것이 가장 큰 특징이다. 이것은 당시 프랑스 오르간 작곡가들의 낭만적이고 교향악적인 오르간 작품들을 작고하게 되는 시발점이 되고 프랑스 오르간 음악의 발전에 중요한 영향을 미치게 된다. 프랑크의 오르간 작품들은 까바이예 꼴 오르간을 염두에 두고 작곡되었다. 프랑크의 다양한 오르간 작품 중 마지막 생애 해에 작곡된 3개의 코랄(Trois Chorals)은 그의 모든 사상과 이념, 신앙심이 내포되어 프랑크의 오르간 작품 가운데서도 명곡으로 높이 평가되고 있다. 코랄의 주제 선율은 이미 만들어져 있던 코랄 선율을 사용한 것이 아니라 프랑크 자신이 직접 코랄 선율을 작곡하여 사용하였다. 이 코랄 선율은 곡의 진행과정에서 부분적으로 발전하면서 곡의 구성을 이루는 중요한 요소가 된다. 본 논문은 3개의 코랄 중 제 1번을 분석 연구하였다. 이 곡은 7개의 주제 선율과 3개의 변주와 코다로 구성되어 있다. 주제 선율은 오르간의 건반 위치와 음색의 대비를 이루면서 진행된다. 제 1변주는 주제 선율이 16분 음표로 장식되어 변주되고, 제 2 변주는 주제 선율이 표면적으로 드러나지 않는 장식된 선율과 리듬구조로 나타난다. 이어서 제 3변주는 제 2변주의 선율과 리듬구조로 동일하게 나타나고 마지막 코다 부분은 폐달을 포함하여 모든 성부가 웅장하게 메뉴얼과 폐달의 교창 형태로 나타나 이 곡의 주제를 명확히 강조해 주며 마무리된다. 이 작품에서는 까바이예 꼴 오르간의 다양한 특성들이 반영되었고, 주제와 3개의 변주는 능숙한 수법의 사용으로 최고의 절정을 이루면서 프랑크의 깊은 신앙적인 내면성을 표현하고 있다. ;The purpose of this study is to analyze the organ chorale in E Major, No. 1 composed by Ce´sar Auguste Franck (1822-1890) who played a leading role in the french music community during the late 19th century, and thereby, help to understand his organ music correctly. The 19th century was a period when the French organ music was overwhelmed by the operas and program music, and the serious organ music was in depression. Under such circumstances, however, franck proceeded to compose organ music for the churches, and played a leading role in reviving the French organ music. The introduction of new style organ, Cavaille´-Coll, had made a new era of the organ manufacture, and he was able to compose different organ music. The distinctive feature of this organ was that it was suitable for romantic music or symphonies. this had made the French musicians to start composing romantic and symphonic organ music, which contributed much in the development of the French organ music. Franck's organ work was composed in consideration of Cavaille´-Coll organ. Among his diverse work of organ music, the Trois Chorales, that were written during the last stage of Fanck's life, contain his every thought and ideology as well as his religious faith, and therefore, are considered to be the most valuable piece of work of Auguste Franck. The theme melody of these chorales was not those chorale melodies created already but were his own creation. This chorale melody develops partially in the progression and then, become an important element of the music. This thesis focuses on the first chorale of Trois Chorales. The first chorale consists of 7 main melodies and 3 variations and codas. The main melody progresses with the contrast of the location of keyboard and the tone. the first variation is decorated with an eighth note and the second variation consists of a melody and rhythmic structure with no main melodies appearing. The third variation follows the similar melody and rhythmic structure as the second variation. The last coda includes the pedal and all voices are grandly played by the exchange of manual and pedal, which explicitly emphasizes the theme of this chorale at the end. In this work, various characteristics of Cavaille´-Coll organ are reflected and the depth of Franck's religious belief is expressed by the perfect use of theme and 3 variations reaching the climax.
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