View : 15 Download: 0

우리나라 袴에 對한 硏究

Title
우리나라 袴에 對한 硏究
Authors
金敬子.
Issue Date
1976
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Keywords
우리나라가정과교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
服飾은 그 民族의 時代的 政治, 經濟, 文化的 變遷에 영향을 받고 있다. 그러므로 服飾을 통하여 그 時代의 文化와 社會를 엿보려 함은 가장 實證的이고도 合理的인 方法일 것이다. 衣服과 裝飾物 一切는 모두 各者의 지위와 階級에 對한·社會的 身分의 한 表象物로써 各其 특징을 갖고 있었는데 上流階級은 外來文化의 흡수에 敏感하케 反應하였고 下層庶民階級은 固有文化의 전통을 默守하였으므로 民族服飾의 本質的 특징은 下層庶民階級에서 더욱 뚜렷하게 찾을 수 있다. 여기에서 우리나라 服飾의 基本構造를 이루고 있는 袍 유 袴 裳에 대하여는 별로 기록이 없지마는 上流官員社會의 儀禮服이나 官服類는 그 記錄이나 文獻이 있다. 그러나 이 基本服飾인 치마, 저고리, 바지, 두루막이 하고도 下衣인 袴에 대하여는 그 記錄이 별로 없기 때문에 그 變遷過程을 본論文에서 알아본다는것은 어려운 일이 아닐수 없으나 文獻과 高句麗 古墳 壁畵 및 風俗圖 遺物등을 通하여 우리나라 固有服의 基本形 態의 하나인 袴를 考察 하고져 하였다. 袴는 元來 풀을 밟고 말을 타는 必要에서 發生된 北方民族의 衣服인 동시에 우리 民族의 固有服이라고도 할 수 있다. 上古時代의 男女는 모두 袴를 着用하고 있었다. 袴는 元來 活動에 輕便하기 위하여 통좁은 窮袴로 되어있었는데, 中國 漢民族의 服飾영향을 받아 유는 窄袖에서 寬袖로 변해가고 袴는 窮袴에서 통넓은 寬袴 즉 大口袴로 變해갔다. 이러한 上古時代의 袴制는 高麗時代에 와서도 그대로 繼承되어 내려오는 것을 볼 수 있는 것이며 朝鮮王朝에 들어와서도 별다른 變遷이 없었다고 본다. 袴위에 裳을 더하였다는 것은 처음에는 儀禮的인데서 비롯하였다고 생각되며 그 가운데 이것이 一般的인 풍습이 되어가면서 袴는 한갖 속옷으로써의 役割을 하게 되었다. 이제 袴制는 우리 衣服에 있어서 男服에서만 볼 수 있게 되었다. 이 袴는 유가 朝鮮王朝初부터 유를 저고리라 하게 된 것과 마찬가지로 바지라 부르게 되었으며 그것은 文獻上으로는 鄭麟趾가 「把持」라고 表現한 것이 처음 이었다.;Costume has been affected by the historical - political, economic and cultural - chances. Therefore, studying the costume of a time seems a positive end rational way to understand the culture End society of the time. Dress and ornaments have respectively its own character as the representation of social Anus, the lower and upper classes. Because of the difference of cultural background, we can distinguish the peculiarity of the costume of the upper class from that of the lower class more obviously; that is, the upper class is susceptible of foreign culture, that of China, whereas the masses of the people stick to the tradition. In this reason, we can see the essential peculiarity of a nation's costume in that of the masses of the people more precisely. There is no special records on Po(袍), Yu(유), Go(袴), Sanggoon(裳袴) that forms the basic structure of Korean costume, but there remained records or literature about ceremonial dress or dress of the royal society. It's difficult to examine the changing process of that basic costume such as China, Geogori, Baji, Dooroomigi and Go the lower garments in this paper. But the writer tries to study the structure and historical changes of Go which is one of the basic forms of Korean classical costume, through literature, wall paintings of Kogooryo, genre and relics. Fundamentally Go was the costume of the northern nation originated from the convenience for riding horse, and at the same time is regarded as the original costume of our nation. In the ancient times both men and women wore Go of tight trouser, Gung Go(窮袴) which is fit for easy motions. However, it had been transformed, with the passing of the times, into the wide trouser, Gwan Go(寬袴), That is, Dae Goo Go (大口袴), under the influence of the costume of Han Dynasty. Yoo(유), originally of tight sleeve, had also been changed to that of wide sleeve in the same manner. This form of trousers of the ancient times was handed down to the Koryo Dynasty without any marked change, and also to the Yi Dynasty. The origins of women's wearing skirt, Sang(裳), over strousers, Go(袴), can be found in the ceremonial reasons at the beginning. Yet as it became to be general, Go did only the role of undergarments and left its traces only in the men's clothes. Go came to be called Baji from the early days of the Yi Dynasty as Yu came to be called Geogori since then. The first appearance of the term, Baji, was originated in Chung Inji's use as 把袴.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE