View : 1170 Download: 0

Schubert, Schumann, Wolf의 "Kennst du das Land" 분석 연구

Title
Schubert, Schumann, Wolf의 "Kennst du das Land" 분석 연구
Authors
오수진
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 "Kennst du das Land"는 Goethe의 소설 "Wilhelm Meisters Lehrjahre"에 나오는 Mignon이라는 소녀의 고백적 대사부분이다. 당시 Goethe의 詩를 바탕으로 가곡으로 작곡된 곡들이 많이 있다. 그 많은 가곡 중에서 "Wilhelm Meisters Lehrjahre"안의 Mignon의 노래들 즉, "Kennst du das Land", "Nur wer die Sehnsucht", "Heiss mich nicht reden", 그리고 "So lass mich scheinen"등은 많은 작곡자들에 의해서 작곡된 바 있다. 특히 그 중에 본 연구에서 분석하려는 "Kennst du das Land"는 L. V. Beethoven, Franz Schubert, Robert Schumann, Hugo wolf, Friedrich H. Himmel, Carl F. Zelter, Johann F. Reichardt, Gasparo L. P. Spontini, Ludwig Spohr, Franz Liszt, Anton G. Rubinstein, Leopold Damrosch, Petre I. Tchaikowski, Erich Wolff등의 작곡가들이 가곡으로 작곡한 바 있고, 특히 Chales L. A. Thomas는 Opera Mignon을 작곡하여 그 곡 중에 이 가사를 다룬바 있다. 이렇듯 "Kennst du das Land"는 고전주의 작곡가 Beethoven을 필두로 많은 낭만주의 작곡가에 의해 계속해서 작곡되어져 왔다는 것은 매우 흥미로운 사건중의 하나라고 할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 "Kennst du das Land"로 작곡되어진 많은 가곡 중에서 낭만의 대표적인 작곡가 Schubert, Schumann, 그리고 Wolf, 이 세 사람의 작곡가들에 의해 쓰여진 가곡들을 분석하고자 한다. 이 작곡가들을 택한 이유는 이 세 작곡가들은 낭만을 대표하는 주류로서, 낭만 초반기부터 후반에 이르는 즉, 시대를 겹치지 않고 태어난 全 낭만주의 시대의 작곡가들이기 때문이다. Franz Schubert는 1797년도에 태어나 1828년도에 사망했고, Robert Schumann은 1810년도에 태어나 1856년도에 사망했다. 그리고 Hugo Wolf는 1860년도에 태어나 1903년도에 사망했다. "Kennst du das Land"의 작곡된 시기는 Schubert에 의해서는 1815년, Schumann에 의해서는 1849년에, 그리고 Wolf에 의해서는 1888년에 작곡되었다. 이렇듯 이 세 명의 작곡가들의 연구는 낭만의 초기에서부터 중기, 그리고 후기에 이르기가지의 음악적 발전양식과 변화양태를 연구하는데 있어서 매우 효과적이며 의미 있는 일임이 틀림없다. 특히 각 작곡자들의 가곡들 중에서, 동일한 text로 되어진 즉, Goethe의 詩인 "Kennst du das Land"를 가지고 작곡된 곡들이 있다는 것은 연구에 있어 더 많은 가능성을 줄 수 있다는 것을 의미한다. 낭만주의 초기에서부터 조성의 붕괴의 직전인 반음계주의(Chromaticism)를 향하여 가는 작곡가들 사이에 같은 text를 가지고 작곡한 곡을 분석함으로서, 형식이나 style, melody나 화성 진행 같은 모든 음악적 요소 외에, tonal music의 기능적 진행을 중심으로 각 곡들을 분석하고자 한다.;The poem by Johann Wolfgang von Goethe(1749-1832), "Kennst du das Land", was composed by many composers throughout the entire Romantic period. In order to study various musical settings to the same poetry by different composers, three Lieds of "Kennst du das Land" are particularly selected. These are the works of Schubert, Schumann and Wolf who were the representative composers in the Romantic period. By comparing the text and the music of each composer's settings, one can find the common denominations and the differences among three works. The structures of Schubert, Schumann and Wolf correspond with the form and the detailed elements of the poem. All three settings form the ternary which follows after the poetry's form. Therefore, the poem and the music have an inseparable relationship. Also, it is impossible to explain the melodies and the accompaniments of the three settings separately. However, each accompaniment gets more and more developed and independent. The one following, the complexity of the harmonic progressions gets stronger from Schubert to Wolf. And more various progressions of secondary dominant and applications of different region are appeared. Despite these complicated harmonic progressions, all three settings are composed under the same idea in voice leadings, that is, the I-V-I structure which is essential in tonality. The differences between the three settings exist in the expression of the non-structural progression. The distance between the structural notes and the non-structural notes get closer from Schubert to Wolf. The vivid chromatic progression becomes characteristic feature in the work of Wolf. In conclusion, three settings of the same poem by three different composers have shared basically the same structure. In addition, the fundamental structure of each setting composed in tonality is identical although the apparent styles which is influenced by prolongation are different.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE