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O. Messiaen의 Vingt Regards sur L'Enfant-Jesus 중 제10곡 "Regards de l'Esprit de joie"에 관한 분석연구

Title
O. Messiaen의 Vingt Regards sur L'Enfant-Jesus 중 제10곡 "Regards de l'Esprit de joie"에 관한 분석연구
Authors
성지영
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
올리비에 메시앙(Olivier Messiaen, 1908-1992)은 20세기 현대음악의 흐름의 독자적인 위치를 차지하고 있는 작곡가이자 연주가이며 동시에 교육자이기도 하다. 그는 카톨릭 신앙을 바탕으로 어떤 사조에도 포함되지 않는 독창적인 음악어법을 구축하여 개인적인 성향에도 불구하고 20세기 현대 음악의 흐름을 주도했다. 메시앙의 음악은 그의 가톨릭 신앙에 근거하며 그것은 그의 대부분의 작품들 속에서 잘 나타난다. 메시앙은 하나님, 그의 아들 예수 그리스도, 성령의 세 가지를 통한 삼위일체, 하나님의 속성, 인간과 자연에 대한 사랑 등을 자신의 독특한 리듬, 선법, 화성 등의 음악어법을 통해 음악적 색채를 표현했으며, 비서양 음악의 이국적 음향과 리듬, 새소리, 악기의 음향 등과 같은 다양한 요소를 수용하여 끊임없이 탐구하며 새로운 표현수단을 추구함으로서 자신의 음악어법을 발전시켜 나갔다. 그의 음악어법은 그가 교육용으로 만든 『「나의 음악어법 (Technique de mon langage musical)』에 잘 나타나 있다. 그의 이러한 음악적 특징은 대표적인 피아노 작품 「아기 예수를 향한 20개의 시선 (Vingt Regards sur l'Enfant-Je´sus)」(1944)에 잘 나타나 있다. 이 작품은 종교적 상징주의에 근거하며 메시앙 자신의 종교적 영감에 의한 20곡으로 구성되어 있다. 그는 작품전체를 통해 3개의 순환주제와 2개의 부가적인 주제를 통일성 있게 사용하며 또한 다양한 재료로 다양한 음색을 추구하는 새로운 기법을 시도하고 있다. 본 연구는 그 중 제10곡 「기쁨의 성령의 시선」 (Regard de l'Esprit de joie)에 나타난 음악적 특징, 특히 신앙적인 관점을 악곡 전체에 걸쳐 형식적 측면에서의 구조, 리듬, 선법, 화성과 주제의 사용, 선율, 음색을 통해 분석한 것이다. 제10곡 「기쁨의 성령의 시선」은 변형된 소나타 형식으로써 주요 순환주제 중 하나인 하나님의 주제의 단편과 부가적 주제인 기쁨의 주제를 사용하고 있다. 분석한 결과, 이 곡에서 메시앙은 그의 고유의 음악적 특징인 '불가능성의 매력'을 나타내는 '조옮김이 제한된 선법'과 '비역행 리듬'을 사용하여 영원하신 하나님을 표현하였으며, 곡의 전반부에서 보여주는 '불균등 확대'를 통해 하나님과 인간의 속성을 대조적으로 묘사하였음을 발견할 수 있었다. 이외에도 그는 선법 그 자체에 있어서의 조바꿈, 제1주제의 순환적인 조바꿈, 인도의 라가발다나 (Ra^gavardhana)리듬을 연구하여 창조한 첨가가치 리듬, 리듬의 확대와 축소를 사용하고 있으며 악기음향, 다이나믹 효과, 공명효과, 부가음을 통해 곡에 대한 신앙적인 색채감을 더해주었다. 메시앙은 이질적인 양상을 주저하지 않고 도입하며, 수학적인 계산으로 인한 엄격한 제약과 동시에 해방의 자유도 추구하였다. 그러나 그의 미학의 중심은 어디까지나 카톨릭적 이었다. ; Olivier Messiaen(1908-1992)was regarded as one of the most innovative composers, the most accomplished organists, and the most influential teachers of the 20^(th) century, who would stand alone in the history of modern music. Despite of his own totally individual musical disposition, he was a leader of the flow of the modern music in the 20^(th) century constructing a unique individual modal system, which was not included in any other trend of musical thought, but was based on his own devout catholic faith. Most of his compositions were explicitly religious, Catholicism to be exact, and the trend showed well in most of his compositional output through the years. He expressed his musical color throughout his harmonically unique musical styles and modes, which typically was a mix of extended, but essentially tonal, harmony with often complex rhythms and structures, and which was essentially inspired by God's love as it manifests itself in the Incarnation of His Son, humanity's love of God as well as other fellow-beings, the trinity, the attribute of God, and bird song. He continuously developed his musical styles accepting diverse elements, such as exotic sound of the non-western music, rhythm, bird song, sound of instruments, and pursuing and exploring those newly acquired means of expressions. These unique musical styles were well shown in his theoretical book of composition methods, "The Technique of My Musical Language(La Techanique de mon langage musical)." His musical characteristics were also well illustrated in one of his masterpiece piano music, "Twenty Glances at the infant Jesus"(Vingt regards sur l'enfant-Je´sus,1994). This masterpiece based on the religious symbolism was composed of the structure of the 20-piece cycle by his own religious inspiration. Throughout this entire piece of music, he experimented new techniques of pursuing diverse timbre with diverse materials making use of three circulating themes and 2 additional themes uniformly. This study is designed to analysis the 10^(th) piece "Regard de l'Esprit de joie", from his famous piano work "Vingt regards sur l'enfant-Je´sus" based upon following seven musical factors; structure, rhythm, mode, harmony and theme, melody, musical color in his contemporary music. The 10^(th) piece "Regard de l'Esprit de joie" bore a structure analogue to the sonata principle and used the theme of God, one of the principal circulating themes, and the theme of joy, one of the additional themes. In the latter in particular, the musical color appeared gradually magnified. In this 10^(th) piece, a #2 mode of his unique individual modal system, 'modes of limited transposition', was being used with diverse composition, and within the mode, a mode change, a circulating mode change of the 1^(st) theme, and an inequality augmentation were being used, in which indicating his catholic faith. Besides that, he also created rhythms with added values, diminished and augmented rhythm, and non-retrogression rhythm by studying 'Ragavardhana Rhythm' from India, which are also used in this piece. Moreover, throughout the instrumental sound, dynamic effect, and newly attempted musical mode of expression, the color effect was added up to the piece. Introducing the extraneous aspect without any hesitation, Olivier Messiaen pursued a strict restriction due to mathematical computation, and the freedom of liberation as well at the same time. However, the focal point of his aesthetics would always remain as Catholicism.
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