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L. V. Beethoven Piano Sonata Op.101 No.28에 관한 연구

Title
L. V. Beethoven Piano Sonata Op.101 No.28에 관한 연구
Authors
박주연
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 필자의 석사 과정 이수를 위한 졸업 연주회 곡목 중의 하나인 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 에 대한 연구이다. 본 논문에서는 베토벤의 피아노 소나타 Op. 101을 분석, 연구하고 또한 그의 후기 소나타 5곡에 대하여 살펴봄으로써 그의 음악적 특징을 알아보고자 하였다. 18세기 말에서 19세기 초의 유럽 대륙은 대단한 격동의 시기였다. 계몽사상(The Enlightment, Aufklarung)을 기반으로 하여 프랑스 혁명(1789)이 일어났고 영국에서는 산업혁명이 일어났다. 프랑스 혁명은 전제적인 절대 왕정을 타도하고 봉건제의 잔재를 일소함으로써 민주주의를 지향하는 시민혁명이었으며 산업혁명은 농업이 주산업이었던 유럽사회가 자본주의적인 산업사회로 전환되는 계기가 되었다. 정치, 경제, 문화 등 모든 면에서 변화가 나타났고 감정 사상은 인간중심이 되었으며 사람들은 더 나은 자유와 평등한 권리를 주장하게 되었다. 베토벤은 이와 같은 역사적 격동기에서 자신이 살고 있었던 시대의 역사성, 사회상, 정치상 등을 깊이 이해하였는데 그러한 모습은 그의 작품에 그대로 반영된다. 베토벤의 음악은 C. P. E. Bach와 Haydn, Mozart의 고전적 전통기법에서 시작하여 Berlioz, Liszt, Wagner와 같은 19세기 낭만주의 음악에까지 연결된다. 그는 교향곡, 실내악곡, 독주곡, 가곡, 오페라 등 모든 분야에 걸쳐서 작품을 남겼다. 특히 그의 피아노 음악에 있어서 32개의 피아노 소나타는 그의 정신 내면세계가 모두 반영되어 표현되고 있으며 음악적 기법의 변화를 살펴 볼 수 있어서 매우 중요한 가치를 지닌다. 특히 후기 5곡의 피아노 소나타 Op.101, Op.106, Op.109, Op.110, Op.111는 1816년에서 1822년에 걸쳐 작곡되었는데 당시의 신체적, 정신적 고통 속에서의 그의 음악에 대한 불굴의 의지와 정열적 감정이 그대로 나타나 보여 진다. 또한 음악 기법에서 형식의 구조와 융통성, 새로운 기법, 진보적인 음악 사고를 보여 줌으로써 더욱 집약적이며, 복합적, 명상적인 성격을 나타내며 낭만주의 근원이 되었다. 피아노 소나타 Op.101은 후기 소나타 중에 처음으로 작곡된 작품으로써 3악장으로 구성되어 있다. 제1악장은 A Major, 6/8박자, 소나타 형식을 취하고 있는데 베토벤이 쓴 제1악장 중에서 가장 짧은 악장이다. 서정적인 노래 선율이 악장 내내 계속되고 있으며 제시부, 발전부, 재현부, 종결부의 4개의 각 부분들이 매우 짧고 그 구분이 모호한 점은 확실한 소나타 형식을 인식하기 어렵게 한다. 제2악장은 F Major, 4/4박자, 복합 3부분 형식이며, 통상적인 스케르초 대신 Marcia를 도입하였고 Marcia와 Trio, 다시 Marcia 이렇게 3부분으로 구성되어 있다. Marcia 부분에서는 계속적인 붓점 리듬의 사용을 특징으로 들 수 있고 Trio에서는 대위법적 모방기법인 Canon 형식이 사용되고 있다. 제3악장은 a minor, 2/4박자의 느린 서주부와 A Major, 2/4박자의 Allegro부분으로 나누어지는데 복합적 소나타 형식을 취하고 있다. 이 악장에서 가장 주목할 만한 점은 소나타 형식 안에 푸가를 도입함으로써 소나타 형식과 푸가 기법의 결합을 추구한 것이다. 각 악장 간의 주제 요소는 서로 유기적 연관성을 지니고 순환하고 있으며 서정적인 선율적 주제를 사용하고 소나타 형식을 자유롭게 취급하였고 또한 대위법적 푸가의 사용, 긴 trill과 넓은 음역의 사용, dynamic의 폭넓은 변화 등은 베토벤의 후기 소나타에서 볼 수 있는 공통적 특징이라고 할 수 있다. 이러한 특징들은 낭만주의를 예견하며 Schubert, Schumann, Brahms 등에 의해 이어져 나갔으며 19세기를 통틀어 많은 낭만주의 작곡가들과 작품에 큰 영향을 끼치게 된다. ;This thesis is a study of 「Piano Sonata Op. 101 No. 28」 by L. v. Beethoven which was a part of the repertoires of this writer's recital for the completion of Master degree. The European continent during late 18th century and early 19th century witnessed an enormous change. Based on the thought of enlightenment, French Revolution broke out in 1789, followed by the Industrial Revolution in the United Kingdom. French Revolution was a civil revolt aimed at overthrowing the absolute kingdom and eradicating the remnants of feudalism to pursue a democracy, while Industrial Revolution provided for a momentum to transform the agricultural Europe into a capitalist industrial society. Such changes affected every life including politics, economy and culture, and as a result, a human-centered thought emerged to champion a better freedom and equal rights. L. V. Beethoven(1770-1827) understood such a historic upheaval and obtained a sharp insight into its historical, social and political implication, and thereby, reflected it on his works intact. His music refers to the Classical techniques of C. P. E. Bach, Haydn, Mozart, etc., and would be succeeded by Berlioz, Liszt and Wagner representing the 19th century Romanticism music. Beethoven produced almost all genres of music including symphony, chamber music, solo, lied and opera. He wrote 32 piano sonatas which well reflect his inner mental world as well as changes of his musical techniques. In this sense, they are very valuable. In particular, his later 5 piano sonatas or Op.101, Op.109, Op.110 and Op.111 were composed between 1816 and 1822. All of them reveal composer's unswerving will and passionate emotion exerted despite his physical and mental pain. In addition, they show his formal structure and flexibility, new techniques and progressive musical thoughts in a more concentrating, complex and meditative way. After all, these works became models for Romantic music. His piano sonata Op. 101 was composed first. It consists of 3 chapters. The first chapter adopts A major, 6/8 beat sonata form. It is the shortest chapter of three ones. Nevertheless, it shows an uninterrupted lyrical melody. The four parts of introduction, development, reproduction and ending are very short, while they may not easily be distinguished from each other. So, some people even deny its sonata form. The second chapter has F major, 4/4 beat and complex 3 part form, and here, marcia, middle part trio and marcia part are repeated after trio. In the part of marcia, continued rhythm is used, and canon form is used in trio. The third chapter may be divided into A minor, slow 2/4 beat introduction, A major and 2/4 beat allegro. In short, it has a complex sonata form. What should be noted is introduction of fugue into the sonata form to combine sonata form with fugue. The theme elements are interconnected among three chapters to be cycled. Moreover, a lyrical melody them is used, while the sonata form is freely treated. The common characteristics among Beethoven's late sonatas may be use of counterpoint fugue, long trill and wide register, wide change of dynamic. Such characteristics predict Romanticism, and therefor, would be succeeded by Schubert, Schumann and Brahms only to affect many Romantic composers and their works. .
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