View : 535 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author한미리-
dc.creator한미리-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:28Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:28Z-
dc.date.issued1993-
dc.identifier.otherOAK-000000031367-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/200121-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000031367-
dc.description.abstract현재 우리가 살고 있는 복잡하고도 광범위한 사회구조의 굴레속에서 우리가 얻을 수 있는 표현의 대상을 찾는다면 무한하다고 할 수 있다. 그 중에서 인간의 역사와 함께 가장 오래도록 공존하고 있는 기하학적인 형태는 그 대상의 수학적 성질을 알지 못하더라도 우리에게 익숙하고 가까운 형태인 것이다. 미술의 역사적 흐름을 고찰해 볼 때 현대미술의 흐름은 점차로 작가자신의 감정이나 사상을 중요시하는 추상미술로 흐르는 경향이 있다. 본 연구는 이러한 시대적 흐름과 모든 자연에 근본이 되는 기하학적인 형태가 갖는 특성인 합리성, 단순성, 명확성, 객관성 등의 요소로 인해 시각전달이 빠르고 설득력과 정돈성이 강한 점을 이용하였다. 그리고 작품제작의 효과를 높이고자 반복이 갖는 시각적 효과를 사용하여 작품의 다양성과 변화를 추구하였다. 반복은 디자인에 있어서 가장 쉽고 단순한 방법이며 작게는 생활용품에서부터 크게는 대형건축물에 이르기까지 쉽게 접할 수 있으며 단순, 교차, 진행반복을 통해 즉각적인 조화감과 시각적 통일감을 만들며 리듬감이 생긴다. 리듬감은 일정한 유사요소의 규칙적 반복 배열에 의해 균형이 유지되고 인상의 강화가 이루어진다. 작품 표현방법으로는 소단위형태를 반복하여 기본단위형태를 만들고 도벽의 경우에는 그 기본단위형태를 다시 반복하여 대단위형태를 구성하였고 오브제(objet)의 경우에는 기본단위형태만으로 구성하였다. 「작품 1, 2, 4, 6, 7」은 기본단위형태를 대단위형태로 다시 반복한 것이며 「작품 3, 5, 8, 9, 10」은 소단위형태를 이용한 기본단위형태만으로 구성한 작품이다. 작품 제작방법에 있어서는 기하학의 특성과 반복구성의 효과를 나타내는데 용이한 이장주입기법(泥漿注入技法)을 사용하였다. 태토는 고려도토의 백점토와 요업개발의 자기토를 사용하였다. 백점토는 백색도가 우수하나 성형성이 좋지 않아 기본단위가 작은 도벽의 경우에만 사용하였고 큰기물에는 요업개발자기토에 현대화학의 색안료를 첨가시켜 사용하였다. 소성은 석유를 연료로 하는 0.7㎥ 가마에서 900℃로 9시간 동안 1차소성한 뒤 가스를 연료로 하는 1.5㎥ 가마에서 11시간 동안 2차산화소성하였으며 마침온도는 1,240℃였다. 본 연구에서는 이러한 제작과정을 통하여 기하학적 형태의 반복이 인간의 기본 감성에 적합하며 누구나 쉽게 접할 수 있어 예술이란 분야를 좀 더 친근하게 사람들에게 접근시킬 수 있으며 현대 문명에 가장 적절한 표현방법임을 알 수 있었다. 기하학이란 현대인의 간결하고 정확한 욕구를 충족시킬 수 있는 요소를의 모든 예술작품에 활용되는 반복이란 시각적 효과와 더불어 작품에 표현하면 작가의 창조의도에 따라 무한한 가능성을 지닐 수 있게 된다. 이에 본 연구자는 기하학적 형태의 반복을 작품제작에 응용하므로써 무한대의 변화와 창조가 가능한 작품제작의 기초를 마련할 수 있었으므로 앞으로 더 많은 연구와 발전에 조금이나마 참고자료가 되기를 바란다.;There are many artistic objects we can express in the complex and wide society we are living in. Among them, geometrical forms have coexisted for a long time with human history, and even thouth we do not understand the mathematical quality of such objects, they are familar and so close to us. When we review the historical flow of fine arts, there is a trend that modern fine arts gradually flow into the abstract fine arts that put importance on the individual artist's feeling and thought. Therefore in this study, the respects are utilized and applied, that visual communication is speedy, and persuasive power and refinement are strong because of the factors of rationality, simplicity, accuracy, and objectivity which are the characteristics of the geometrical forms that are considered to be the principle of such historical flow and all nature. Also in order to heighten the effect of production of works, some diversification and changes were pursued, utilizing the visual effect produced by repetition. In the method to express the works a basic unit form was produced with a small unit being repeated, and in case of ceramic wall, by repeating a basic unit form a big unit form was built. In case of objects the object was composed of only basic unit forms. The works, No.1, 2, 4, 6, and 7, are what were produced by the repetition of basic unit forms, thereby making a big unit form, and the works, No.3, 5, 8, 9, and 10, were composed of only basic unit forms using small unit forms. Repetition is the easiest and the simplest way in design, and this can be applied to the small things such as household goods and even to the big structures such as big buildings. In the method of production of works, silp casting method using gypsum was employed to express the characterstics of geometrics and the effect of repetitive. For the clay to be made into a work, the white color clay of Koryodoto and Yo-Up ceramic soil with pure white color were employed. Even though white color clay is superior in its white color, its plasticity is poor, and therefore it was used only in case of ceramic wall with small unit forms. Instead pigments were added to Y0-Up ceramic soil with pure white color for big vessels. For burning in the first place, the first burning was done in a pottery kiln of 0.7 L/B whose fuel is kerosene in a temperature of 900℃, then the second burning in a pottery kiln of 1.5 L/B whose fuel is gas, and the temperature was 1,240℃. Through the present study, it was understood that the repetition of geometrical forms fits or meets human basic sensitivity, can be approached by anyone, thereby making familiar and close to ordinary people, and is a most appropriate expressional method. Thereby, this research applied the repetition of geometrics to the production of works, and was able to provide the ground of production of works on which unlimited change and creation can be realized. And it is only hoped that this study can be somewhat helpful to more researches and development of works.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 방법 = 2 Ⅱ. 본론 = 4 A. 기하학적 형태의 성질 = 4 B. 단위체의 반복 = 11 C. 기하학적 단위형태 반복의 조형성 연구 = 18 Ⅲ. 작품제작 및 해석 = 23 A. 디자인 과정 = 23 B. 작품 제작 과정 = 33 C. 작품해석 = 35 Ⅳ. 결론 = 55 참고문헌 = 57 ABSTRACT = 58-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent9668054 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject기하학적 형태-
dc.subject도자 표현-
dc.subject반복-
dc.subject단위형태-
dc.subject이장주입기법-
dc.title기하학적 형태의 반복을 통한 도자 표현-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the Expression of Ceramic through the repetition of Geometirical Forms-
dc.format.pageviii, 60 p. : 삽도.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 도예과-
dc.date.awarded1994. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE