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강강술래에 나타난 Image표현 연구

Title
강강술래에 나타난 Image표현 연구
Other Titles
(A) study on the Image Experience of Kangkang Suwollae
Authors
金仙玉
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 조소과
Keywords
강강술래Image이미지조형
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
民俗이란 서민들의 생활속에서 자연발생적으로 나온 것으로, 우리는 民俗을 통해서 자연과 인간 삶에 대 한 보편적이고 순수한 생명력을 感知할 수 있다. 우리나라의 민속춤인 강강술래는 이러한 내용을 단합된 群舞와 소리에서 상징적으로 나타내 주고 있으며, 강강술래 image의 조형적 표현은 합리적 통제 위에 세워진 현대문명의 생활 속에서 삶의 역동성과 생기있는 활력으로서 재인식 될 것이다. 본 연구의 목적은 강강술래를 소재로 그 춤과 소리에서 나타나는 상징과 내용의 image를 조형적으로 표현하는데 있다. 본 연구의 내용은 문헌을 토대로 상징과 내용, 춤의 유형에 대하여 살펴 보았으며, 그 image의 표현은 춤에서 나타나는 형태와 소리에서 느껴지는 리듬을 시각적인 선과 형태로 형상화 하였다. 본 연구의 방법은 문헌연구와 작품제작을 병행하였으며, 강강술래의 image는 사진도표 10점으로 근거 제시하고 소리에서 느껴지는 리듬을 결합하여 제작한 Steel의 작품 5점 Steel과 Stainless Steel의 복합된 작품 2점, 총 7점으로 내용의 Image와 結付시켜 자연적으로 부식시키거나 연마하여 조형적 관점에서 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 강강술래는 공동체 의식을 바탕으로 豊農과 再生을 기원하는 豊饒呪術的 행위로서 이러한 내용과 상징은 수평적 구조와 구심적인 형태로 나타내어진다. 둘째, 춤은 종류와 의미에 따라 원형을 중심으로 나선형, 일렬형, 꼬리따기형으로 변형되어지며, 소리에서는 共時的이고 統覺的인식 작용에 따라 시각예술인 선과 형태로 나타낼 수 있다. 이러한 춤과 소리의 image는 조형예술에 있어서 감정적 느낌의 표현으로 공간적 효과와 더불어 생명감, 운동감, 시간성으로 나타난다. 셋째, 생명감, 운동감, 시간성의 효과는 삶의 역동성을 나타내 주는 것이며, 선과 형태는 크기, 방향, 간격 등의 규칙적 또는 불규칙적으로 변화됨에 따라 집중과 분산, 조화와 부조화, 긴장과 이완, 안정과 불안정한 균형있는 형태로서 삶의 역동적 image로 표현되었다. 넷째, 재료의 견고성은 절단되고 구부리는 과정에서 그 리듬성은 공간적인 힘으로 나타나고 있으며, 자연스럽게 부식되는 표면효과는 시간의 흐름을 나타내 주고 연마되어 투영되어지는 표면효과는 인간 삶에 있어서 화합에 대한 상징적인 의미로 나타내어 진다. 강강술래의 내용은 춤과 소리의 상징성을 통해 生存과 生命이라는 인간 삶에 있어서 가장 원초적인 생활방식을 나타내는 것이며, 물질적 재료에 표현됨으로서 율동성이 강조되는 삶의 역동적인 image로 나타내어 진다.;The folkways originate spontaneously from the life of the populace, and so we can percelive the universal and pure vitality toward nature and human life through the folkways. Kangkang Suwollae, the folk dance of our country, makes a symbolic representation of this content in the umited group chance and balled. The plastic experession of kangkang Suwollae image would be anew appreciated as. the dynamism and amimate vitality of the life in the life of modern civilization built on reasonable control. The purpose of this study is to make a plastic expression of the image of the symble and content emerging from the dance and ballard of kangkang Suwollae as the material of this study. In point of the content of this study, an inquiry was made into the symbol, content and kind of dance of kangkang Suwollae based on the relerant literature. To make a representation of its image, the rhythm felt from its ballad and the form emerging from its dance were shaped into a visual line and form, and the expression of its image was analyzed from a plastic point of view. As the methodology of this study, the literature research and the production of the work were carried out simultaneouly. The image of kangkang Suwollae was presented as its ground through 10 pictorial illustrutions. The works produced in combination with the rhythm felt from its balled totalled five works in irom and two works made of iron and stainless steal in combination. And they were amalyzed from a plastic Perspective by processing for them to rust and grinding to them. The results of this study were as follows : First, Kangkang Suwollae is a shamanistic art of cograte feelings that the populace pray good harvest and reproduction on a basis of community spirit. whose content and symbol were represented as horizontality and centripetal plastic form. Secondly, the dance of kangkang Suwollae was transformed into a spiral form, one-gueue form, tail-picking form around its center according to its kind and meaning, while the balled of kangkang Suwollae could be represented as lines and form, visual art, in accordance with its synchronic and apperceptional cognitive action. The image of the dance and balled of kangkang suwollae was represented by animation, mobility and temporality together with their spatial effect through the expression of emotional feelings in the plastic arts. Thirdly, the effect of animation, mobility and temporality in the image of its dance and ballad stands for the dynamism of the life of the populacd and the lines and forms of the image of kangkang Suwollae was representd as the dynamic image of the life of the populace, namely, the balanced form of concentration and dencentralization, harmony and disharmony, tension and relaxation and stability and instability as their size, direction and space were regularly or iltegularly changed, Fourthly, the Solidity of the naterials used in the production of the works was represented as spatial force in its rhythmical nature in the process of their cutting and bending, and the surface effect of spontaneous rusting and the image of the content of kangkang Suwollae. The content of Kangkang Suwollae represents the most fundamental way of life in a human life, existence and life, through the symbolic nature of the dance and ballad of Kangkang Suwollae. And image was represented as the dynamic image of the life of the populace placing emphasis on rhythmical nature by apply it to the physical material of the works.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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