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아동의 TV受容形態와 創意性과의 關係

Title
아동의 TV受容形態와 創意性과의 關係
Other Titles
(A) study on the correlation between the TV viewing of children and the creativity
Authors
崔榮眞.
Issue Date
1979
Department/Major
대학원 시청각교육과
Keywords
아동TV수용형태창의성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The Culture and civilization is the Product of human's Creativity and efforts. On the Contrary, today is the epoch that human is influenced by his Products. Approximately half of the Children viewed TV for two hours a day on an average. And most of us and children felt guilty for spending too much time on Viewing it. This study aims at clarifying the same Significances relationship between the children's TV viewing attitudes and the Creativity. In this study I'd like to find out whether TV, the Product of human, affects on children's Creativities. In other studies, besides negative factors such as community, social class, living conditions, age, sex, individual predispositions such as intelligence, personality, and Social norms were taken up as variables related to TV behavior. The amount of TV Viewing by children who have the ability to think more flexibly tends to be small. It is thought that there is a mutual facilitating effect between heavy viewing and Creativity Suvey Method was as follows. This study is originally designed as a survey on the children's TV viwing effects. The researcher drew 431 4th-graded primary school children from several schools in Seoul as sample. They were selected at random and were examined by Prof. Lee Young Deok & Prof. Jeong Won Shiks' Creativity Test, and answered to the Questionnaire that was made for explaining their TV Viewing. The Statistical analysis of the resulting data cavered the calculation of cross tabulation and its significance is calculated. The significance that is below the 5% is considered as being valid to the relation between creativity and TV acceptance form. The collected materials were studied and the findings related some aspects. According to the valid correlation significance, the Quantity of TV- viewing hours and impressions from TV Programs, and the purpose of TV-Viewing are found to be related partially to creativity. Therefore, the creativity may be developed by correcting the wrong TV-acceptance form of children. But this hypothesis needs the longer and accurate experiments to be proved. So futher studies are recommended on the aspects of specific TV effects on children's developments.;Ⅰ. 序論 TV는 오늘날 우리의 日常 生活의 一部分이다. 매일 TV와 接하고 있는 兒童들은 앞으로 다가올 世代를 짊어진 主人이다. 따라서 TV가 兒童들의 創意性과 어떤 有機的인 關係가 있는지에 對해 알아보고 거기에 適切한 對策을 爲해서 다음과 같은 硏究問題들을 다루고자 한다. ·아동들의 TV 受容形態는 어떠한가? ·兒童들의 TV 受容形態와 創意性 間에는 어떤 相關關係가 있으며, 그 程度나 性格은 무엇인가? ·創意性에 비추어서 앞으로의 兒童의 TV 시청지도 方向은 무엇이어야 하는가? 以上과 같은 問題들을 解決하기 爲한 方法으로 文獻 硏究, 서울市內 國民學校 4學年 學生 431名을 對象으로 한 설문지 調査 및 創意性 檢査 등을 行하였다. Ⅱ. 本論 A. 兒童의 TV 受容形態 TV는 兒童의 餘暇活動에 있어서 相當한 部分을 차지하고 있으며 兒童의 시청시간은 平均 2時間 程度이다. 또 TV의 感動性과 模倣性向은 크다고 할 수 있으며, 大部分의 兒童들은 娛樂的인 目的으로 TV를 視聽하지만 TV로부터 도움을 받고 있다. TV 시청도중에 방해요인이 있을 때 要因의 性格에 따라 tV에 對한 집착도가 달라진다. 그리고 兒童의 TV受容形態에 父母가 미치는 役割은 重要하다. B. TV受容形態와 創意性과의 關係 兒童의 TV 受容形態와 創意性 間에는 有機的인 關係가 存在하고 있다. 모든 면들이 모두 相關을 맺고 있는 것은 아니고 시청시간, 시청일수, Program으로부터 받은 감동, 廣告에 對한 態度, TV로부터 받은 도움의 種類, TV의 집중방해 정도, 視聽, 目的 및 態度 등이 創意性과 部分的으로 또한 男女 變因의 作用을 받으면서 有意한 關係를 가지고 있는 것이다. Ⅲ. 結論 TV 受容形態에는 父母의 指導 및 關心이 重要한 役割을 하고 있으며, 創意性과의 有機的인 關係가 있음을 알았다. 그러므로 兒童의 보다 바람직한 發展을 위해서는 TV放送者의 양식있는 態度, 父母의 따뜻하고도 積極的인 지도가 必須的인 것이다. 따라서 父母가 家庭에서 兒童으로 하여금 올바르게 TV를 視聽할 수 있도록 적극적인 指導를 함으로써 兒童의 創意力을 증진시킬 수 있으리라고 기대된다. 그러나 보다 長期的이고 잘 설계된 實驗硏究가 앞으로 이러한 面에 촛점을 맞추어 行해져야 할 것이다.
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일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Master
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