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職務滿足 및 一般的인 職務態度에 影響을 미치는 職務要因

Title
職務滿足 및 一般的인 職務態度에 影響을 미치는 職務要因
Other Titles
Factors Affecting Job Satisfaction and General Job Attitude of Teachers
Authors
玄金子
Issue Date
1975
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
직무만족직무태도직무요인교육심리
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is two-fold : on s is to test the validity of Herzberg's two-factor theory concerning job satisfaction and dissatisfaction, one t"a other to find out satisfaction factors and dissatisfaction factors affecting the general attitudes toward job. The following four hyphoteses have been tested. 1. Factors which affect satisfaction are more related to motivators than to hygienes and factor which affect, dissatisfaction are more related to hygienes than to motivators. 2. The occupational level(elementary school, Junior-senior school) of respondents has significant influence on satisfaction factors and dissatisfaction factors. 3. Job satisfaction factors and General job attitudes are posivively corelated and job dissatisfaction factors and general job attitude are negatively corelated. 4. Job attitude and job effort are highly corelated. For this study, a survey was conducted utilizing the questionaire. Responses to questionnalre were obtained. from 118 elementary school teachers and 112 junior & senior high school each The investigation revealed the following results. In the satisfaction, motivators are more related than hygienes(first-level 84%, second-level 31%) and in the dissatisfaction, hygienes are more related than motivators(first-level 67%, second-level 80.8%). Therefore the hypothesis was accepted. In the satisfaction, the CR-test of the difference between elementary school teachers and junior-senior high school teachers was significant (Pe<05) and in the dissatisfaction not significant. Therefore, hypothesis Ⅱ was partly accepted. General attitude toward job are, regardless of the distinction between motivators and hygienes, positively correlated to satisfaction and negatively corelated to dissatisfaction. Therefore, hypothesis Ⅲ is rejected. The CR-test of the difference between job attitude and' job Mort as significant (P<05). Therefore, hypothesis Ⅳ was accepted. The result of this study is summarized below : 1. There are three dominant factors In job satisfaction of teachers, that is, Achievement, Work-Itself and Responsibility. There are nine dominant factors in job dissatisfaction, that is, Salary, lnterpersonal-relationship(Superior, peer, student), personal life, Work coodition, status, school policy and administration and supervision-technical. This finding is An accord with Herzberg's two-factor theory. 2. The occupational level of respondents showed significant difference in satisfaction. This cores from the fact that the higher the occupational level, the more restricted the source of satisfaction. 3. According to Herzberg, only motivators are positively corelated to job attitude, and Hygienes is negatively correlated. However, satisfaction was found to be entirely in positive correlation to job attitude and dissatisfaction is negative correlation. This reveals the short-comings of Herzberg's theory and a methological study is required in this area. 4. There is a significant difference between general attitude toward job and job effort. There are ample rooms for further investigation in the area a satisfaction and performance behavior.;本 硏究에서는 戰務滿足과 不滿足에 關聯된 Herzberg의 二要因 理論을 檢證하기 위하여 Herzberg가 使用한 內容分析法을 적용하였으며 또한 Herzberg의 職務要因으로 現在의 職務滿足 및 不滿足을 測定, 職務滿足 및 不滿足과 一般的인 職務態度와의 관계 分析 및 職務態度와 職務努力 間의 關係分析 法을 적용하여 다음과 같은 假說을 說定하였다. 1. 敎師의 職務滿足에 영향을 미치는 要因은 衛生要因보다 動機要因과 더 관련될 것이며 職務不滿足에 영향을 미치는 要因은 動機要因보다 衛生要因과 더 관련될 것이다. 2. 敎師들의 職務水準에 따라 初等學校 敎師와 中等學校 敎師의 現在 職務滿足 및 不滿足에 관련되는 職務要因 間에는 差異가 있을 것이다. 3. 敎師들의 職務滿足 要因은 職務態度와 正的인 相關을 가질 것이며 職務不滿足 要因은 負的인 相關을 가질 것이다. 4. 敎師들의 職務態度와 職務努力과는 높은 相關이 있을 것이다. 위의 假說을 檢證하기 위하여 서울市內 4個校의 初等學校敎師 118名과 4個校의 中等學校敎師 112名을 對象으로 하였다. 質問紙는 職務滿足 및 不滿足記述, 現在 敎師들의 戰務滿足 및 不滿足의 强度 測定, 職務態度 測定 및 職務勞力 測定으로 구성되었다. 職務滿足은 動機要因이 (첫째-수준 84%, 둘째-수준 67%), 더 관련되었으며 不滿足은 衛生要因이 (첫째-수준 67%. 둘째-수준 80.8%) 더 관련되어 假說 1은 지지되었다. 職務水準別 集團間(初·中等學校)의 差異는 職務滿足에서 P<.05으로 有意한 差異는 있었으나 不滿足에서 CR=1.43로 有意한 差異가 없어 假說 2는 부분적으로 지지되었으며 職務態度와 職務滿足 및 不滿足은 滿足·不滿足 要因과 구별없이 職務滿足과는 正的으로 나타났으며 職務不滿足과는 負的으로 나타나 假說 3은 부정되었고 職務態度와 職務努力은 P<.05 有意한 結果를 얻어 假說 4는 肯定되었다. 따라서 本 硏究 結果에서 얻어진 結論은 다음과 같다. 1. 敎師들의 職務滿足 要因은 성취, 職務 그 自體, 責任感의 3個의 要因이며 不滿足의 要因은 俸給, 상사와의 대인관계, 監督技術, 學校政策 및 行政, 職務條件, 個人生活, 아랫사람과의 대인관계, 동료와의 대인관계, 지위, 9個의 要因으로 Herzberg의 理論과 一致 한다. 2. 職務水準別로 集團間(初等學校敎師와 中等學校敎師)의 差異에서 滿足만이 職務要因의 有意한 差異를 나타낸 것은 職務者의 職務價値에 따라 滿足의 根源도 差異가 있다고 볼 수 있다. 3. Herzberg의 理論에 의하면 滿足要因만이 職務態度와 正的인 相關關係를 가져야 하고 不滿足 要因만이 負的인 態度를 가져야 한다고 할 수 있겠는데 滿足, 不滿足의 要因別 區別없이 職務滿足은 職務態度와 正的인 相關關係를 갖고 不滿足은 負的인 관계로 Herzberg理論의 모순이 지적되는 結果이며 方法論的인 側面에서의 硏究가 要求된다. 4. 職務의 一般的인 態度와 職務努力 間에는 有意한 差異가 나왔으나 앞으로는 職務滿足 및 不滿足이 戰務遂行과 관련된 다각적인 硏究가 要求된다.
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일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
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