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김애라의 "Art Song for Flute, Soprano, Double Bass & Piano - 「Meditation」"의 분석연구

Title
김애라의 "Art Song for Flute, Soprano, Double Bass & Piano - 「Meditation」"의 분석연구
Authors
김애라
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 한국 현대 음악 연구의 일환으로 김애라의 "Art Song for Flute, Soprano, Double Bass and Piano-「Meditation」"의 음악적 특징을 고찰 할 것을 목적으로 한다. 19세기 후반, 조성음악은 반음계(Chromatic scale)의 확장과 빈번한 사용, 비화성음의 연속적 진행 등으로 점점 붕괴되어 갔다. 특히 후기 낭만파 작곡가인 바그너(Wihelm Richard Wagner, 1813-1887)는 온음계(Diatonic Scale)과 반음계(Chromatic Scale), 이명동음(Enharmonic)을 사용함으로써 무조성(Atonality)의 출현에 영향을 주었다. 무조성(Atonality)은 20세기 전반에 걸쳐서 스크리아빈(Alexander Scriabin, 1872-1915), 바르톡(Bela Bartok, 1881-1945), 스트라빈스키(Igor Stravinsky, 1882-1971) 등 여러 작곡자들의 작품에서 다양한 형식으로 표현되었다. 그런데 쇤베르크(Arnold Schoenberg, 1874-1951), 베르크(Alban Berg, 1885-1935), 베베른(Anton Webern, 1883-1945)는 어떤 규칙을 전혀 갖고 있지 않았던 무조음악(Atonal Music)을 일정한 규칙을 갖는 작곡기법인 12음기법(Twelve tone Music, Dodecaphony)을 창안하였다. 그래서 이 12음기법은 전통적인 무조음악으로 발전하였을 뿐 아니라 점묘주의(Pointillism), Insiemistica System, 우연성 음악(Chance Music), 전자 음악(Electronic Music), 컴퓨터 음악(Computer Music) 등의 다양한 양상의 음악으로 표현하기에 이르렀다. 특히 현대 작곡 기법 중 Insiemistica system으로 작곡된 한국 현대 음악을 분석한 논문은 매우 미비하다. 그러므로 본 논문은 Insiemistica system으로 작곡된 "Art Song for Flute, Soprano, Double Bass and Piano"를 분석하므로 Insiemistica system의 특징을 알아보고자 한다. 본인의 작품은 가곡이며 크게 Introduction, First Period, Second Period, Coda로 구성되어 있으며 각 part는 서로 통일성과 다양성을 가지고 긴밀한 연관성을 맺으며 작곡되었다. 이 곡은 20세기 음악의 특성인 무조성을 나타내기 위해 장3도, 단2도, 단3도로 구성된 Original 음렬과 그것의 변형들을 사용하였다. 그리고, 동기가 제시되어 확대, 발전해 나가는 과정에서 선율, 화성과 종지 등을 통하여 무조음악에 조성성을 부여하였으며 리듬과 박자를 통하여 다양한 표현을 시도한 현대적인 성악곡이다.;This thesis is focused on scrutinizing musical aspects of "Art Song for Flute, Soprano, Double Bass and Piano-「Meditation」" on the behalf of a research on Korea's contemporary music by Aera Kim. Late 19th century, the tonality began to collapse due to not only the expansion and frequent use of the chromatic scale but also the sequential progress of non-harmonic tone, Especially, a late romanticist composer Wagner employed the diatonic scale, chromatic scale and enharmonic, which gave a great impact on the birth of atonality. Atonality was expressed in various formats by a number of composers including Scriabin, Bartok, Stravinsky until the first half of the 20th century. However, composers like Schoenberg, Berg, Webern created the twelve tone music or dodecaphony that has specific rules from the atonal music that has no rules. Thus, the twelve tone music not only contributed significantly to the progress of the traditional atonal music but also became to be expressed variously in pointillism, Insiemistica system, the chance, electrical and computer music. Especially, among the contemporary composing techniques, there are only few thesis's that scrutinized and analyzed Korea's contemporary musical pieces adopted by the Insiemistica system. Therefore, before analyzing "Art Song for Flute, Sorprano, Double Bass and Piano" by the Insiemistica system, we need to know what the the Insiemistica system is about. My musical piece is a song(lied) and is composed of the introduction, first period, second period and coda. Each part has unity and diversity and also tight connectivity to each other. This music used the original series that is composed of Major3th, minor2nd, minor3th as well as its derivatives to express the atonality, one of the 20th century's major characteristics. And during extension and development after presenting a motive, this music is modern piece that it give tonality to atonal music through series, harmony and cadence and various expressions through rhythm and meter.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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