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가야금 산조 엇모리 연구

Title
가야금 산조 엇모리 연구
Authors
기숙희
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 가야금 산조에서 쓰이는 엇모리에 대해 고찰한 것이다. 엇모리를 수용한 대표적인 유파인 성금연류, 김병호류, 정남희제 황병기류를 중심으로 연구하였다. 유파별로 엇모리의 수용양상을 살펴보고 그 리듬과 선율을 분석하여 가야금산조 엇모리의 음악적 특징을 밝혀보았다. 1. 가야금 산조 엇모리의 수용양상 성금연류에서 엇모리는 산조의 맨 마지막인 휘모리의 무장단 뒤에 4장단이 나타나고 있다. 즉, 엇모리는 하나의 악장으로 취급되기 보다는 산조의 마무리 역할을 하는 휘모리 말미의 무장단 뒤에 나타나는 짧은 악구로 여겨진다. 엇모리 성립 시기는 1960~1974년경이다. 김병호류에서 엇모리는 독자적인 악장으로 중중모리와 자진모리사이에 위치하고 있고, 21장단으로 구성된 짧은 악장으로 나타나고 있다. 그리고 김병호 자신도 엇모리를 별로 중요하게 생각하지 않았으며 비중 없이 취급하였고, 또한 김병호 산조를 연주하는 이들 조차 이를 가변적인 악장으로 생각하고 있는 것으로 보아 그 비중과 역할이 적은 것을 알 수 있었다. 엇모리가 김병호류에 성립된 시기는 김병호류 가야금산조의 성립단계부터이다. 정남희제 황병기류에서 엇모리는 하나의 악장으로 구성되어 중중모리와 자진모리 사이에 위치하고 있는데 엇모리는 6장 72장단으로 구성되었으며, 가야금 산조 전체에서 엇모리 악장의 구성과 장단의 구성, 소요시간을 다른 악장과 비교해보면 중중모리 및 휘모리악장등 여러 악장과 대등한 구성을 하고 있어 산조전체에서 비중 있게 쓰이고 있다. 엇모리 성립 시기는 정남희가 월북한 이후 1960년대 초로 추정한다. 따라서 정남희제 황병기류의 엇모리는 성금연류나 김병호류 엇모리에 비해 비중 있게 수용하고 있음을 알 수 있다. 2. 가야금 산조 엇모리 분석결과 (1) 리듬 성금연류에서는 엇모리 4장단이 나타나는데 이는 모두 엇모리의 기본 장단형과 같은 리듬형으로 되어있다. 전체 4장단은 모두 a(3+2)=a(3+2)의 리듬인 엇모리의 기본 리듬형과 같은 리듬분할방식으로 되었다. 김병호류에서는 엇모리 21장단 중 엇모리의 기본 장단형과 같은 리듬형은 찾을 수 없었고 모두 엇모리의 변형리듬으로 이루어졌다. 그 중 b(2+3)+a(3+2)의 리듬 분할방식이 전체 21장단중 절반이상인 11장단으로 구성되어 주를 이룬다. 장단을 이루는 리듬형은 a리듬형 3종류, b리듬형 4종류, c리듬형 5종류, 총 12종류의 리듬형을 찾을 수 있었다. 특히 a리듬형은 12회 출현하며, b리듬형은 19회 출현, c리듬형은 9회 출현하여 b형 리듬형이 주가 된다. 정남희제 황병기류에서는 엇모리의 기본 장단형과 같은 리듬형으로 구성된 장단은 전체 72장단 중 42장단이며, 나머지 30장단에서 변형 리듬형이 구성되었다. 전체 72장단 중 절반이상인 42장단이 엇모리의 기본 리듬형과 같은 리듬분할방식으로 되었다. 또한 악장이 총 6장으로 구성되었는데 이 중 제 1,2,4,5장에서 엇모리의 기본 장단형과 같은 리듬형을 시작 리듬형으로 사용하고 있다. 장단을 이루는 리듬형은 a형 10종류, b형 8종류, c형 2종류로 총 20종류의 리듬형을 찾을 수 있었다. a형 리듬형은 104회 출현하며, b형 리듬형은 22회, c형 리듬형은 9회 출현하여 a형 리듬형이 주가 된다. 가야금 산조 엇모리의 리듬을 살펴본 결과 특징적인 것은 엇모리의 기본 리듬형 (3+2)+(3+2)과 다른 리듬분할방식인 1+2+2+3+2, 3+3+3+1, 1+2+2+3+2, 3+2+2+2+1 이 나타난다. 이는 엇모리의 기본리듬형이 2소박과 3소박의 혼합으로 이루어진 5박 단위의 리듬분할방식인 것과 달리 불규칙한 리듬형이다. 따라서 이는 D,E,F,G로 구분하였는데, 김병호류에서 D,E형 2종류가 2회 출현하며, 정남희제 황병기류에서 D,E,F,G형 4종류가 5회 출현하였다. 따라서 가야금산조에서 엇모리의 다양한 리듬의 운용이 나타나는 것을 알 수 있었다. (2) 선율 성금연류는 계면조로 되었고, 4장단이 기-승-전-결의 구성을 하고 있다. 김병호류는 계면조로 되었고, 단일장으로 그 선율은 기-승-전-결의 네 단락 구조로 볼 수 있었다. 정남희제 황병기류에서는 여러 조(길)의 구성으로 되어 다양한 길바꿈을 볼 수 있었고 총 6장으로 구성되었는데 그 선율을 살펴보면 각 장 마다 시작선율, 전개선율, 발전선율, 종지선율(기-승-전-결)의 구조가 드러나고 있다. 또한 각 장 뿐만이 아니라 각 장의 유기적 관계에서도 그 짜임새가 기-승-전-결의 4단락의 구조임을 알 수 있었다. 가야금 산조 엇모리의 선율구성을 살펴본 결과 특징적인 것은 선율의 종지형이 확연하게 드러나는데, 악곡 또는 악장의 모든 종지형은 g음반복(다) 선율이다. 이러한 종지형을 살펴보면 이는 상행(가)-하행(나)-g음반복(다)의 구조를 보인다. 즉, 가야금 산조 엇모리에서는 선율의 종지형이 확연하게 드러나고 있어서 이에따라 그 선율의 짜임새를 기-승-전-결로 구분하여 볼 수 있었다.;The purpose of this study is to analyze Kayagum Sanjo Otmori, For this purpose, themajor sects accommodating Otmori, namely, Sung Keumyeon Sect, Kim Byungho sect, Chong Namhui sect and Hwang Byungki sect were compared in terms of their rhythms and melodies to determine their musical characteristics. 1. Accommodation of Kayagum Sanjo Otmori In Sung Keumyeon sect, Otmori appears as 4 beats after the last part of Sanjoor Mujangdan of Huimori. That is, Otmori is a short clause concluding the Sanjo after Mujangdan of Huimori rather than a movement. This kind of Otmori was established between 1960 and 1974. In Kim Byungho sect, Otmori is a short movement consisting of 21 beats between Jungjungmori and Jajinmori. And Kim Byungho himself did not much value Otmori. Moreover, as those who perform his Sanjo regard Otmori as a various movement, Otmori is less important in his Sanjo. Anyway, Otmori was accommodated into Kim Byungho Sanjo at its initial stage. In Chong Namhui and Hwang Byungki sects, Otmori is composed into a movement between Jungjungmori and Jajinmori. In their sects, Otmori consists of 6 movements and 72 beats. Compared with other movements in terms of composition and performing time, Otmori has a composition similar to other movements such as Jungjungmori or Huimori, being used importantly across the entire Sanjo. In their sects, Otmori is estimated to be established in 1960's after Chong Namhui defected to North Korea. All in all, Chong Namhui and Hwang Byungki sects accommodate Otmorimore importantly than Sung Keumyeon or Kim Byungho sect. 2. Results of Kayagum Sanjo Otmori (1) The rhythm Sung Keumyeon sect shows 4 beats of Otmori, all of which have the same basic beats and rhythms. The entire 4 beats has the basic rhythm and its division of a (3+2)+ a (3+2). In Kim Byungho sect, Any rhythm similar to the basic beat form of Otmori cannot by found in all 21 beats of Otmori, and all of them have some varied rhythms. b (2+3) + a (3+2) rhythm division form accounts for the majority (11) of the 22 beats. The rhythms forming the beats are 3 "a: types, 4 "b" types and 5 "c" types, totalling 12 rhythm types. In particular, "a" type rhythm appear 12 times, "b" types 19 times, "c" type or the major type appears 9 times. In Chong Namhui and Hwang Byungki sects, the beats composed with the same rhythms as the basic Otmori beat are 42 ones out of 72, while the rest 30 beats are varied. Namely, the majority (42 beats) out of the entire 72 beats have the same rhythm division as the basic Otmori rhythm division. Moreover, Amongthe total 6 movements, first, second, fourth and fifth movements use the same rhythm type as the basic Otmori beat form at their starts. The rhythm types forming the beats are 10 "a" types, 8 "b" types and 2 "c" types, totalling 20. "a" type or the major rhythm appears 104 times, "b" types 22 times and "c" types appears 9 times. As a result of analyzing the Otmori rhythms of various Kayagum Sanjos, it was found that they use the rhythm division forms such as "1+2+2+3+2", "3+3+3+1", "1+2+2+3+2" and "3+2+2+2+1" different from the basic Otmori rhythm of (3+2)+(3+2). In other words, while the basic Otmori rhythm form uses a 5-beat unit consisting of 2 and 3 beats, the Kayagum Sanjos use irregular rhythm forms. Thus, the Kayagum Sanjo rhythms are divided into "D", "E", "F" and "G" forms, In Kim Byungho sect, "D" and "E" forms appear twice, while in Chong Namhui and Hwang Byungki sects, all 4 forms appear 5 times. All in all, it has been found that Kayagum Sanjos use diverse Otmori rhythms. (2) The Melody Sung Keumyeon sect shows Kyemyonjo, while its 4 beats consist of introduction/development/turn/conclusion. Kim Byungho sect also shows Kyemyonjo, while its single movement consists of introduction/development/turn/conclusion. In contrast, Chong Namhui and Hwang Byungki sects show some variations. Their Kayagum Sanjo consists of 6 movements, while each movement consists of introduction, development, turn and conclusion. Moreover, the movements are well organized to introduce, develop, turn and conclude. As a result of this analysis, it was found that the melodies are clearly terminated; the termination for all pieces or movements is 'g' repetition (Da) melody, which shows a structure of upward (Ga)-downward (Na)-'g" repetition (Da). Namely, since Kayagum Sanjo Otmori shows a melody termination clearly, each melody can be divided into introduction-development-turn-conclusion.
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