View : 632 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author강지현-
dc.creator강지현-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:18Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:18Z-
dc.date.issued2003-
dc.identifier.otherOAK-000000033801-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/200016-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000033801-
dc.description.abstractThis dissertation is research of No.3, Op.69 among five cello sonatas of Ludwig van Beethoven (1770-1817). This research has the purpose to make the audience pull deeper emotion by reappearing the composer's mind filled in the musical note through the analysis of the music structure and its development method as well as by understanding the general trend of Beethoven's days and the organization background of the music. Beethoven was a composer who not only opened the new chapter from the classicism to the romanticism, but also played an bridge role of the classic and the romantic. His work tendency can divide into the three periods based on style and era by Vincent d'Indy. The first period is imitative time that do not escape in the classical school's tradition that taking a serious view of form, and the second period is the time of embodiment that personality is detected because his music world is established firmly, and third period is the time of self-examination which his musical insight was established on foundation of romanticism. Cello Sonata No.3, Op.69 was composed in the second period that creative activity was the highest. It was consisted of 3 chapters while the previously composed cello sonata No.1, Op.5-1 and No.2, Op.5-2 wer 2 chapters. Tehn the chapter numbers were stabilized formally by using Sonata form for the 1st chapter and the 3rd chapter. Also, it not only became much freer and bold because voice range or technique of cello was expanded, but also it became closed conversation with a piano. It enabled to emerge from the idea which cello was the accessory of musical instrument that played the low part only in the concert. Herewith, it was showing well the possibility of cello as the representative work that tried to handle equally with a piano. ; Ludwig van Beethoven (1770~1827)은 고전주의에서 낭만주의로의 새로운 장을 열어 교량적 역할을 한 작곡가로 그의 작품경향은 Vincent d'Indy (1851~1931)에 의해 양식과 연대를 기초로 세시기로 나눌 수 있다. 제 1기는 형식을 중요시하던 고전파의 전통에서 벗어나지 못한 모방의 시기이고, 제 2기는 그의 음악세계가 견고하게 확립되어 개성이 드러나게 되는 구체화의 시기이며, 제 3기는 그의 음악적 안목이 낭만주의의 기초 위에 정립되었던 내성의 시기이다. Beethoven의 다섯 개의 Cello Sonata 중 No.3, Op.69는 창작활동이 가장 왕성했던 제 2기에 작곡된 것으로 먼저 쓰여진 Cello Sonata No.1, Op.5-1과 No.2, Op.5-2가 2악장이었던 것에 비해 3악장으로 구성되고 Sonata 형식이 제 1악장과 3악장에 사용됨으로 악장의 수나 형식적으로 안정되었다. 또한 Cello의 음역이나 기교가 확대되어 훨씬 자유롭고 대담해졌으며 Piano와의 대화도 긴밀해졌고 Cello를 단자 합주의 낮은 성부만을 연주하는 보조적인 악기라는 관념에서 탈피하여 Piano와 대등하게 다루려고 했던 대표적인 작품으로 Cello의 가능성을 잘 보여주고 있다. 본 논문은 Beethoven Cello Sonata No.3, Op.69에 관한 연구로 Beethoven 음악의 전반적인 특징과 작품의 배경을 이해하고 악곡의 구조와 전개 방식의 분석을 통해 악보에 담긴 작곡가의 정신을 재현하여 청중에게 더 깊은 감동을 끌어내게 하기 위함에 목적이 있다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 본론 A. Ludwig van Beethoven의 생애와 음악 = 3 B. Beethoven의 Cello Sonata = 7 C. Beethoven Cello Sonata No.3, Op.69의 분석 = 13 a. 작품배경 = 13 b. 작품분석 = 15 Ⅲ. 결론 = 34 참고문헌 = 35 Abstract = 37-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent836103 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.titleLudwig van Beethoven의 Cello Sonata No.3 Op.69에 대한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pageiv, 38 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2004. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE