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어머니의 對話 形態와 兒童의 役割 遂行能力間의 相關 硏究

Title
어머니의 對話 形態와 兒童의 役割 遂行能力間의 相關 硏究
Other Titles
(A) Study on the Relation between the Mother's Communication Pattern Perceived by Children and Child's Role Taking Ability
Authors
玄周.
Issue Date
1979
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
어머니대화형태아동역할수행능력
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本 硏究는 兒童의 役割遂行能力에 영향을 미치는 變因으로써 家庭에서의 言語的 璟境에 대한 兒童의 知覺을 구체적으로 分析함으로써 家庭에서의 바람직한 子女指導方案을 모색하는데 보탬이 되고자 試圖된 것이다. 이러한 目的을 達成하기 위하여 本 硏究에서 규명하고자 하는 問題는 다음과 같다. 1. 硏究問題 1) 兒童의 役割遂行能力에는 地域別·性別·學年別로 어떤 差異가 있는가. 2) 兒童에 의해 知覺된 어머니의 對話形態에는 地域別·性別·學年別로 어떠한 差異가 있는가? 3) 命令的 對話形態와 兒童의 役割遂行 能力間에는 어떤 關聯性이 있는가? 4) 位置指向的 對話形態와 兒童의 役割遂行 能力間에는 어떤 關聯性이 있는가? 5) 人間關係 指向的 對話形態와 兒童의 役割遂行 能力間에는 어떤 關聯性이 있는가? 6) 對話形態 檢査의 下位人間에는 어떤 關聯性이 있는가? 2. 硏究方法 위의 硏究問題들을 해결하기 위해 지역별·성별·학년별로 한 학급씩 모두 368명을 대상으로 선정하여 아동에 의해 知覺되어진 어머니의 대화형태 검사와 아동의 役割遂行能力의 測定을 위한 實驗을 하였다. 대화형태 검사에서는 아동들에게 어떤 問題 狀況에서 그들의 어머니가 그들의 행동을 통제하기 위해 사용할 것 같은 대화내용을 자유롭게 쓰도록 하였다. 測定의 기준은 Bernstein(1971)의 對話形態別 準據(命令的, 位置指向的, 人間關係指向的 대화형태)에 의해 했으며 각 준거별 점수는 總反應數에 대한 百分率을 계산하였다. 아동의 役割遂行能力 검사는 Flavell(1968)에 의해 고안된 實驗節次를 使用하여, 아동이 他人의 생각을 推論해 내는 思考의 複維性(Complexity)의 程度를 測定하여 수준별로 분류하였다. 3. 硏究結果 本 硏究에서 밝혀진 結果는 다음과 같다. 1) 兒童의 役割遂行能力은 국민학교 1학년과 중학교 1학년 모두 農村에 비해 都市의 兒童이 높다. (P<.001) 2) 國民學校 5學年과 中學校 1學年 間에는 役割遂行能力에 있어서 差異가 없다. 3) 命令的 대화점수에 있어서는 도시보다 농촌의 아동이 P<.001 수준에서 의의있게 높은 점수를 나타내고 있다. 4) 位置指向的 대화점수는 지역별·성별·학년별로 의의있는 차이가 나타나지 않았다. 5) 人間關係 指向的 대화점수는 농촌아동에 비해 도시의 아동이 의의 있게 높으며(P<.001), 그 중에서 「아동지향적 대화」점수와 「특권부여」점수는 국민학교 5학년이, 「부모지향적 대화」점수와 「회피」점수는 중학교 1학년이 각각 P<.01과 P<.001 수준에서 의의있게 높은 점수를 나타내고 있다. 6) 命令的 대화점수와 아동의 役割遂行能力 수준간에는 r=0.14(df=365, P<.01)의 상관이 있는 것으로 나타났다. 7) 人間關係 指向的 대화점수와 아동의 役割遂行能力 수준간에는 r=0.35(df=365, P<.001)의 상관이 있는 것으로 나타났다. 8) 位置 指向的 대화점수와 아동의 役割遂行能力 수준간에는 r=-0.23(df=365, P<.001)의 상관이 있는 것으로 나타났다. 9) 대화형태 검사의 하위변인간의 상관은, 명령적 대화 변인과 위치지향적 대화 변인과의 상관이 r=-.46(p<.001)이었으며 명령적 대차변인과 인간관계 지향적 변인과의 상관은 r=-.71(P<.001)로 否的 상관을 나타내고 있다. 위치지향적 대화변인과 인간관계지향적 대화변인과의 상관은 r=-.15(P<.01)로 否的 상관을 나타내고 있어 이를 종합해 보면 명령적 대화변인과 인간관계지향적 대화변인은 거의 반대되는 개념이며, 위치지향적 대화변인은 위의 두 변인의 중간쯤에 위치하는 개념으로 볼 수 있다.;The purpose of this study is to analyze the child's perception of verbal environment at home which is influential to child's role taking ability. With this purpose in mind, the following questions are investigated in the present study. Ⅰ. Research Problems 1) What are the differences in the child's role taking ability by area, sex, and grade? 2) What are the differences in the mother's communication pattern perceived by child by area, sex, and grade? 3) What are the correlations between the imperative communication pattern and the child's role taking ability? 4) What are the correlations between the position oriented communication pattern and the child's role taking ability? 5) What are the correlations between the person oriented communication pattern and the child's role taking ability? 6) What are the correlations among the subfactors of communication pattern test? Ⅱ. Method of the Study Children from rural and urban, of male and female, and of fifth and seventh grade in all, three hundred and sixty eight, were given tests as to mother's communication pattern perceived by children. They were also tested on their role taking ability. In the communication pattern test, children were asked to write freely the kind of communication which their mothers are likely to use in any problem situation in order to control their behavior. Evaluation is based on Bernstein's(1971) communication pattern criteria. In the test of child's role taking ability, experimental procedures devised by Flavell(1968) are used to measure the degree of the complexity of thinking by which the children are able to infer the views of others. Ⅲ. Results of Study Results of this study can be summarized as follows : 1) As to the child's role taking ability, significant differences were found by area (P<.001). Urban children were found to be higher than rural children in role taking ability in both the 5th grade and 7th grade student. 2) There was no by grade significant differences of the child's role taking ability between the 5th grade students and the 7th students. 3) As to the score of the imperative communication pattern, rural children were significantly higher than urban children on the level of P<.001. 4) As to the score of position oriented communication pattern, no significant differences were found by area, sex, and grade. 5) As to the score of person oriented communication pattern, urban children were significantly higher than rural children. (P<.001) 6) Correlation of r=0.14(df=365, P<.01) was found between imperative communication pattern score and the child's role taking ability. 7) Correlation of r=0.35(df=365, p<.001) was found between person oriented communication pattern and the child's role taking ability. 8) Correlation of r=-0.23(df=365, P<.001) was found between position oriented communication pattern and the child's role taking ability. 9) As to the correlation among the subfactors of the communication pattern test, negative correlation(r=-.46) was found between the imperative communication pattern and position oriented communication pattern. Imperative communication was negatively correlated(r=-.71) with person oriented communication pattern. There was negative correlation(r=-.15) between position oriented communication pattern and person-oriented communication pattern.
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