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Nicolas Schoffer彫刻의 造形的 特性 硏究

Title
Nicolas Schoffer彫刻의 造形的 特性 硏究
Other Titles
(A) Study on Formative Characters of Nicolas Schoffer's Sculptures
Authors
扈海蘭
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 조소과
Keywords
Nicolas Schoffer조형조각
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Nicolas Scho¨ffer who has optimistic opinion on the possibility that the development of science and technique could realize more reasonable society, has tried to harmonize his art with a social environment of mechanical civilization. He has expanded and constructed new formative consciousness as a modern kinetic artist, especially interested in movement of light and sound by using electronic machine. This study aims to analyze NicoLas Scheffert's sculptures and then define its formative characters. To define these characters expressed in his works, this study has following contents: . to consider constructivism and Kinetic Art and modern sculptures of 20th century, . to identify dynamic that Nicolas Scho¨ffer intended to have through his world of art to analyze his work characters by classifying them as the period of space construction and the period of optical dynamic and then define the characters of each period. This study takes references and the works as basic instrument, and collects 19 works of the period of the space construction and 23 of the period of optical dynamic with relative characters to each period, for the purpose of this study. And the data are processed with analyzing formative nature of the works and classifying the works created in 1949-1956 as the period of space construction and the works in 1957-1962 as that of optical dynamic. The former period focuses on the characters of structure, space and material and the latter on formative characters achieved from controlling function bf optical, dynamic and sound control and using science machine by electronic brains. The results of this analysis are as folLows: 1. Horizontal and vertical structure divided by various proportions is a firm structure which emphasizes space, as well as a fundamental one, while added titles and reflected side of tetragons are geometric shape which offer the space with various changes. 2. Phase light reflection by using the nature of materials such as plastic, steel, aluminiume, glass gives the space variation, and comparison with shading effects has special effects which can make the structures of external and inner space leav, and extends dynamic effects if it makes revolving movement. 3. The beams are projected into a revolving sculpture with multi-dimensional speeds by control system which projects beams dynamically, which creates fantastic color structure with optical dynamic evolvement, and the revolving structure with multi-dimensional variation and color beams reveal dnamic integration expanding space and form. 4. By electronic control system removinB or integrating sound effects and structure as the performer wants, the color beams which make multi-dimensional movement by sound, are revealed as a visual image, and create image-building of dynamic colors which unify with color and forms, turn over, transform, reflect and vibrate, as a color structure distorted into the reflected side variously. 5. The ways of integrating sound and moving factors of electronic brains change the movement of sculpture itself with sensitive reaction which can integrate external influences such as limate, temperature, light and soon, and showed as a thing making revolving movement in two directions. The works opened for city environment emanate light and color so as to expand the space of Light, and sound becomes a means for them to chanse successively by a loudspeaker and extend into a larse area.;Nicolas Scho¨ffer는 과학기술의 발달이 보다 이성적인 사회를 실현시킬 수 있다는 가능성에 대해 樂觀的으로 그의 예술을 기계문명의 사회적 환경에 조화시키려고 노력하였다. 특별히 電子 機械를 이용한 빛과 음향과 운동성에 관심을 갖고 있는 현대 Kinetic 작가로서 새로운 조형의식을 확대 구축하고 있다. 본 연구의 목적은 Nicolas Scho¨ffer조각을 분석하여 조형적 특성을 규명하는데 있다. 본 연구의 내용은 Nicolas Scho¨ffer조각에 표현된 특성을 규명하기 위하여 20세기 현대조각과 구성주의, Kinetic Art를 고찰하고 Nicolas Scho¨ffer가 의도한 역동성을 그의 예술세계를 통해 확인하였으며 작품특성을 空間 構造期와 光 力動期로 구분하여 분석하고 그 특성을 규명하였다. 본 연구의 방법은 문헌과 작품을 기본도구로 하였다. 작품표집은 Nicolas Scho¨ffer작품의 조형적특성을 규명하기 위하여 空間 構造期의 작품19점과 광 역동기의 작품23점을 그 특성이 시기별로 적절히 표현된 것으로 목적표출하였다. 자료처리는 작품의 조형성을 분석하여 1949-1956년 작품을 空間 構造期로, 1957-1962년 작품을 光 力動期로 분류하여 공간 구조기에서는 構造, 空間, 材料의 특성을, 광역동기에서는 광, 운동, 음향 등의 요소에 의한 광학적 ,역학적, 음향조절에 의한 制御披能과 電子頭腦를 이용한 과학기기의 활용에서 오는 조형적 특성을 관점으로 하여 분석하였다. 조형적 특성을 추출한 결과는 다음과 같다. 1. 다양한 비율로 분할된 水平·垂直의 구조는 공간을 강조하는 견고한 구조이고 기본적인 형태이며 부과된 원과 사각의 반사면들은 공간에 다양한 변화를 주는 기하추상 형태이다. 2. Plastic, Steel, Aluminium, 유리 등 재료의 특성을 이용한 단계적 빛 반사는 공간에 변화를 주고 陰影效果의 대비는 외부공간과 내부공간의 구조를 명확하게 하는 공간효과가 있으며 회전운동을 할 경우 동적인 효과를 넓혀준다. 3. 역동적으로 광선을 投射하는 광 역학적 투사기 System과 계속적으로 변화하는 운동을 통제하는 제어장치에 의하여 多次元的 속도로 회전운동을 하는 조각에 광선이 透過되어 광 역동적인 전개와 함께 환상적인 색채구조물로 창출되며 다차원적으로 회전운동하는 구조와 색광은 공간과 형태를 확산시키는 역동적 통합성을 나타냈었다. 4. 음향효과와 구조를 원하는 데로 제거 통합하는 전자제어 기능에 의해 음향에 의한 다차원적 운동을 하는 색광은 투영면에 다양하게 歪曲된 색채구조물로서 시간흐름의 시각적 영상으로 나타나 색채와 형상의 結合, 反轉, 屈折, 振動하는 역동적 색채의 映像化를 낳았다. 5. 전자두뇌의 음악을 통합하는 수단과 움직이는 요소는 조각자체운동성을 변화하게 하여 두가지 방향성을 갖고 다각적으로 변화하는 회전운동을 하는 것으로 나타나며 도시환경에 개방되어진 작품을 빛과 색채, 음향을 방출하여 자연에 빛공간을 확산시키며 광범위한 지역으로 증대시키는 수단이 되게 하였다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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