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幼稚園 兒童의 創造性 開發을 위한 實驗的 一硏究

Title
幼稚園 兒童의 創造性 開發을 위한 實驗的 一硏究
Other Titles
(An) experimental study for fostering fluency and originality of the children in the kindergarten age
Authors
章輝淑.
Issue Date
1980
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
유치원아동창조성유창성독창성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Ⅰ. 硏究의 目的 본 연구는 創造性 요인중 流暢性과 獨創性이 훈련에 의해 길러질 수 있는가라는 문제에 대해 유치원 년령의 아동을 대상으로 하여 연구 하였다. 지금까지의 선행연구에서는 주로 대학생, 성인의 創造性을 개발 하려는 것이었으며, 연구대상의 가장 낮은 년령은 국민학교 아동이었다. 이 연구에서 얻어지는 결과로 선행연구의 결과를 확인해 보며 또한 국민학교 이하의 어린 아동들의 創造性 개발도 가능한지를 검증해 보고자 했다. Ⅱ. 硏究의 가설 <가설 1 > : 유치원 년령의 아동의 流暢性과 獨創性은 적절하게 연구개발된 프로그램(가칭 : P형 프로그램)에 의해 개발될 수 있다. <가설 2 > : 流暢性은 獨創性개발의 선행변인이다. <가설 3 > : 지능점수와 流暢性, 지능점수와 獨創性의 상관은 낮다. Ⅲ. 硏究의 方法 위의 가설을 검증하기 위하여, 유치원 아동 50명을 대상으로, 실험집단과 통제집단으로 나누어서 10주간에 걸쳐 실험을 하였다. 아동의 지능점수 나이 그리고 부모의 학력과 직업을 통제하여, 실험집단과 통제집단이 동질적인 집단이 되게 하였다. 실험집단에게만 연구자가 제작한 P형 프로그램을 유치원 학습과정에 포함시켜 수업하였고, 통제집단에게는 본래의 유치원 학습과정만을 가르쳤다. 실험처치를 가하기 전에 두 집단의 流暢性과 獨創性을 測定하였고, 실험처치가 끝난 10주 후에 다시 두 집단의 流暢性과 獨創性을 測定하여, 두 집단의 差의 의의도를 t검증 하였다. 이 연구에 사용된 P형 프로그램은 創造性검사 중에서 流暢性과 獨創性개발에 적당하다고 생각되는, 그림을 사용한 검사를 활용하였고, 또한 유치원 학습자료 중에서 流暢性과 獨創性개발에 적절하다고 생각되는 그림들을 발췌하여 연구자가 제작하였다. Ⅳ. 硏究의 結果 <가설 1>의 경우, 事前檢査에서 流暢性 점수와 獨創性 점수에서 의미있는 차이가 없던 실험집단과 통제집단이 事後檢査의 流暢性과 獨創性 점수에서 유의미한 차이를 보임으로써 긍정되었다. <가설 2>의 경우, 流暢性과 獨創性의 상관은 事前檢査 (Φ=.54) 와 事後檢査(Φ=.87)에서 모두 의미있게 높았다. 또한 流暢性 上집단과 下집단의 獨創性의 평균치와 獨創性 上집단과 下집단의 流暢性의 평균치의 差는 모두 의의가 있었다. 결과적으로 流暢性과 獨創性은 서 로 상호영향을 주는 요인들이어서, 선행변인·후속변인의 관계는 성립되지 않아 <가설 2>는 부정되었다. <가설 3>의 경우, 지능점수와 流暢性, 지능점수와 獨創性의 상관은 事前檢査 (지능정수와 유창성 : Φ=.31, 지능점수와 독창성 Φ=.07)와 事後檢査 (지능점수와 유창성 : Φ=.35, 지능점수와 독창성 Φ=.39)에서 높지 않은 것으로 나타났으므로 긍정되었다. 그러나 流暢性 요인과 지능점수는 실험의 前이나 後에도 항상적인 관계를 유지하나, 獨創性 요인에 있어서는 지능정수가 높은 사람이 지능점수가 낮은 사람보다 훈련의 효과를 더 받을 수 있는 것으로 나타났다. 이상의 가설을 검증한 결과, 유치원 년령의 아동에 있어서, 流暢性과 獨創性은 훈련에 의해 개발이 가능하다는 것이 밝혀졌다.;The purpose of this study is to verify whether the fluency and originality among the factors of creativity of children in kindergarten age are able to be fostered by the training or not. The studies on the fostering creativity have mainly executed with college students or adults. As the youngest subjects in the previous studies were elementary school children, this study is attempted for the first time to foster the creativity of the children in the kindergarten age. Three hyootheses were postulated as follows : 1. Fluency and originality among the factors of creativity of the children in the kindergarten age will be able to be fostered by the program made properly(in this study, the researcher made 'P Type Program' tentatively named). 2. The fluency will be the condition precedent for fostering the originality. 3. There will be low positive relationship between the IQ and fluency, and the IQ and the originality. Subjects were 50 kindergarten children of the middle class area in Seoul and were divided by the experimental group and the control group. The two groups were homogeneous by controlling the IQ and the age of the subjects, and the occupation and the academic background of the parents. While the experimental group studied the 'P Type Program'(a tentative name) made by researcher with the existing curriculum for ten weeks, the control group studied only the existing curriculum. Before the experimental treatment was given, the pre-test for the fluency and originality was carried out for the two groups. And also after ten weeks, the post-test for the two factors was carried out. The statistical analysis was to t-test the mean difference between the experimental group and control group within each of the pre-test and post-test. And also φ correlation coefficient was used for hypothesis two and three. The researcher had made the 'P Type Program'(a tentative name) with the base of the Creativity Test using picture and the existing study materials being made picture up for the kindergartener. The results of this study as follows : 1. The fluency and the originality of the children in the kindergarten age can be fostered by the training. The 'P Type Program' made by researcher was effective for developing the fluency and originality of the kindergarten children. 2. The fluency was not able to the condition precedent for fostering the originality. Because the two factors was in the reciprocal condition, no causality for fostering two factors could be found. 3. Although the individual's IQ was positively related with the fluency and originality, the correlation coefficient was low. It means that hypothesis Ⅰ and Ⅲ were accepted and hypothesis Ⅱ was rejected.
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