View : 38 Download: 0

栗谷의 擊蒙要訣에 나타난 敎育思想

Title
栗谷의 擊蒙要訣에 나타난 敎育思想
Other Titles
(A) STUDY ON THE EDUCATIONAL THOUGHT OF YUL KOK, STATED IN KYUK MONG YO GYEOL
Authors
吳丁出.
Issue Date
1977
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
율곡격몽요결교육사상
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
本 硏究에서는 栗谷이 學生들에게 道學, 즉 學問一般의 入門을 지시한 擊蒙要訣을 중심으로 그의 敎育思想을 살펴 보려고 하였다. 그 이유는 擊蒙要訣은 朝鮮時代의 初學者뿐만 아니라 士林一般이 읽어야 할 冊으로서 一般에게 널리 퍼졌던 古典이기 때문이다. 여기서는 立志·革舊習·讀書·事親·接人등을 分析하여 그의 敎育思想을 硏究하고 아울러 現代敎育學的 意義를 찾아 보려는데 그 目的을 두었다. 그리고 硏究方法은 第一次 資料인 栗谷全集과 이에 準하는 資料에 의하여 文獻分析的 硏究에 치중하였다. 栗谷은 學者요, 實踐家로서 위로는 性理學時代에 儒學의 門을 絶頂에 끌어 올렸고 아래로는 實學의 門을 열어 놓았는 바, 요즈음 朝鮮時代의 儒敎文化가 東方學術文化圈에서 새삼 國際的稱頌을 받고 있는 것도 그이와 같은 卓越한 儒學者를 가졌기 때문이다. 그는 江陵 外家에서 태어나 어린 時節을 母親에게서 受學하고 16歲에 母喪을 當하여 一年間 佛門에서 修道하고 다시 내려와 儒敎學으로만 一生을 마쳤다. 29歲에 登科하여 49歲에 세상을 마칠 때까지 道學政治의 自已經綸을 펴기에 힘썼고 이 擊蒙要訣은 42歲時 病로 海州 石潭으로 돌아갔을 때 지은 것이다. 그는 性理學에 있어 氣發理乘說을 주장하여 理通氣局의 獨創的인 學說을 내세웠다. 또 그의 敎育思想을 보면 사람은 누구나 克己와 修養으로 聖人이 될 수 있으므로 聖人이 되는 것을 敎育의 目的으로 삼았다. 聖人이 되는 길은 日用生活에서 시작하여 道理를 行함이요. 더욱 道를 알기 위하여는 聖人의 經을 熱讀함으로써 自己의 本性을 되찾는 性善說에 根據를 두고있다. 道를 行하여 自己의 修養을 完成하는 方法으로서는 實踐主義를 강조하여 自己의 잘못된 習慣을 革新하여 毫末이라도 餘脈을 남겨서는 안 되며 父母에게는 絶對의 孝를 行하고 家族에게는 禮法으로 다스릴 것을 가르치고, 社會人에게는 禮義와 義理에 벗어나지 않도록 대하며, 官府에 나가서는 大義를 위하여 自己의 經綸을 펼 것이오 富貴를 탐내서는 안 된다고 하였다. 栗谷의 思想은 終局的으로, 克己와 居敬으로 讀書 窮理에 의한 自己完成과 事親과 妻子를 다스리는 齋家와, 社會에서의 對人關係에서 秩序를 安定시킴은 王道政治의 理想을 實現함에 있었다. 그가 强調한 點을 보면; 첫째, 學을 하는 사람은 누구나 立志로 出發할 것을 力說하고 最高目標에 確固한 意志로써 밀고 나가는 持續過程을 重視하였다. 둘째, 立志한 目標를 向하려면 自己의 잘못된 習性을 勇斷을 가지고 改善할 것을 力說하고 反省함으로 改悛하도록 하였다. 셋째, 實踐主義를 强調한 點이다. 聖人이 됨도 自已의 實踐如何에 달려 있으니 남에게 期待해서는 안 되며 反省에 의하여 實踐과 矯正을 하고 規範의 當然性을 理解하면 곧 實踐하도록 가르쳤다. 넷째, 目標에 到達하는 方法은 공부를 通하여 窮理하고 그것을 實踐으로 옮기게 하는 方法이다. 그래서 入道를 하려면 明善을 해야하며 明善하는 길은 讀書窮理가 理想的이라 하였다. 그러니 栗谷의 敎育은 全人敎育으로써 目標 課程 方法이 包括된 것이다. 立志에 依한 努力과 居敬으로써 人格完成과 忠孝의 敎育과 接人의 敎訓은 現敎育에서 取해야 할 點이다.;The present thesis aims to study YUL KOK's educational thoughts as mentioned in the KYMK MONG YO GEOL. The book has been read widely as a classical work for beginners and also for scholars. The main purpose of this thesis is to study YUL KOK's educational thought and to define the relevance of his thought in mordern education by analyzing such important points of the book as setting up the life time goal, abandomento of old custom, filial piety and hospitalities. The study was carried out by means of review and analysis of the original source, YUL KOK's COMPLETE WORK, and related literatures. He think that an average man can become a sage by selfcontrol and mental training, and the ultimate purpose of education is to become a sage. He says that the road to the sage-hood lies in practicing Tao in one's daily life. Viewing human nature in accordance with the ethical doctrine that man's inborn nature is good, he puts a specific stress on the study of the classics to regain the retie nature and thereby attain the Tao. He presents the following as a method of mental cultiva-tions and practice of Tao : the abandonment of outdated custom, filial piety, family ethics, hospitality and ethics for civie service which emphasize the frugality and devotion to public cause. He also mentions self-cultivation through mental training, piety, reading and study; family lthics with filial piety; and establishment of right social relation-ship. His ideal consists in the realization of the rule of right. He emphasizes the following in education : 1) For stady, first one must set up the life time goal and then put every effort to achive that goal. 2) To devote one self to achive the goal, one should throw away out dated custom and exert incessant effort for self -imporvement. 3) YUL KOK emphasizes that we should act in accordance with Tao since to become a sage depends on the practice of Tao. He enunciates that we must reconsider our behavior in reference to the fixed career aim and live in accordance with Tao. 4) As a method of achiving the aim he puts stresses on the search of Tao and the practice of it. As an ideal method of searching for Tao, he suggests reading and clear thingking based on the goal of life. According to YUL KOK's educational thought, every day living in Tao and the searching of the Tao are the aim and the method of education. Thus his thought is that of education emphasizing life : therefore he laid a stress on the ionportance of the seting up the goal in life as a base of spritual cultivation and search of Tao. In his educational thought are included the goal, method and process of education. In this sense his idea of education gives a new light on present-day education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE