View : 436 Download: 0

新羅와 伽倻土偶의 形態 및 表現樣式의 硏究

Title
新羅와 伽倻土偶의 形態 및 表現樣式의 硏究
Other Titles
(THE) STUDY OF THE FORM OF SHILLA, KAYA CLAY-FIGURINE AND A EXPRESSION
Authors
李惠京
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 도예과
Keywords
신라가야토우표현양식
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
A Clay-figurine making originated in the Neolithic age, but on reaching the Shilla period, large quantities of manufacture formed a distinct culture. And the Clay-figurines were manufactured in various forms as objects of incantation, as objects of worship, and substitutional character due to abolition of a burial of the living with the dead. In view of consideration that I have investigated and classified the Clay-figurine into its functional character and a way of expression, except for most human figurines and some of horses and ducks, animal-figurines were, by laying more emphasis upon overall shape than detailed expression, considered to have disposed with simplicity and tchnique, and animal Clay-figurines such as horses, ducks, tortoises and object-shapes were exquisite and decorative. I could peep into the Shilla people's modus vivendi and formative sense in view, and they were not only artless, simple Clay-figurines, but flamboyant cultural pattern, decorations, and these were not based on mannerism in expression but given careful, various thoughts in technique.;土偶는 신석기 시대부터 만들어지기 시작했으나 新羅와 伽倻時代에 이르러 多量으로 製作되어 지면서부터 뚜렷한 文化的 性格을 형성하게 되었다. 또 土偶는 呪術의 目的으로서, 神體로, 殉葬制의 廢止에 의한 代用品의 性格등 여러가지 目的으로 製作되었다. 土偶를 形態上의 特徵과 表現樣式으로 나누어 考察한 바 人物形 土偶의 大部分과 馬, 鴨의 일부를 除外한 動物形 土偶는 세부의 묘사보다는 전체의 形態에 더 置重하여 단순하고 簡略한 技法으로 處理된 것으로 보이며 馬. 鴨, 神龜形등 動物形 土偶와 物體形 土偶는 정교하고 장식적이었다. 대체로 土偶는 소박하고 단순한 것도 있는 반면 화려한 文樣이나 장식도 있어 어떤 한가지 形態에 치중하지 않고 여려 方面에 골고루 신경을 쓴 것 같아 당 시대인들의 生活相과 造形감각을 엿볼 수 있었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE