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dc.contributor.author이은경-
dc.creator이은경-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:10Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:10Z-
dc.date.issued1985-
dc.identifier.otherOAK-000000031795-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/199931-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000031795-
dc.description.abstract소비자 정보는 현명한 선택의 기본 요소로서, 현대 사회에서는 점차 그 중요성이 강조되고 있다. 따라서, 미래의 소비자인 청소년들은 정보를 수집, 판단, 활용하는 능력과 기술을 습득할 필요가 있다. 이에 본 연구는 청소년들의 정보 인식도와 의복 구매 시의 정보탐색 활동의 특성 및 활용에 관해 살펴봄으로써 소비자 정보 교육의 방향 설정을 위한 기초 자료 제공에 목적이 있다. 이를 위해 문헌 자료를 이론적 바탕으로 설문조사를 실시했고, 빈도, 백분율을 사용해 각 사항별 분포를 살폈다. 선행 변수 집단에 따른 정보 인식도, 탐색 활동상의 차이는 x^(2)-test를 통해 검증했고, 탐색 양과 정보 활용도상의 차이는 T-test와 F-test를 통해 검증했다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 청소년들의 정보 인식도는 평균보다 낮게 나타났고, 구매 교육경험이 않은 집단에서 더 높게 나타났다. 2. 청소년들은 주로 상업적 정보원에 의존하며, 외형적인 정보에 치중하는 경향이 있다. 또한 적극적인 정보 탐색 활동은 수행하지 않는 것으로 나타났다. 여학생, 어머니 학력이 높은 집단, 구매 교육 경험이 많은 집단에서 우연적 탐색(Casual Search)와 집중적탐색(Serious Search)의 양이 모두 높게 나타났다. 정보 인식도가 높은 집단, 구매 교육 경험이 많은 집단, 어머니 학력이 높은 집단에서 상품 특성과 손질 방법에 관한 정보를 좀 더 수집하는 것으로 나타났다. 3. 청소년들의 정보 활용도는 중간 수준으로 나타났다. 비교 구매와 확인 구매에 비하여 정보 이용 및 구매에 관한 자기 평가 점수는 상대적으로 낮게 나타났다. 여학생, 구매 교육 경험이 많은 집단, 인식도가 높은 집단, 비상업적 정보원 이용 집단, 탐색양이 많은 집단에서 정보 활용 점수가 높게 나타났다. 4. 정보 인식도가 높은 집단에서 상품 특성과 손질 방법에 관한 정보 수집 정도가 더 높고, 전체 탐색양도 많으며, 정보 활용도 점수도 높게 나타났다. 즉, 정보 인식도와 탐색 활동과 활용도 간에는 유의한 상관 관계가 나타났다. 이상의 결과를 종합해 볼 때, 다음과 같은 소비자 정보 교육의 기본 방향을 제시할 수 있다. 1. 이론적 측면에서는 정보의 개념과 구체적 내용(개인의 욕구, 자원, 상품 대안과 각 대안의 장, 단점, 상인과 상점 대안과 특성, 가격조건, 관리 사항)에 관한 인식을 도모하며, 정보 사용에 의해 얻을 수 있는 이익 및 생활의 질적 향상과의 관계를 인식시킨다. 그리고 다양한 정보원의 특성, 제공 가능한 정보, 이용시 유의점에 관해 교육하며 다양한 시장의 특성과 이용 방법은 현장 학습을 통해 교육한다. 이를 기초로 정보 비용의 개념과 적은 비용으로 좋은 질의 정보를 얻을 수 있는 방법을 제시한다. 특히 경제적 개념과 생활 향상을 위한 자원의 합리적 배분과 관리에 관한 내용을 강화시킨다. 2. 행동적 측면에서는 자신의 문제와 관련되고 객관적인 정보를 충분히 수집하도록 지도하며, 특히 평소에도 정보를 수집, 평가, 조직하는 태도를 갖도록 지도한다. 또한 수집된 정보의 활용은 경험 학습을 통해 지도하며, 남학생 사회경제적 지위가 낮은 집단, 어머니 교육 수준이 낮은 집단에 대한 이 교육과 행동지도를 보다 강화한다.;The consumer Information is the basic element of a wise selection, and becomes more serious in modern society. The adolescents are future consumers, and they must obstain the ability and techniques of collecting and using information in relative to effective purchase. Therefore, the object of this research is to furnish basic data for consumer informational education by means of examining the degree of information recognition, patterns of information search activities, and utilization of such. As for the method of research, questionaire is given to based on theoretical references, and the frequencies, percentage, X^(2)-test, T-test, F-test are used in analysis of the data. The result of this study is as follows: 1. The recognition of information by the adolescent consumers showed a little lower than the average. Recognition of information was shown highly among groups with more educational experiences. 2. The adolescent consumers mainly rely upon commercial sources and are likely to tend to the external information, style. And shown that they do not perform an aggressive information search activities. Schoolgirls, the group with highly educated mothers and more purchase educational experiences shown highly casual and serious search in all. The groups of highly recognizing information and with more educational experiences, highly educated mothers were likely to collect information regarding to good's properties and how to treat them. 3. The utilization of information by adolescent consumers showed at the average. They shown relatively well for comparative and conformatory purchase, however, they were tend to evaluate themselves for use of information less than the average. The schoolgirls, the groups with more educational experiences and more information search have shown higher extent of utilization of information. 4. The groups with highly recognizing information has shown higher extent for good's properties and its treatment, and higher extent in information search activities, and higher extent for utilization of information as well. That is, there is a meaningfull correlationship among recognition, search activities, and uilization of information. Based upon the results of above, a basic derive for consumer informational education can be provided as follows: 1. In the side of theoretical education, the concepts and contents of information, the profits from using information, and their relation with the quality of life should be recognized. And to introduce the merits/demerits, the contents of providing, and matters to be attended for using of each information sources. The properties and the way of use of each market place are educated through a field study. On such bases, the concepts of information costs, and methods of getting superior informations with lower costs can be provided. Especially to strengthen the economic perception and education of rational resource management. 2. In the side of behavioral discipline, to lead to collect relative to one's own problem and objective information sufficiently. The attitude of getting, evaluating, and organizing information at ordinary times are especially emphasized. And the guidance of utilization of information can be more effective by means of direct experiences. Especially, to strengthen theoretical education and behavioral training for schoolboys, lower socioeconomic status groups and with lower educated mothers.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 문제의 제기 = 1 B. 연구 문제 = 3 C . 용어의 정의 = 4 D. 연구의 제한점 = 5 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 소비생활과 정보 = 6 B. 정보 탐색 활동과 정보의 활용 = 14 Ⅲ. 연구방법 = 26 A. 조사 도구 = 26 B. 조사 대상 = 28 C. 자료 분석 = 29 Ⅳ. 결과 및 해 석 = 30 A. 조사 대상자의 일반적 성격 = 30 B. 정보인식도 = 30 C. 정보 탐색 활동 = 33 D. 정보 활용도 = 44 참고문헌 = 55 부록 = 60 ABSTRACT = 72-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2254915 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject청소년 소비자-
dc.subject정보탐색활동-
dc.subject정보활용-
dc.subject소비자 행동-
dc.title청소년 소비자의 정보탐색활동에 관한 일 고찰-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle소비자교육적 측면을 중심으로-
dc.title.translated(A) STUDY OF ADOLESCENT CONSUMERS' INFORMATION SEARCH ACTIVITIES-
dc.format.page75 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 가정관리학과-
dc.date.awarded1986. 2-
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