View : 722 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author박형미-
dc.creator박형미-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:09Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:09Z-
dc.date.issued1993-
dc.identifier.otherOAK-000000031855-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/199919-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000031855-
dc.description.abstract20세기 현대미술에 있어서 전통적인 예술의 형태를 거부하고 시지각적인 움직임을 추구하는 미술은 그 표현 목적에 따라 현대 산업사회의 과학적 Technology를 수용하는 현상을 보인다. 시지각적 움직임은 Cine´tisme 조각에서 궁극적인 실현을 하게되며, 새로운 물질-비물질 재료, 소재의 탐구와 과학기술을 도입함으로 적극적인 움직임의 형태를 보여주게 된다. Cine´tisme 조각가들의 이러한 추구는 새로운 미술 개념의 양상을 가져오며 현재의 많은 예술가들에게 영향을 미치고 있다. 우리나라 예술계에서는 비물질적인 재료나 테크놀러지 미술이 아직까지 생소하게 받아들여지고 있는 점을 감안한다면 Cine´tisme조각 작품의 특성과 새로운 재료의 탐구에 대해 살펴볼 필요가 있는 것이다. 본 연구의 목적은 Cine´tisme조각 작품의 특성에서 나타나는 Technology와 새로운 재료의 탐구를 이론적으로 정립하는데 있다. 본 연구의 내용은 Cine´tisme조각에 나타난 Technology와 새로운 재료의 탐구를 이론적으로 정립하기 위하여 Cine´tisme의 근원과 개념, Cine´tisme조각의 전개와 특성을 이론적 배경으로 고찰하였다. 그리고 Ⅲ장에서는 작품의 움직임의 요소가 테크놀러지와 결합되어지는 현상을 살펴보고 과학기술의 결합이 재료의 특성과 상관관계가 있음을 밝혔다. Ⅳ장에서는 과학기술과 새로운 재료의 탐구가 새로운 미술개념과 조형예술의 가능성을 시사하고 있음을 규명하였다. 본 연구의 방법은 문헌, 카타로그, 연구 논문, 미술잡지 등의 선행 연구와 작품을 기본 도구로 하였다. 작품 표집은 Cine´tisme작품의 특성을 규명하기 위하여 적합한 작품들과 다양하게 보여지는 재료와 테크놀러지의 결합이 두드러지는 작품들 약 86점들을 목적 표출하였다. 자료처리는 다음의 3가지 특성으로 구분하여 처리하였다. 움직임의 요소로 탐구되어지는 특성, Technology와 결합되어지는 특성 그리고 재료들을 사용하는 특성으로 구분하였으며, 조각 작품들을 중심으로 형식적인 측면에서 분석하였다. 본 연구가 테크놀러지와 새로운 재료의 탐구를 중심으로 하였기 때문에 내용적인 측면보다는 형식적인 측면에 치중하였다. 그러나 형식적인 것은 내용적인 면도 수반하므로 이러한 성향이 강한 작품에 따라서는 이를 고려하여 분석하였다. Cine´tisme 조각 작품에서 나타나는 Technology와 새로운 재료의 탐구를 이론적으로 정립하기 위해 연구 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, Cine´tisme은 평면적, 공간적의 <환영적, 잠재적 움직임>과 <실제의 움직임> 요소를 폭넓게 수용하며, 이러한 움직임의 요소들은 시각적 이미지를 표현한다. 시각적 이미지로는 무아레 현상이나 색채, 빛, 다양한 기계들의 움직임에서 창출된다. 둘째, Cine´tisme 조각은 움직임을 표현하는 수단으로 테크놀러지를 도입하는데, 과학기술의 접목은 움직임의 표현을 적극적으로 창출해 내려는데 있다. 기계문명에 대한 작가들의 태도는 긍정적 또는 냉소적, 비판적인 다양한 입장을 취하고 있지만 관객의 시지각적 감각반응을 요구하는 특성을 띠고 있다. 세째, 빛, 물, 공기, 자석, 전기, 소리, 합성물질 등의 다양한 새로운 재료의 탐구는 공간적인 확장 형태의 결과를 가져오게 된다. 특히 비물질적인 재료는 조각을 3차원에서 4차원으로 향하게 하며, 비어있는 공간 속으로 관객이 들어감에 따라 변형되어지며 관객은 자신의 위치와의 관련성으로 확장적인 공간 형태를 느끼게 되는 것이다. 네째, Cine´tisme조각가들이 추구하는 새로운 재료의 탐구는 과학기술과 결부되어 폭넓은 미래의 미술의 가능성을 시사한다. 컴퓨터 아트, 비디오 아트, 레이져아트, 홀로그라픽 등의 고도의 과학기술을 요구하는 미술의 형태에 영향을 끼치게 된다. 다섯째, 테크놀러지와 새로운 재료의 탐구는 현대 산업사회와 예술의 공존성을 보여주며, 미술 개념의 확장되어진 사회성을 표명하고 있다. 이는 관객을 작품속으로 끌여들어 일체화 시키면서 관객들에게 사색적인 지각을 하게 하는데서 비롯된다. 이러한 관객의 참여는 예술과 사회적인 통념의 변화를 가져오게 되며, 새로운 조형예술의 방향으로 되어진다. 종합적으로 고찰해 보건데, 시각적 움직임을 추구하는 Cine´tisme조각은 현대산업사회에서 오는 기계문명과 테크놀러지를 새로운 재료와 접목시켜 작품의 표현 수단으로 삼으며, 고도의 과학기술과 물질-비물질의 재료들은 관객을 작품공간으로 끌여들여 시지각적 예술개념을 표명하여 새로운 조형 형태와 확장된 미술의 형태를 갖게한다. 그리고 미적 개념의 변화에 대한 Cine´tisme조각의 공헌은 앞으로의 예술가들에게 폭넓은 미술의 가능성을 시사하고 있다.;In the modern art of the 20th Century, the one that refuses formality of traditional art and persues the indivisual movement show the phenomenon to acomodate to the scientific technologies of modern industrial society according to the expressive purpose. The indivisual movement is materialized ultimately in the Cine´tisme sculpture and shows active movement form by search of new physical-no physical material and by the introduction of scientific technologies. This persuit by sculptors of Cine´tisme give a new conception of modern art and influence many artists currently. Considering the fact that non physical material and technology art are not familiar subjects to the artistic society of this country, it is imperitive for us to take a good look at the characteristics of Cine´tisme sulptures and the search for new materials. The purpose of this research is to examine the technology appeared in the characteristics of Cine´tisme Sculpture works and the meaning of the search for new materials. The theme of this research is that I studied the origin and the conception of Cine´tisme and the development and the characteristics of Cine´tisme sculpting as the theoratical back ground in order to examine the technology appeared in the characteristics of Cine´tisme sculpting works and the meaning of the search for new meterials. At the chapterⅢ I took a good look at the phenomenon of the combination between the component of the movement of works and technologies and made clear the fact that there are corelations hopes between the combination of the scientific technology and the charateristics of materials. Further, at the chapter Ⅳ, I examine that scientific technologies and the search for new materials give the possibility to the new art concept and to the formative. The method of research mainly depends on preceding researchs such as, reference catalogue, research thesis, art magazine, and etc. The collection of works were designed on purpose for 86 pieces of art works which were prominent to the combination of technologis and material showing the characteristics of proper arts in order to examine the characteristics of Cine´tisme works. The handling of the data are treated by the division of three charateristics : characteristics of combination with technologies : characteristics by materials used, and I analyzed the research with the respect of formality concentrating or works. Science the research concentrates on the exemination of new material, so it concentrates on the aspect of formality rather than the aspect of substance. Since the formality is followed by forms and substancial aspect, however, I considered and analyzed the works which were strong at this kind of trend. The result of research and analysis to examine the meaning of technologies appeared in the Cine´tisme works and the search for new materials are followings. First of all, Cine´tisme introduce widely the plane and special <Mouvement Ree´l> and these compoments of movement express visual image. visual images are such as Moire´ phenomenon or creations form colors, light, movement of various machines. Second, Cine´tisme works introduced technologies as the methods to express the movement and grafting of scientific technology are at active cration of the expression of movement. The attitude of artists toward machine civiliaztion show avrious points of views such as, positive, cynical, or critical and they are characterized by the demand of the indivisual sense response of the audiensce. Third, the search of variety of new materials such as, light, water, air, magnets, electricity, sound and synthetic materials such as, light, water, air magnet, electricity, sound and synthetic material bring the result of special expunded form. Expecially, non-physical materals andvnce go into the vacnt space and it makes the audience fell the expanded space for by the correlationships of his or her own positon. Forth, the search for new materals pursued by Cine´tisme sculptors show the possibility of the widened future arts by linking together with scientific technologies, it influences the form of art which demand high level technologies such as computer art, video art, leser art and holography. Fifth, the technology and the new materials show coexistence of the modern industrial society art and show exparded social behavior of art concept. That is to say, it is induce from the methods that forec aucuence go inside the work and make them feel unified with the work and let the think and recognize it. This participation of audience changes the artistic and social concept and examinied as the direction of fomative. For the conclusion, Cine´tisme works that persue the visual movement use machine cilization and technology for modern industrial society by union with new material, and high level scientific technologies and physical and non-physical material make the audience induced to the space inside the art work, and therefore it expresses audivisual artistic concept and give the art new formative and expanded form of art. Hence the contribution of Cine´tisme sculpture works for the variation of artistic concept show the possibility of wider future of art to artist.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅸ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 2 B. 연구의 내용 = 2 C. 연구의 방법 = 2 Ⅱ. 이론적 배경 = 3 A. Cine'tisme의 개념과 근원 = 3 B. Cine'tisme의 전개와 특성 = 8 Ⅲ. Technology와 새로운 재료의 탐구 = 14 A. Cine'tisme조각과 Technology = 14 1. Technology의 도입과 전개 = 14 2. Cine'tisme과 Technology의 관계 = 18 3. Technology의 예술적 전환 = 31 B. Cine'tisme조각의 새로운 재료의 탐구 = 35 1. 빛의 예술 = 35 2. 물, 공기, 磁氣, 전기, 소리 = 41 3. 물질의 脫物質化 = 45 C. Cine'tisme 조각에 있어서의 재료의 의미 = 47 1. 非物質性 = 47 2. 새로운 재료의 탐구정신 = 48 Ⅳ. 현대미술에 있어서 Cine'tisme조각의 位相 = 52 A. 조형예술의 새로운 창조성 = 52 B. 열려진 세계로의 추구 = 55 Ⅴ. 결론 = 59 도판 = 61 主要 展示 年譜 = 81 참고문헌 = 84 Abstract = 87-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent6439155 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectCinetisme-
dc.subject조각-
dc.subject비물질성-
dc.subject테크놀러지-
dc.titleCinetisme조각작품에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitleTechnology와 새로운 재료의 탐구를 중심으로-
dc.title.translated(A) Study on the formative peculiarity of the sculpture by cinetisme : The research of Technology and new material-
dc.format.pagexi, 90 p. : 삽도.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 조소과-
dc.date.awarded1993. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE