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道德性發達의 相關變因으로서의 合理性指數

Title
道德性發達의 相關變因으로서의 合理性指數
Other Titles
Rationality index as a Correlate of moral development
Authors
金好鎭
Issue Date
1974
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육과정분야
Keywords
도덕성발달상관변인합리성지수교육과정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
本 硏究는 道德敎育의 敎育課程 構成을 위한 基礎學問으로서 哲學(倫理的)과 心理學의 示唆를 統合하는 一種의 "核心 槪念"을 探索하기 위하여 試圖되었다. 本 硏究에서는 그런 核心 槪念의 하나로서 "合理性"을 提議하고 그것을 "合理性 指數"라는 變因으로 操作化하여 그것과 Kohlberg(1964)의 理論에 의한 道德性 發達水準과의 關係를 調査하였다. 本 硏究에서 解決하고자 한 問題는 具體的으로 다음과 같다 : 1. 한 個人의 合理性 水準은 그의 道德性 發達水準과 關係가 있는가? 2. 한 個人의 合理性 水準은 그의 知能과 關係가 있는가? 3. 本 硏究의 結果는 道德敎育의 計劃과 實踐에 어떤 것을 提議하는가? 本 硏究에서는 主가伋設로서 "個人의 合理性 水準은 그의 道德性 發達水準과 正的 相關이 있다."는 것과, 副次的인 가설로서 "個人의 合理性 水準은 그의 知能 水準과 正的 相關이 있다."는 가설을 檢證하였다. 이를 위하여 중학교 1學年 男學生 중에서 知能이 110~120 사이와 120~130 사이에 이르는 學生 各各 25名씩, 都合 50名을 標集하여 Kohlberg의 두 가지 딜레머 이야기로 道德性 發達水準을 測定하였으며, 그들의 言語資料를 分析하여 合理性 指數를 計算하였다. 合理性 指數는 總發言數에 대한 근거 提示數의 比率로 定義되었다. 學生의 知能 點數로는 學校에서 이미 實施한 標集化된 知能檢査 結果를 活用하였다. 本硏究의 가설은 이 세 變因사이의 相關係數(Spearman 의 p)로 검증되었다. 가설 검증의 結果 合理性과 道德性 사이에는 p=.78이라는 상당히 높은 正的 相關關係를 發見하였다. 合理性 指數의 平均을 基準으로 한 上下集團의 道德性은 약 1.5段階의 差異를 보여 주고 있다. 合理性과 道德性이 모두 높은 學生과 모두 낮은 學生을 各各 10名씩 選拔하여 담임교사로 하여금 各 個人의 行動的 特性을 될 수 있는대로 자세하게 記述하도록 要請한 結果는 合理性과 道德性과의 相關이 "行動的" 示唆性도 가지고 있다는 部分的인 증거를 보여 주었다. 本 硏究의 副次的인 가설인 合理性과 知能과의 相關은 p=.24로서 낮은 正的인 相關이었고, 두 가설의 倫理的 연역으로서 知能과 道德性의 相關은 p=.41이었다. 特히 合理性과 知能사이의 낮은 相關이 어떤 意味를 가지는가는 別途의 硏究를 통하여 追求되어야 할 것이다. 本 硏究에서 提議된 合理性 指數는 從來 어느 硏究者에 의해서도 提議된 바가 없는 "새로운" 變因이다. 本 硏究에서는 合理性을 오직 한 가지 觀點에서만 指數化하였지만, 앞으로 合理性 指數를 더욱 정려된 變因으로 가다듬는 것과 同時에 그것을 보다 넓은 脈路에서 검증하기 위한 硏究가 遂行될 必要가 있다. 그 한 가지 보기는 合理性 指數와 知的 問題解決 過程과의 相關에 關한 硏究일 것이다. 萬若 이 硏究의 結果가 示唆하듯이, 合理性이 哲學과 心理學에서 보는 道德性의 觀點을 統合하는 核心 槪念으로 볼 수 있다면, 道德敎育은 將次 學生들로 하여금 道德的 問題 事態에 關한 合理的 論議를 促進하는 方向으로 나아가야 할 것이다. 그 具體的인 方法은 將次 硏究되어야 한다.;This study is an attempt to explore a kind of "core concept" to integrate the suggestions of different academic disciplines to the planning and implementation of moral education. We proposed the "rationality" as one such core concept, conceived specifically to integrate the suggestions from the moral philosophy and the psychology of moral development. The concept was operationalized as "Rationality Index," defined in terms of the ratio of the number of "groundings" to that of the total utterances of an individual, and it was then related to the level of moral development as conceptualized by Kohlberg(1964). Specifically the present study tried to answer the following questions : 1. Is the level of rationality of an individual related to his level of moral development? 2. Is the level of rationality if an individual related to the level of his intelligence? 3. What are the practical implications of this study to moral education? The main hypothesis to be tested in this study was that the level of rationality of an individual is positively correlated to his level of moral development. And secondarily it was hypothesized that the level of rationality of an individual is positively correlated to the level of his intelligence. The sample consisted of 50 first year middle school boys(12-13 years of age) with the intelligence range of 110-130, The sample was interviewed individually with two of the Kohlberg's dilemma stories and their responses were rated along his six stages of moral development. The Rationality Index was calculated from their verbal output in a standard stimulus situation. As for the level of intelligence, the standard I.Q test scores were used. The testing of hypotheses consisted of calculating correlations(Spearman's p) among the three variables. The results showed a high positive correlation of P=.78 between the level of rationality and the level of moral development. There was a 1.5 stage difference in the level of morality between the high-rationality and the low-rationality groups. The teachers' description of 10 high-morality-and-rationality boys and 10 low-rationality-and-morality boys suggested a partial evidence that the correlation between the rationality and the morality has "behavioral" implications. As for the secondary hypothesis, the correlation between the level of rationality and the level of intelligence was positive but not high(P=.24), and the correlation between the level of intelligence and the level of morality, which is a logical education from the above two hypotheses, was P=.41. The meaning of the low correlation especially between the rationality and intelligence needs further investigations. The Rationality Index suggested in this study is a "new" variable, unprecedented by previous studies. Even though crudely operationalized in this study, the variable deserves further refinements and validations in a wider context. One example would be a study to investigate the relationship between the Rationality Index and the process of intellectual problem-solving. If, as implied in the results of this study, the concept of rationality can be a core concept relating the moral philosophy and the psychology of moral development, it suggests that moral education be directed toward encouraging in the students rational arguments in relation to moral problem situations.
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