View : 628 Download: 0

일상을 주제로한 도자의 회화적 표현

Title
일상을 주제로한 도자의 회화적 표현
Authors
민지희
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 도예과
Keywords
도예
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
예술작품은 예술가의 자기표현이다. 인간은 자신의 내면에 살아 움직이는 감정을 어떤 대상을 통하여 나타내 보이고 싶어하며 그것이 객관화되어 감상자에게 공감을 불러 일으킬 때 그 의의가 주어진다. 때문에 예술가 내면의 효율적 객관화가 예술로서의 표현이다. 이러한 표현을 하는데 있어 작가는 강한 충동을 느끼어 그 충동을 표현할 수 있는 대상을 찾게 되고 대상이 발견되면 그것을 나타내 보일 수 있는 매체와 방법을 탐색 한다. 따라서 본 작품에서는 본인의 생활환경(실내의 풍경, 자연, 도시)에서의 경험에 근거하여 각각의 장면을 포착하고 이것을 재구성하였다. 일상적 생활 속의 실제적 경험과 그에 수반되는 새로운 정서의 환기를 가능하게 해주는 대상을 소재로 한 도자의 회화적 표현에 중점을 두었다. 일상성(日常性)이란 항상 반복되기 때문에 무관심하게 지나치게 되는 상황이나 장면의 속성을 말한다. 일상적 생활을 소재로 채택한다는 것은 다양하고 복잡한 현대사회 속에서 자신을 상실해 가는 우리에게 삶에 대한 새로운 시각을 제공하며 예술을 좀더 대중적인 것으로 친근감 있게 만드는 방법이 될 것이다. 이론적 배경에서는 일상성의 의미에 대해 알아보고 이에 수반되는 경험의 표현과 사물의 관찰을 통해 일상성을 새로운 시각에서 보고자 한다. 우선 사회적 측면에서 일상생활의 세계는 자연적 태도를 가진 사람이 체험하는 세계라고 정의하고 있다. 철학적 측면에서는 하이데거의 일상성에 대한 정의에 대해 알아보았다. 그는 일상성을 현존재가 그 속에서 매일, 스스로를 보유하고 있는 바로 그 실존하는 양식을 가리키는 것으로 일상성은 인간의 가장 심오한 삶에 의해서도 영위되고 있는 일상적인 삶의 무비판적 양상(mode)을 의미한다고 보았다. 결론적으로 하이데거는 현존재의 존재방식을 본래적인 존재가능성이 은폐되어 있는 세인이기 때문에 언제나 평균화된 무차별의 일상세계로 특징짓고 있는데 여기서 그는 일상을 자기존재의 근거를 상실한 퇴락으로 규정하였다. 현대도자에 나타난 일상성의 회화적 표현에서는 본인의 작품경향과 연관이 있는 사실주의 경향의 현대도예 작가의 작품을 선정하여 고찰해 봄으로써 본인의 작품 제작에 도움을 주고자 하였다. 작품 제작시 안료를 주로 사용하기 때문에 백색도를 고려하여 이장용 자기질 점토를 사용였다. 성형방법으로는 석고형에 의한 이장주입 성형과 압축기법을 이용하였다. 표면처리시에는 안료를 에어브러쉬(airbrush)로 분사하거나 세라믹 펜을 이용하였다. 유약은 투명유를 사용하였고 가마는 1.5㎡ 가스가마에서 1240도로 산화소성하였다. 일상성의 의미를 파악하는데 수반되어지는 경험의 표현은 이것의 의미를 보편적으로 이해하고 개별적으로 발생하는 의미를 발견하여 어떠한 작품을 만드는 데 영향을 미친다. 또 사물을 관찰할 때 작품의 공감대를 형성할 수 있도록 보편적 인식을 가지고 객관적 시각에서 관찰해야 할 필요가 있다고 보았다. '일상성'이라는 주제를 표현하는데 있어 조형성의 추구보다는 회화적인 표현에 중점을 두었다. 이러한 과정에서 본인은 소홀해지기 쉬운 일상성을 새로운 시각에서 인식하게 되었고 이를 앞으로의 창작활동의 가치기준을 정립하는 기틀로 삼고자 한다.;Art works are the expression of the artist, himself or herself. The artist wishes to express the emotion moving lively in his or her internal world through a certain object or objects. And when the work is objectified and arouses sympathy among the appreciators of the work, the significance can be given to the work. For that reason, the efficient objectification of the internal aspects of any artist is the very expression of the artist. So, in expressing such objectification, the artist, feeling a strong impulse, tries to find out any object through which the artist can express his emotion of such an impulse, and when an object has been found out, the artist searchs for the media or methods through which his emotion of such an impulse can be expressed. Therefore, in the process of production of the work of the present author, each scene is captured, based on the experience from the living environment and such scenes are reconstuted. With the subject matters which remind the real experience in daily life and the new emotion accompanied by it, it was intended to search for the expressional method which is individual, personal, and visualized. The nature of routinism(daily nature) means an attribute characterized by a situation or scene which is passed by unconsiously or indifferently. To select. something usual for a subject matter will be a way to Provide a new perspective of life for us who are losing selves in diversified, complex society and to give us the feeling closeness to what is public and popular. In the present study, for the theoretical background, the significance of the nature of routinism has been understood, and through the expression of the experience accompanied by routinism and observation of things, the nature of routinism has been attempted to be seen with a new perspective. In the aspective of society, in the first place, the world of daily life can be defined as the world experienced by any persons who have a natural attitude. In contrast with that, in the aspect of philosophy, the definition of the nature of routinism by Heidegger has been understood, and in his definition of such daily nature, he sees the nature of routinism as the world characterized by the indiscrimination always equalized since the existing person is a person belonged to this mundane world whose possibility of existence is hidden, and in which, he define the routinism is the dilapidation that the basis of self existence is lost. And regarding the picorial expression of the nature of routinism appeared in modern ceramic works, it was intended to help the anlysis of the works of the author of the present thesis through studying on some works selected from the works of the modern ceramic artists having a trend of ralism which are somewhat related to the works of the writer of present thesis. As for the method of plasticity, pocelain clay was used and injection placiticization was done by gypsum. In surface treatment, pigments were analysed by the airbrush or ceramic pencils were utilized. For glaze, transparent oil was used, and the works were plasticized in the gas kiln for 10 hrs whose volume is 1.5㎡ and whose temperature is 1240℃. As for the method of plasticity, pocelain clay was used and injection placiticization was done by gypsum. In surface treatment, Pigments were analysed by the airbrush or ceramic pencils were utilized. For glaze, transparent oil was used, and the works were plasticized in the gas kiln for 10 hrs whose volume is 1,5㎡ and whose temperature is 1240℃. The expression of the experience accompanied with in grasping the meaning of the nature of routinism influence in producing a certain work through universally understanding its meaning and finding the meaning that occurs individually. Also, when an object is observed, it is seen that it is necessary that the object should be observed from an individual perspective with universal recognition so that sympathy can be formed. Since, in producing works, the suject that has the nature of routinism accompnies conrete expression, the work was expressed, centered on pictorial expression rather than pursuing plasticity. In such process, the writer of this thesis came to recognize the nature of routinism likely to be neglected with a new perspective, and is planning for it to be a frame work in establishing or theorizing the canons of the value of creating activities.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE