View : 15 Download: 0

看護專門學校의 現況과 改善方案

Title
看護專門學校의 現況과 改善方案
Other Titles
(A) STUDY ON THE STATUS AND IMPROVEMENT PLANS OF NURSES' TRAINNING TECHNICAL COLLEGS
Authors
金京喜.
Issue Date
1978
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
간호전문학교현황개선방안
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
本 硏究의 目的은 看護專門學校 敎育目的을 再確認하고, 看護專門學校의 發達過程과 現況을 파악하여, 看護專門學校 運營에 있어서 問題點을 찾아내어 看護專門學校 敎育의 改善方向을 提示하는데 있다. 따라서 本 硏究에서는 看護專門學校의 發達過程은 어떠한가, 看護專門學校의 敎育目的은 무엇인가, 看護專門學校 運營狀態는 어떠한가, 看護專門學校 學生 및 看護員의 看護職에 대한 職業觀은 어떠한가, 看護員 敎育에 대한 社會의 要求는 무엇인가, 그리고 看護專門學校 敎育에 있어서의 改善方向은 무엇인가 등을 硏究問題로 設定하였다. 本 硏究의 方法은 文獻硏究, 質問紙法 그리고 面接法을 使用하였다. 實驗調査對象은 全國看護專門學校이며 質問紙法으로는 公立學校 3個校와 私立學校 4個敎의 學生 300名을 對象으로 하였고 看護員 100名, 醫師 50名을 對象으로 하였다. 第Ⅱ章에서는 看護敎育의 發達過程과 看護專門學校의 敎育目的과 敎育內容으로 나누어 考察하고, 第Ⅲ章에서는 本 硏究의 意圖에 따라 看護專門學校의 現況과 實態를 파악하였는데 그 對象은 看護專門學校의 分布狀況, 學生, 卒業生, 敎授의 狀況을 中心으로 하였다. 그리고 看護專門學校 敎育에 대한 學生, 看護員, 그리고 醫師의 意見을 質問紙法에 의하여 分析함으로써 看護專門學校 敎育의 問題點을 찾았다. 이를 要約하면 ①敎育課程構成과 運營에 있어서의 고려되어야 할 점 ②敎員數의 不足과 敎育施設의 不足 ③學校敎育의 內容과 現場業務 內容과의 괴리 ④校長 등 管理職 責任者들의 非看護學 專攻者의 過多現狀 ⑤臨床實驗時의 實習生에 대한 非人格的 대우와 臨床實驗時間의 不足 ⑥看護員의 經濟的 대우의 미흡 ⑦患者에 대한 看護員의 不親切 등을 들 수 있다. 이러한 硏究結果를 통하여 다음과 같이 提言한다. 첫째, 敎育課程 構成과 運營에서 敎養課程과 專門課程의 調和的 안배와 現場에서의 要求에 適應하는 敎育內容을 마련하여야 한다. 둘째, 敎員數를 基準에 맞게 確保하여야 하며 敎育施設을 補完하여야 할 것이다. 세째, 學校에서 배우는 敎育內容과 實際現場에서 必要로 하는 敎育內容이 서로 깊은 關聯性을 갖게 敎育內容이 選擇되어야 한다. 네째, 臨床實驗 學生들이 安定感을 갖고 實習할 수 있도록 대우를 하여야 한다. 다섯째, 看護專門學校의 校長은 看護學 專功敎授가 담당하는 것이 바람직하다. 여섯째, 看護員의 經濟的인 대우개선이 있어야 겠다. 일곱째, 看護員 敎育에 있어 患者를 대할때 親切하게 대하는 方法을 길러야 하겠다.;The object of this study is to reconfirm the purpose of the nurses' trainning technical college (NTTC), and study their realities and the developing process of the NTTC in order to present the methods of improvement for the NTTC education. As a subject of this study problems concerning the growing process or NTTC and their purpose, and their management, and the senses of occupation toward the nurse, and the demands of the society as well as the methods of improvement for the NTTC education were selected. The method of the study is composed of the study of bibliography, questionnaire and interviews. Chapter 1 is set up for the introduction of this study. Chapter 2 is given to the society of the purpose and the content of nursing education. Chapter 3 is devoted to the present status and actual conditions of NTTC to find out the problems of nursing education making a concentrated study on the distribution of NTTC and the present state of the students, the graduates and the professors analizing the opinion of the students, the nurses and the doctors using the study of questionnaire. Through these three chapters, the problems, which must be researched and improved, can be condensed as followings. 1. The problems of constitution and management of the process of education. 2. The shortage of professors and school facilities. 3. The striking differences between theories and their realities. 4. The excess of master and super-intentment who is nonspecialist of the science of nursing. 5. The matter of improving the treatment for the student apprentice and the shortage of clinical training. 6. The problems of improving nurses' pay conditions. 7. Unkindness of nurses to the patients As a conclusion several points of improvement for the desirable nursing education are recommeded as followings 1. For the desirable constitution and management of the process of education the symetrical arrangement of cultural process and major process and the essential content applicable to social life are needed urgently. 2. The number of professors must be secured under the standarization. 3. The content of education must be selected carefully so that the theories of educations may harmonize with their realities 4. Student apprentice must be treated personally so that they can attend at the clinical training without any burden. 5. It is desirable the master of nurses' training technical school is professor who specializes in the science of nursing. 6. The improvement of salary must be realized. 7. In the training nurses, the politeness and the kindness to the patients must be emphasized.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE