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自然의 抒情的 이미지의 陶磁表現

Title
自然의 抒情的 이미지의 陶磁表現
Other Titles
CERAMIC EXPRESSION OF THE LYRICAL IMAGE OF NATURE
Authors
崔錫眞
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 도예과
Keywords
자연서정적 이미지도자표현
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
人間은 生을 營爲하는 동안 주어진 自然環境 속에서 무엇인가 느낌(Feeling)을 가지며 情感的 體驗을 하게 된다. 藝術의 創造는 感覺이나 想像力을 통한 感情의 이미지들이며 認識을 前題로 形成된다고 볼 때, 이러한 體驗은 藝術活動에 있어 중요한 要因이 되어왔다. 藝術作品의 本質을 情感的 表現(Emotional Expression)으로 容認하는 見解는 톨스토이(Leo Tolstoy)나 콜링우드(Robin George Collingwood)의 思想에서 볼 수 있는데 콜링우드는 藝術을 情感의 表現, 情感의 言語(Language of Emotions)로 보았던 것이다. 自然에 대한 情緖는 韓國人의 藝術的 表現에서 뚜렷한 狀態를 띄고 있다. 특히, 韓民族의 精神的 搖籃이요, 民族的 象徵의 價値를 지니는 山에 대한 情緖는 韓國美術에서 多角的으로 具現되어 왔다. 이러한 觀點에서 本 硏究에서는 山을 中心으로 自然에서 느끼게 되는 詩情을 陶藝에 導入함으로써 多樣한 陶藝造形의 表現世界를 摸索하고자 하였다. 硏究의 內容으로는 自然과 人間의 有機的 關係를 통한 美의 形成과 美意識을 살펴보고, 韓國 固有의 自然觀울 考察함으로써 主題價値로서의 意義를 確固히 하고자 하였으며, 韓國의 自然主義的 傾向을 가진 畵家들의 작품을 分析함으로써 造形的으로 表現된 自然을 살펴보았다. 이러한 內容을 바탕으로 詩情을 流出하는 過程에서는, 凝集된 言語인 詩에서 自然의 抒情的 이미지를 分析하고 그것을 形象化하여 陶磁에 表現함으로써 폭넓은 陶磁藝術을 追求해 보고자 하였다.;Man can has an experience of a certain feeling in the given natural conditions during his whole life. In terms that the art creation is the image of emotion through sensibility or imagination and is formed on the basis of cognition, the above experience must be the essential factor for the art activities. The thoughts of Leo Tolstoy and Robin George Collingwood are that the essence of a work of art is the emotional expression. Collingwood's is that art is the emotional expression and the language of emotions. The emotion toward nature is assumed obviously an aspect of Korean art expression. Especially the emotion toward mountain which is valued as the national symbol and mental cradle of the Korean race has been expressed versatilely in Korean Art. By this point of view, this treatise has tried to pursue the various expressions of ceramic forming by means of introducing the poetic emotion felt in the nature under the theme of mountain. The contents of this treatise include as follows; beauty formation and aesthetic sense through the systematic connection between nature and man are studied, and the view of nature peculiar to Koreans are investigated to make the value of theme firmly. The form expression is studied through analyzing the works of Korean artists who trend toward naturalism. In the basis of these contents, the widen world of ceramic arts is groped under the process of outflowing the poetic emotion, the lyrical image of nature which is analyzed and formed from the poem the condensed language.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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