View : 21 Download: 0

幼兒에 있어서 保存性과 知覺의 關係

Title
幼兒에 있어서 保存性과 知覺의 關係
Other Titles
(THE) RELATIONSHIP BETWEEN DEVELOPMENT OF LENGTH CONSERVATION AND PERCEPTION IN CHILDREN
Authors
河貞華 .
Issue Date
1977
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
유아보존성지각길이보존개념
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本 硏究는 어린이에게 있어서 知的 發達의 중요한 개념중의 하나인 保存이 훈련에 의해서 획득되어 질 수 있는가, 또한 지각의 발달은 어떠한가, 그리고 보존개념과 지각과의 관계는 어떠한 가를 알아보기 위해서 길이보존개념을 중심으로 실험연구 하였다. 이러한 목적에 따라 Piaget의 이론을 중심으로 認知發達과 知覺發達에 관한 이론을 제시하였으며, 보존개념과 지각의 관계에 대한 先行實驗硏究를 제시하였다. 그 결과 다음과 같은 문제를 설정하였다. 1. 길이보존개념을 획득하는데 있어서 훈련이 영향을 미치는가? 2. 길이보존개념의 획득은 연령의 변화와 상관이 있는가? 3. 길이보존개념을 획득하는데 있어서 훈련의 효과는 연령의 변화와 상호작용이 있는가? 4. 지각의 정확성을 증가시키는데 훈련이 영향을 미치는가? 5. 지각의 정확성은 연령의 변화와 상관이 있는가? 6. 지각의 정확성이 증가하는데 있어서 훈련의 효과는 연령의 변화와 상호작용이 있는가? 7. "길이" 보존이 된 집단과 보존이 안된 집단에서의 보존과 지각의 관계는 어떠한가? 이상과 같은 문제를 해결하기 위하여, 다음과 같은 실험을 하였다. 실험대상자는 6세아동 39명, 7세아동 42명, 8세아동 40명으로 총 121명이었다. 實驗節次는 事前檢査, 訓練(해당자에 한함), 事後檢査로 나누어 실시되었다. 사전검사는 Piaget의 전형적인 길이보존검사로, 이에 의하여 보존집단과 비보존집단을 분류하였다. 훈련은 6세, 7세, 8세에서의 보존자와 비보존자를 각각 半으로 나누어, 실험집단과 통제집단을 설정하여, 실험집단에만 훈련문제 12개를 6회 반복하여 개별적으로 실시하였다. 사후검사로는 보존검사와 지각검사를 실시하였다. 결과는 사후검사에서의 보존검사와 지각검사를 각각 훈련변인과 연령변인을 고려한 변량분석으로 처리하였으며, 또한 보존검사와 지각검사간의 일치도를 구하였다. 실험결과, 길이보존개념은 훈련에 의해서 획득되어질 수 있으며, 지각의 정확성은 훈련에 의해서 증가된다기 보다는, 성숙적인 요인에 의해서 증가되는 것으로 나타났으며, 보존과 지각의 관계에 대해서는, 보존과 지각의 일치가 높은 경우에 보존이 쉽게 획득하며, 또한 지각의 정확성이 높아진다는 보존과 지각의 상호의존성을 밝히고 있다. 따라서 본 연구는 어린이에게 있어서의 知的 發達의 중요한 면의 하나인 보존개념과 지각의 관계를 밝히고 있다.;This study was attempted to investigate whether the length conservation in children, as an important concept in cognitive development, would be acquired by training or not, and to find the relationship between length conservation and perception. For this special purpose, the theory of Piaget's cognitive development and perceptual development was refered. And the previous experimental studies on the relationship between conservation and perception were suggested. From such considerations as were cited, statements of problems are as follows: 1. Does training influence the acquisition of length conservation in children? 2. Are there any correlations between the acquisition of length conservation and age changes? 3. Are there any interactions between effects of training and age changes for the acquisition of length conservation? 4. Does training influence the increase of perceptual accuracy? 5. Are there any correlations between the increase of perceptual accuracy and age changes? 6. Are there any interactions between effects of training and age changes for the increase of perceptual accuracy? 7. What kind of relationship exists between length conservation and perception in two groups of conserver and nonconserver? The experiment was conducted to gain answers on these problems. Subjects for this study were 39 children of six years of age, 42 children of seven years of age, 40 children of eight years of age, and in all 121 children involved. The experimental procedure was conducting pretest, training, and posttest. Pretest was adopted from Piaget's typical length conservation test. Subjects were classified into two groups of conserver and nonconserver by this test. Training were conducted with 12 problems and repeated 6 trails. And it was conducted in case of experimental groups of conserver and nonconserver. Posttest included conservation test and perceptual test. The results were handled in variance analysis to consider the training variable and age variable in conservation test and perceptual test, and the coefficient of concordance between conservation test and perceptual test was obtained. The results of this experiment are as follows. Length conservation would be acquired by training. Perceptual accuracy doesn't increase by training, but by maturity factor. And in case of hi? coefficient of concordance between conservation and perception, conservation was acquired easily, and perceptual accuracy was increased. To conclude of results of this study briefly, relationship between length conservation and perception as an important concept of cognitive development, was found in children from 6 to 8 years of age.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE