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高麗 鐵畵靑瓷의 變遷에 관한 硏究

Title
高麗 鐵畵靑瓷의 變遷에 관한 硏究
Other Titles
(The) researches in tradition on Celadon with Underglaz Iron-painted of Koryo Dynasty
Authors
沈仁洙
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 미술사학과
Keywords
고려철화청자변천고려청자문양
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
고려시대에 播造되었던 鐵畵靑瓷는, 청자의 유약밑에 鐵砂로 붓을 사용해 문양을 묘사했던 것으로, 그 器種으로는海甁, 주전자, 廣口甁이 가장 遺例가 많고 油甁, 淨甁, 簡形甁 등의 甁類, 곤, 盒, 대접, 완, 접시, 盞托, 長鼓, 盤 등이 있다. 紋樣으로는 草紋, 牡丹紋과 草花·牧丹·菊花 둥에 唐草紋을 배치했던 것이 많고, 그외 柳, 烏, 蝶, 蜂, 孔雀紋 등을 묘사했던 것 도 있다. 또 드물게는 문양 사이에 詩句와 더불어 干支 등을 새겼던 것도 있다. 高麗 鐵畵靑瓷는 北宋風의 정연했던 문양으로부터 고졸한 民畵風의 문양, 쇠퇴기의 粗略한 문양 등 製作年代와 製作地에 따라 패 차이는 있지만, 어느 것이나 暈筆에서 부터 온 자유롭고, 대담한 필치간 보여 高麗靑瓷의 紋樣 중에서 異色의 경지를 띠고 있다. 이러한 鐵畵靑瓷는 11세기後半, 1080년경에 高麗에서 自生的으로 發生하였다고 생각한다. 鐵畵靑瓷는 鐵砂를 이용하는 것으로 酸化鐵의 이용은 靑瓷와 밀접한 관계가 있다. 즉, 鐵畵靑瓷의 발생은 靑瓷의 潘造와 더불어 高麗匠人의 경험으로 그 가능성을 내재하고 있었다 성립기의 鐵畵는 기술부족으로 인해 酸化潘造로 黃褐色을 띄며 간단한 草紋을 보인다. 海南 珍山里 같은 粗質靑瓷窯址와 康津 桂栗里窯址 등에서도 보이고 있다. 高麗 自生的으로 발생한 鐵畵靑瓷는 12세기 이후 진행되어 가면서 점차 발색이 좋은 還元潘造의 철화청자가 만들어 진다. 沙堂里나 柳川里窯址 陶片에서 그것을 알 수 있다. 高麗에서 11세기 후반에 鐵畵技法이 발생한 후 고려청자는 자체적으로 기술의 발전을 이루면서 12세기 전반에는 徐兢의 『高麗圖經』에 언급됐듯이 점차 중국의 여러 窯- 汝窯, 定窯, 磁州窯, 耀州窯 등의 영향을 받는다. 특히 磁州窯系와 躍州窯系의 紋樣과 構圖面에서 영향을 많이 받는다. 그후 계속 발전하여 12세기 후반경부터 13세기 전반까지 철화청자는 비약적인 발전을 거두고 13세기 前半에는 중국과의 文化交流가 끊어지면서 高麗 獨自的인 世界를 이룬다. 또한 高麗 象嵌靑瓷 발전의 영향으로 청자에 鐵畵와 白畵技法이 흔히 혼용되어 사용된다. 이것은 黑·白의 대비를 이루는 상감과 같은 맥락에서 이해해도 종을 듯 하다. 13세기 후반에는 상감청자가 主流를 이루어 가면서 철화청자는 점차 쇠퇴하나 14세기에 이르기까지 만들어졌던 것으로, 純靑瓷나 象嵌靑瓷와는 취향이 다른 高麗靑瓷의 하나의 측면을 대표하는 것이다. 이러한 鐵畵靑瓷에 대한 연구는 다른 부분에 비해서 간과된 듯한 경향이 있었으나 1980년대 여러 窯址 및 자료의 발굴이 이루어져 막은 진전이 있어 앞으로 더욱 활발한 연구가 기대된다. 本槁에서는 高麗靑瓷 전개의 큰 흐름속에서 鐵畵靑瓷의 時期設定, 器形과 紋樣의 특색 등을 통해 철화청자의 변천과정과 陶瓷史에 있어서 고려 철화청자의 위치를 파악하고자 한다.;The Koryo Celadon is high level of article as one of the best representives of our country. Although there have been diverse views from the senior scholars, it became inevitible to have a new view about Korea Celadon with underglaze iron-painted because several new facts-unearthing in Hae-nam Jinsan-li kiln, Yong-in Sue-li kiln and from the bottom of the Wando-sea, were made clear due to progression of the recent studies about it. This treatise is intented to deal with the formation and development of Celadon with underglaz iron-painted of Koryo, especially regarding when it was made and how it had developed thereafter . In the 1st chapter, I looked about the name and the techinques of Celadon with underglaz iron-painted of Koryo dunasty. I studied the Nomori dakesi(野守健), Choi Sun Woo(崔淳雨), Hasebe(長谷部樂爾), ChoiKun(崔健), Jeong Yang Mo(鄭良謨) and Yoon Yong E(尹龍二)'s theories among established diverse views of the senior scholars about the origin of Koryo Celadon with underglaze iron-painted, And I also studied relationship of the China Celadon with underglaz iron-painted and Koryo Celadon. On the base of above research, I would like to discuss the origin of Koryo Celadon with underglaz iron-painted more definitely and positively. In the 2nd chapter, I divided the developmental phases of Koryo Celadon with underglaz iron-painted into the period of formation, the period of Development and the period of Declin. Koryo Celadon with underglaz iron-painted was originally made during in the latter of the 11th century Mun Jung period(文宗 1047-1083). And it had been developed and had become the center of Koryo Celadon with underglaz iron-painted from the second half of the 12th century, Ui Jung period(穀宗 1146-1170) to the first half of the 13th century and had been made continuously till late Koryo dynasty. I unfolded the developing phases of Koryo Celadon with underglaz iron-painted with existing remains centering around the data (unearthing, literatures and myeong mun<銘文>), through comparative analysis. In the 3rd chapter, I studied the characteristics of Shapes and Patterns of the Koryo Celadon with underglaz iron-painted. In brief, Koryo Celadon with underglaz iron-painted was come into existence spontanueously in the latter of the 11th century and in the first of the 12th century it was affected by some kilns of China: Cizhou-kiln(磁州窯) , Yaozhou-kiln(耀州窯), Changsha Dongkwan-kiln(長沙銅官窯), etc.. And from the second half of the 12th century to the first half of the 13th century, Celadon with underglaz iron-painted was expressed boldly, freely and humorously in pattens and it was different from the Koryo Inlaid Celadon and Pure Celadon. In the period of declin, after the second half of the 13th century it was loosen in shapes and patterns but was made continuously unti1 the latter of the 14th century. The Koryo Celadon has been recognized as an important cultural inheritance representing Korean industrial art, and the Celadon with underglaz iron-painted is an important genre of Koryo Celadon which expresses great picturisgue patterans. Until now, existence of the Celadon with underglaz iron-painted has not been recognized as much as that of the Koryo Inlaid Celadon or Pure Celadon. However, with the help of the academic research and development and from the viewpoint which puts more value on things with Korean flavor, the importance of Celadon with underglaz iron-painted in porcelain history is gaining attention more and more. Also, the meaning of Celadon painted in underglaze iron with a simple shape and a free-style pattern is increasing since it expresses time invariant art with creativity and awareness of beauty of Koryo Dynasty . This thesis, as a basic reaerch step, studies the development and the position of Celadon with underglaz iron-painted of Koryo Celadon history by establishing a period of Celadon with underglaz iron-painted in the stream of Celadon development and by the characteristics of shapes and patterns of Celadon with underglaz iron-painted.
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