View : 20 Download: 0

社會事業學科 實習實態 및 問題點에 關한 硏究

Title
社會事業學科 實習實態 및 問題點에 關한 硏究
Authors
李美羅.
Issue Date
1974
Department/Major
대학원 사회사업학과
Keywords
사회사업학실습실태문제점
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
社會事業은 專門的 特殊性을 가지고 있다. 따라서 社會事業敎育에 있어서는 敎室에서의 理論的 學習과 함께 實習을 통한 理論의 應用과 統合이 重要한 것이다. 實習은 그 自體가 하나의 學習的 經驗으로서 보다 豊富하고 生動感 있는 知識을 獲得하게 하며 또한 問題解決에 있어 科學的인 態度를 배우게 한다. 또한 實習은 더욱 많은 學習의 機會를 提供함으로써 學生들로 하여금 專門社會事業家로서의 資質을 갖추게 하는 하나의 敎育課程인 것이다. 本人은 이러한 實習의 重要性을 認識하여 實習의 實態와 問題點을 把握하고자 하였다. ① 學校에서는 實習地 配定時 機關에 대한 充分한 orientation을 못하고 있으며 또한 學生의 適性과 興味를 充分히 考慮하여 實習地를 配定하지 못하고 있다. ② 機關에서의 orientation은 實習生들로 하여금 機關의 政策과 事業을 理解시키고 自身의 役割을 明確히 하여 安定感을 갖도록 하는데 充分치 못하다. ③ 自身의 能力이나 社會事業方法論을 適用하는데 別 關契가 없는 事例를 選定받는 學生이 많으며 대부분의 實習生이 機關으로부터 事例를 다루는데 必要한 理論的 補充을 받지 못하고 있다. ④ Supervision에 있어서 實習生과 實習指導者의 討議方法은 主로 下向式으로서 實習生들의 自發的인 學習意慾을 鼓吹시키는데 效果的인 것이 되지 못하고 있다. ⑤ 機關에서는 實習時間內 實習生에게 Recording時間을 充分히 주지 못하고 있으며 實習指導者도 Recording檢討를 充分히 하지 않고 있다. ⑥ 機關에서의 評價過程에 實習生을 參與시키지 않으므로서 效果的인 評價를 못하고 있다. ⑦ 社會事業을 專攻하지 않거나 專門知識이 不足한 實習指導者가 많으며 實習生이 實習指導를 認定하지 않는 경우가 많아 實習生과 實習指導者가 바람직한 關係를 맺지 못하고 있다. ⑧ 實習機關의 數가 不足하며 有能한 實習指導者의 數도 不足하다. 즉 實習機關이 量的, 質的으로 不足하다. 또한 많은 學生들이 自身이 實習한 機關을 實習地로서 適合하지 않다고 생각한다. ⑨ 많은 學校와 機關에서 定期的 實習指導를 行하지 않고 있다. ⑩ 學校와 機關이 學生의 實習指導를 위한 有機的인 關係를 이루지 못하고 있다. 以上과 같은 問題點들은 우리나라 實情으로 보아 解決하기 어려운 點이 많다. 그러나 몇가지 根本的인 指導方式을 改善하므로서 그러한 問題點들의 解決에 接近을 試圖할 수가 있을 것이다. 즉, ① 學生들로 하여금 自身의 適性과 興味에 맞는 實習機關을 選擇하게 한다. ② 機關에서도 理論的인 學習을 補充한다. ③ 實習生과 實習指指導의 下向式 討議方式을 止揚한다. ④ 實習評價에 實習生을 參與시킨다. ⑤ 學校와 機關에서 定期的인 實習指導를 한다. 등의 方法을 使用할 수 있는 것이다. 그러나 問題點의 解決에는 무엇보다도 學生과 學校, 그리고 機關이 서로 協同的인 關契를 갖고 積極的으로 實習敎育에 臨하는 자세가 必要한 것이다.;The social work service possess a piculiar professional properties, therefore in social work education the logical study integrated with actual application through the field practice is considered to be of a vital importance. The field practice as a learning experience enabled to obtain a sufficient and dynamic knowledges, and lead the students to take a scientific method in solving a problems, while providing the opportunity to research to secure the qualities for professional social workers. In viewing the vital importance of field practice, I hereby intend to discuss the field practice realities and its accompanying problems. 1. Insufficient orientation by school authority in placing students to field practicing agency, also lacking considerations for students aptitudes and interests. 2. The orientation by agency on policy and its works, and its role is insufficient to provide a feeling of stability to students. 3. Predominant students receiving the case study that has hardly to do with the application of one's own ability and social work methodology, the most of students are not being provided with a logical supplements by agency in dealing with the case study. 4. In conference between supervisor and students the supervision method tends to be a downwarded infusion method which is ineffective to increase studenta' vulantary interests for study. 5. The agency do not allow students a sufficient time to record, and supervisor do not review students' recordings satisfactorily. 6. During the evaluation by supervisor, without student's participation, we can harly expect to obtain an efficient evaluation. 7. Unexpectedly, many of the supervisor lacks the professional knowledges, and do not majored in social work, and for these reasons students do not recognize supervisor's capacity, and naturally the desirable relationship between students and supervisor can not exist. 8. Predominant field practice supervisor is insufficient in number also there are not many field practicing agency, and many of the students think the agency is inappropriate as their field practicing place. 9. Predominant school authorities and agencies do not hold the periodical field practice supervision. 10. School authorities and agencies do not form a organizational inter-realtionship for field practice supervision. In viewing our realities comparing to above problems there lies a hard-to-solve difficulties, but at least we can extenuate this difficulty by promoting a fundemental supervising method as following : 1. Students to choose the field practicing agency in accordance with their aptitudes and interests. 2. Agency to provide a logical supplement to case study. 3. To improve downwarded conference between students and supervisor. 4. The participation of students in self-evaluation. 5. School authority and agency to hold a periodical field study supervision. I have demonstrated some methods to solve the above problems, but intrinsical results will be obtained when school authority, agency, and students improve the dynamic field study attitudes in harmonious relationship.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE